خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه «ام‌آی‌تی» در گفت‌وگو با ایلنا:

ایده تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با واکنش‌های منفی همراه بود/ ترامپ صلاحیت قانونی به تاخیر انداختن رای‌گیری را ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۰۰۲

استاد علوم سیاسی موسسه فناوری ماساچوست گفت: ایده عجیبی چون برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمانی دیگر نیز باعث نشده که جمهوری‌خواهان به‌طور کامل از رئیس‌جمهوری فعلی رویگردان شوند. این به نظرم نکته مهمی است و نشان می‌دهد که به‌رغم تمامی مشکلات، جبهه جمهوری‌خواه همچنان بنا دارد با تنها کارتی که در حال حاضر در دست دارد به بازی ادامه دهد.

پروفسور «استفان ویلیام وان اورا» استاد علوم سیاسی موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) است. او که تخصص اصلی‌اش در زمینه روابط بین‌الملل است، در زمینه روابط خارجی ایالات متحده،‌ امنیت ملی و همچنین تنش میان اسرائیل و فلسطین تحقیق و تدریس می‌کند.

استفان ویلیام وان اورا با اشاره به درخواست اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر به تاخیر انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به تاریخی دیگر گفت: در چند هفته اخیر، ترامپ بار دیگر توانست خود را به اظهارنظرهای عجیب و غریبش در معرض توجه‌ها قرار دهد. با توجه به شیوع پاندمی کرونا در آمریکا که قربانی‌های بسیاری گرفته است، بسیاری از مردم به را‌‌ی‌گیری پستی به‌عنوان گزینه‌ای برای دوری از صف‌های طولانی در محل‌های اخذ آرا نگاه می‌کنند. 

وی افزود: باید در نظر گرفت که وضعیت فعلی خود نشان می‌دهد که این نگرانی تا حدی قابل‌توجه است. به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها خبری از واکسن کرونا باشد و انتظار می‌رود که با فرا رسیدن فصل پاییز، موج دیگری از بیماری جهان و از جمله آمریکا را فرا بگیرد. عملکرد ترامپ در میانه این پاندمی باعث شده که بسیاری از رای‌دهندگان پیشینش از او روی برگردانند و خود ترامپ هم این را می‌داند. 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: نکته جالب اینجاست که آبراهام لینکلن نیز در زمان حیاتش خواستار به تاخیر افتادن انتخابات در سال ۱۸۶۴ شده بود، اما این درخواست راه به جایی نبرد و لینکلن بار دیگر در انتخابات پیروز شد. به‌نظر می‌رسد که ترامپ بنا دارد تاریخ را به‌نحوی تکرار کند. البته بنا به قانون اساسی این کنگره است که تاریخ رای‌گیری‌های فدرال را تعیین می‌کند و نه رئیس‌جمهور. با این حال، اظهارات اخیر ترامپ واکنش‌های بسیاری را در چارچوب سیاسی ایالات متحده به دنبال داشت. 

ایده تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با واکنش‌های منفی همراه بود/ ترامپ صلاحیت قانونی به تاخیر انداختن رای‌گیری را ندارد

وی افزود: حتی نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهند که بیش از ۶۰ درصد مردم آمریکا، به‌رغم بحران سلامت، با به تاخیر افتادن انتخابات موافق نیستند. اما همین نظرسنجی‌ها نیز نشان از آن دارد که رویکرد هواداران جمهوری‌خواه به این ایده مثبت‌تر از رویکردی است که دموکرات‌ها دارند. برای مثال، نظرسنجی اکونومیست نشان از آن دارد که ۵۱ درصد از جمهوری‌خواهان با پیشنهاد ترامپ مخالف هستند. حال آن‌که این رقم در میان دموکرات‌ها ۷۹ درصد است. 

این تحلیل‌گر سیاسی در ادامه گفت: به نظرم باید این امر را در چارچوب دیگری خوانش کرد. به نظر می‌رسد که ایده عجیبی چون برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمانی دیگر نیز باعث نشده که جمهوری‌خواهان به‌طور کامل از ترامپ رویگردان شوند. این به نظرم نکته مهمی است و نشان می‌دهد که به‌رغم تمامی مشکلات، جبهه جمهوری‌خواه همچنان بنا دارد با تنها کارتی که در حال حاضر در دست دارد به بازی ادامه دهد. این امر البته نتایج دیگری نیز به دنبال دارد. بنا به نظرسنجی‌ها، شمار جمهوری‌خواهانی که از رای‌گیری از طریق پست حمایت می‌کنند رو به کاهش دارد. این می‌تواند باعث شود که حضور جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ در صندوق‌های انتخاباتی افزایش یافته و چنانچه دموکرات‌ها به هر دلیلی تصمیم بگیرند در رای‌گیری حضوری شرکت نکنند، این امر می‌تواند به سود ترامپ و تیمش باشد. 

با توجه به وضعیتی که ترامپ در مجلس نمایندگان دارد، بعید به نظر می‌رسد که اصولا کسی در این زمینه روی خوشی به ترامپ نشان دهد. البته سنا همواره روی خوشی به ترامپ نشان داده است. با این وجود، باید این نکته را در نظر گرفت که کنگره جدید آمریکا باید سوم ژانویه سوگند بخورد و رئیس‌‌جمهور جدید نیز دوره خود را باید ۲۰ ژانویه آغاز کند. با تغییر زمان برگزاری انتخابات، تمامی این تاریخ‌ها می‌تواند دستخوش تغییر شود و این اصولا به نظر ممکن نمی‌رسد. 

وی در ادامه افزود: البته این را هم باید اضافه کنم که در هزاره جدید این ایده ترامپ پیشتر مطرح شده بود. در سال ۲۰۰۴، گزارش‌هایی دال بر این منتشر شد که برخی مقام‌های دولت «جرج بوش» پسر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، بنا داشتند متدی برای به تاخیر افتادن انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کنند. البته در آن زمان، این ایده براساس این مطرح شده که ممکن است حمله‌ای تروریستی برگزاری انتخابات را ناممکن کند. اما این طرح راه به جایی نبرد. یادم هست که «کاندولیزا رایس»، مشاور امنیت ملی وقت در این رابطه گفت: «انتخابات در آمریکا در دوران جنگ و حتی جنگ داخلی برگزار شده است. نباید هیچ تاخیری در این زمینه صورت بگیرد». اما به نظرم با توجه به وضعیت فعلی، انتخابات پیش رو، می‌تواند با نمونه‌های پیشین خود تفاوت داشته و زمان بیشتری برای تعیین برنده صرف شود.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز