خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تنفر عمومی از جمهوری‌خواهان، نظرسنجی‌ها را به نفع بایدن رقم زد/ اگر تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشود، سقوط ترامپ قوت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۸۰۶

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: رفتار و اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که او به شدت نگران نتایج انتخابات است و حالا برایی جلب نظر دست به هر کاری خواهد زد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به افزایش مقبولیت جو بایدن نسبت به ترامپ در نظرسنجی‌های صورت گرفته در تشریح آخرین وضعیت رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم که بسیاری از موسسه‌های نظرسنجی با انتشار آمارهای خود اعلام کردند که دونالد ترامپ نسبت به جو بایدن کمی عقب‌تر است؛ به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمارها، میزان حمایت از ترامپ ۴۱ و محبوبیت بایدن ۴۹ درصد در نظرسنجی‌ها  به ثبت رسیده‌ است. برخی از تحلیلگران معتقدند که هنوز آماری چندین ایالت اعلام نشده است اما به هر ترتیب هرچه درصدها بالاتر می‌رود، اوضاع حساس‌تر می‌شود؛ چراکه اگر در نظرسنجی‌ها بایدن از ۴۹ درصد به ۵۰ یا ۵۱ برسد، بدون تردید مشکلات جدی برای ترامپ به وجود خواهد آمد و این موضوع می‌تواند خطرناک باشد. در این میان بسیاری از نخبگان سیاسی و حتی عوام معتقدند که بایدن هنوز از نظرها پنهان است.

وی ادامه داد: اینکه جو بایدن هنوز در انظار عمومی به صورت رسمی و علنی پدیدار نشده است را  نمی‌توان یک استراتژی دانست. او به دلیل شیوع کرونا و برای اینکه مردم را در تجمعات و کمپین‌های انتخاباتی جمع نکند و مشکلات را افزایش ندهد، فعلاً به صورت محتاطانه در انظار عمومی ظاهر می‌شود. از جهتی دیگر باید توجه داشت که سن و سال او کمی بالا است و به همین دلیل احتمال دارد مشاوران وی به او توصیه کرده باشند که در تجمعات عمومی ظاهر نشود. این در حالیست که بایدن در حال رایزنی برای انتخاب یک زن به عنوان معاون خود است که اشخاصی مانند کاندولیزا رایس، سوزان رایس و حتی میشل اوباما مطرح شدند. بسیاری بر این عقیده بودند که میشل اوباما به عنوان معاون بایدن انتخاب خواهد شد ولی او به دلیل عدم داشتن سابقه سیاسی کافی از فهرست گزینه‌های مربوطه حذف شد و به احتمال زیادی سوزان رایس معاون جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به قصد بایدن از انتخاب یک زن به عنوان معاون خود، گفت: بدون تردید تیم بایدن با انتخاب یک زن به عنوان معاون وی، قصد دارند تا ترامپ را در این روند به چالش بکشند و از سوی دیگر به دنبال آن هستند تا رای جامعه زنان آمریکا را به سمت خود جذب کنند. اگر این اتفاق رخ دهد و بایدن در انتخابات سه ماه آینده پیروز شود، برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده، یک زن به عنوان معاون رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود. طبیعی است اگر بایدن در چهار سال ریاست جمهوری خود فوت کند، معاون او به ریاست جمهوری خواهد رسید و در آن موقع هم برای اولین بار یک زن رئیس جمهور آمریکا می‌شود. نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در این روزها بحث تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایالات متحده قرار گرفته است و همین موضوع برای ترامپ و تیمش، حکم حیات را دارد.

بیگدلی افزود: چهره ترامپ در نشست‌ها و کنفرانس‌های خبری همانند گذشته نیست. رفتار او به خوبی نشان می‌دهد که نگران انتخابات و وضعیتش در کاخ‌ سفید است؛ تا جایی که خیلی از خبرنگاران و تحلیلگران در حساب‌های توئیتر خود اعلام کرده‌اند که ترامپ تا حدودی لاغر شده است و این را نشان نگرانی او می‌دانند! به نظرم یکی از دلایلی که او و تیمش استرس دارند و به شدت در این روزها نگران هستند، پرونده تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. ترامپ به خوبی می‌داند که اسرائیل نگرانی زیادی از بابت وتوی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توسط روسیه و چین دارد و به همین دلیل او حالا زیر فشارهای بی‌سابقه تل‌آویو قرار دارد. مشخص نیست که آیا آمریکایی‌ها می‌توانند تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کنند یا خیر ولی آنچه بسیار اهمیت دارد این است که اگر تحریم‌های ایران تمدید نشود، حیات سیاسی ترامپ رسماً به خطر می‌افتد و به احتمال زیاد او در انتخابات شکست خواهد خورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ برای جلب نظر اسرائیل و لابی آیپک سعی می‌کند تا بتواند مکانیزم ماشه را فعال کننده تا از این طریق بتواند در انتخابات حمایت حداکثری کسب کند. در این میان موضوع مهمتر این است که انتقاد ترامپ از مدل انتخابات پُستی و ایمیلی باعث شده تا دموکرات‌ها بتوانند اوضاع را به نفع خود هدایت کنند، اما مساله اینجاست که همه دنیا چشمان خود را به مناظره‌های تلویزیونی دوخته‌اند. بسیاری معتقدند که ترامپ در مناظره با بایدن، او را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد اما شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و به طور کل اوضاع داخلی آمریکا به سمت و سویی رفته است که حتی بخشی از طرفداران ترامپ از او قطع امید کرده‌اند. شیوع ویروس کرونا و تاثیرات اقتصادی آن به علاوه برخوردهای تند و خشن با معترضان در پورتلند و سایر ایالت‌‌‌های آمریکا از جمله دلایل کاهش محبوبیت ترامپ است. افزایش و طولانی شدن صف بیکاران در آمریکا و همچنین رفتارهای غیر تخصصی او درباره کرونا باعث شده ترامپ وارد یک بحران سیاسی و اعتباری شود. تا جایی که امید کوکلاس‌کلان‌ها به عنوان یک جریان دست راستی و افراطی از او قطع شده است. درست است که جو بایدن نمی‌تواند یک رئیس جمهورِ کامل برای آمریکا باشد، اما تنفر عمومی از ترامپ او را به حاشیه می‌راند.           

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز