خبرگزاری کار ایران

پرورده در گفت‌وگو با ایلنا:

الکاظمی برای ایجاد توازن در عراق به آمریکا می‌رود/ بغداد صرفاً برای منافع ملی‌اش با واشنگتن، ریاض و تهران رابطه دارد/ بحث میانجی‌گری مطرح نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۵۳۶

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برخی معتقدند نخست‌وزیر عراق مسئله خروج نظامیان آمریکایی را در دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح می‌کند اما بعید می‌دانم که وی با نفوذی که آمریکایی‌ها در بغداد دارند، هزاران کیلومتر را طی کند و در نهایت بگوید که از کشورمان خارج شوید!

«عباس پرورده» کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا و اهمیت این سفر پس از دیدار وی با مقام‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: براساس اخبار منتشر شده، نخست‌وزیر عراق در تاریخ ۳۰ مرداد به واشنگتن سفر می‌کند و قرار است با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. در این بین اعلام شده که وزیر کشور و وزیر دفاع عراق به همراه چند نفر از سایر مقام‌های این کشور، مصطفی الکاظمی را در این سفر همراهی خواهند کرد. در این راستا پس از اعلام این اخبار، رسانه‌های عراقی و همچنین مطبوعات خارجی اقدام به گمانه‌زنی در مورد محورهای سفر الکاظمی کردند که به نظرم به صورت صد درصدی نمی‌توان آنها را تایید کرد؛ چراکه هیچکس به غیر از نخست‌وزیر عراق و تیم او نمی‌دانند که چه محورهایی در این سفر قرار است مطرح شود. دلیل این امر هم، حساسیت سفر او به آمریکا و ایران است و تنها گمانه‌زنی‌هایی در مورد آن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که مصطفی الکاظمی پس از آنکه دو نامزد نخست وزیری عراق نتوانستند این سمت را برعهده بگیرند با ائتلاف طیف‌های مختلف سیاسی در عراق انتخاب شد و پس از آن او وارد یک صحنه پرتنش و تناقض متشکل از جریان‌های مختلف عراق شد. اگر سفرهای الکاظمی را کنار هم بگذاریم، تا حدودی می‌توانیم محتوای سفر او به آمریکا را حدس بزنیم؛ چراکه او اول به عربستان و سپس به ایران سفر کرد و حالا به آمریکا خواهد رفت. برداشتی که سیاستمداران عراقی دارند و می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که الکاظمی و تیمش به دنبال ایجاد موازنه میان بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در عراق هستند. این در حالی است که عراق یک وضعیت به شدت شکننده دارد که دلیلش حضور بازیگران متعدد در این کشور است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در مورد عربستان عراقی‌ها مراقب هستند که این موازنه به هم نخورد و به دلیل تنش میان عربستان و ایران سخت‌ترین کاری که بر دوش الکاظمی در حوزه سیاست خارجی وجود دارد، ایجاد یک توازن میان ریاض، تهران و واشنگتن است. الکاظمی مراقب آن است تا زیر سوال نرود و این موازنه به هم نریزد. او خودش را ملزم می‌داند به گونه‌ای در سیاست خارجی گام بردارد که باعث بدگمانی آمریکا و اعمال فشار بر بغداد نشود تا در نهایت کمک‌های واشنگتن را از دست ندهد. در این بین بسیاری از تحلیلگران معتقدند الکاظمی در سفر خود به واشنگتن مسئله خروج نظامیان آمریکا از عراق را مطرح می‌کند اما بعید می‌دانم که نخست‌وزیر عراق با نفوذی که آمریکایی‌ها در این کشور دارند، هزاران کیلومتر را طی کند و در نهایت به ترامپ بگوید که از کشورمان خارج شوید.

پرورده افزود: درست است که شیعیان عراق با حضور آمریکا در کشورشان مخالف هستند اما به هر حال همین طیف در دولت عراق حضور دارند و در برخی مواقع با بغداد وارد بده‌بستان شده‌اند. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که دولت الکاظمی ائتلافی است نه تک‌حزبی. بر این اساس مجموعه افکار عمومی و سیاستمداران عراق به این سوال می‌رسند که منافع ملی چه چیزی را اقتضاء می‌کند؟ آنچه که خط مشی سیاست خارجی عراق را تعریف می‌کند، منافع ملی است و این موضوع در تمامی کشورها به همین‌گونه تعریف می‌شود. منافع ملی، سلیقه یک گروه خاص نیست و ما بارها دیده‌ایم هر کشوری که یک گروه یا طیف خاص در آن اعمال سلیقه کرده‌اند منافع ملی‌اش با مشکل روبه‌رو شده است. به این جهت معتقدم که نخست‌وزیر عراق براساس منافع ملی کشورش گام خواهد برداشت. دلیل اینکه الکاظمی در دومین سفر خود به تهران آمد، این است که عراق با ایران سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار تبادل تجاری دارد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: در فاز دوم نخست‌وزیر عراق از رابطه با ایران برای راضی نگه داشتن طیف هماهنگ با تهران که در بغداد حاضر هستند، استفاده می‌کند. مسئله سوم هم این است که ایران همسایه عراق به شمار می‌رود و تامین برق و گاز این کشور از سوی تهران انجام می‌شود. به همین دلیل الکاظمی به ایران نیاز دارد و در سفر دوم به تهران سفر کرد. در مقابل، اگرچه آمریکا اقدام به اعمال فشار علیه ایران کرده اما عراق به دلیل حفظ و تامین منافع ملی‌اش در برخی موارد سیاست خود را با ایالات متحده هماهنگ می‌کند و با واشنگتن وارد گفت‌وگو می‌شود. بر این اساس معتقدم سفر الکاظمی به واشنگتن برای تامین منافع عراق خواهد بود اما برخی‌ معتقدند او برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا عازم واشنگتن شده است که این موضوع کاملاً غلط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز