خبرگزاری کار ایران

گزارش اویل پرایس درباره احتمال پایان ائتلاف اوپک پلاس

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۳۹۵

پایگاه اویل پرایس آمریکا گزارشی را درباره امکان پایان ائتلاف اوپک پلاس منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، پایگاه اویل پرایس آمریکا در گزارشی نوشت که ائتلاف اوپک پلاس در طول سال جاری شاهد چالش‌های بسیاری بوده است. این ائتلاف تجاری که متشکل از اعضای سنتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت به علاوه روسیه بوده مسئول اصلی سقوط گسترده قیمت نفت در پایان آوریل بود.

پس از پیامدهای پاندمی کرونا که خود منجر به کاهش چشمگیر تقاضای نفت شد، جلسه ائتلاف اوپک پلاس به اختلاف بین روسیه و عربستان سعودی تبدیل شد که بعداً به جنگ فراگیر قیمت نفت تبدیل و باعث افزایش مازاد نفت در سطح جهانی شد.

در این گزارش آمده است که کسری ذخیره‌سازی نفت ناشی از این فراوانی حجم همچنان شاخص نفت خام وست تگزاس را به سمت منفی سوق خواهد داد ، زیرا ارزش آن در ۳۰ آوریل به نزدیک ۴۰ دلار زیر صفر برای هر بشکه رسید. 

از آن زمان، کشورهای اوپک پلاس برای حل بحران بازار نفت ، بار دیگر دست به دست هم داده و همراه با تعهدات بسیار، تولید را برای حمایت از قیمت نفت خام به شدت کاهش دادند، اما بسیاری از کشورها به وعده‌های خود عمل نکردند.

این سایت گزارش داده است که عراق، دومین عضو بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) این هفته متعهد به کاهش تولید نفت در ماه‌های آینده شد و پس از گفت‌وگویی که عصر روز پنجشنبه بین رهبران عراق و عربستان صورت گرفت، بغداد قول داد تولید نفت را به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه‌های آگوست و سپتامبر کاهش دهد.

با وجود بهبود تدریجی بازار نفت در حال حاضر و تلاش کشورهایی مانند عراق برای عمل به وعده‌های خود اما این به مفهوم تسکین بحران ائتلاف بین‌المللی برای تجارت نفت نیست. 

به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» افزایش قیمت نفت، شکاف‌های موجود در همکاری شکننده بین کشورهای قدرتمند تولیدکننده نفت را نشان می‌دهد.

 در ابتدا پیوستن روسیه به گروه اوپک پلاس به مثابه نعمتی برای بازارهای نفت بود، اما اختلاف شدید بین جاه‌طلبی‌های ریاض و مسکو می‌تواند باعث نابودی این کارتل نفتی شود.

بر اساس این گزارش، تعهد بسیاری از اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت نتایج مثبتی داشته است، اما این رشد مانع فرصت‌های آینده برای همکاری بین عربستان سعودی و روسیه خواهد شد.

تاریخ نشان می‌دهد که ائتلاف‌ها اغلب یک دشمن مشترک دارند که در این صورت بازار نفت متزلزل می‌شود. با توجه به این موضوع «گری راس»، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاران طلای سیاه گفت: «هرچه قیمت نفت بالاتر باشد، فشار به روسیه برای ادامه کاهش تولید دشوارتر خواهد بود، به ویژه هنگامی که نفت خام برنت به بشکه‌ای ۵۰ دلار برسد.»

این سایت هشدار داده است که در چنین شرایطی نمی‌توان از بروز اختلاف بین عربستان و روسیه جلوگیری کرد، زیرا اکنون هر دو کشور آشکارا ادعا می‌کنند که قیمت برابری بسیار متفاوت است و آرامش اخیر ناشی از اقدامات سختگیرانه تولید ممکن است آرامش قبل از طوفان برای این کارتل نفتی باشد که توازن آن حساس بوده است.

 شکست اوپک و ائتلاف تجاری بحران‌زده آن می‌تواند به آشفتگی جدی ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان منجر شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز