خبرگزاری کار ایران

امیر موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

بیروت قربانی سیاست ۶ سال پیش «سعد الحریری» شد/ ریاض سعی می‌کند حادثه لبنان را به مشکلات اقتصادی پیوند دهد

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۲۱۷

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: این‌که گفته می‌شود بندر در اختیار حزب‌الله لبنان بوده یا انبار مهمات این جریان در آنجا قرار داشته با عقل جور در نمی‌آید؛ چراکه مدیریت بندر با جریان المستقبل بوده و آنها زاویه جدی با حزب‌الله دارند.

«امیر موسوی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دلایل وقوع انفجار در بندر بیروت و ویرانی نیمی از پایتخت لبنان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد انفجار بیروت، از بعدازظهر روز سه‌شنبه تاکنون روایت‌های مختلفی مطرح شده است اما یک روایت رسمی در این بین وجود دارد که می‌تواند نشان ‌دهد منشاء این انفجار کجاست. بر اساس این روایت، حدود شش سال پیش (۲۰۱۴) یک کشتی اوکراینی که حامل مقادیر زیادی نیترات آمونیوم بوده وارد بندر بیروت می‌شود و قرار بوده که محموله خود را به سوریه انتقال بدهد. بر اساس اسنادی که یکی از روزنامه‌های آلمان منتشر کرده مشخص شده است که این کشتی در زمان نخست‌وزیری «سعد الحریری» وارد بندر بیروت شده است و محموله آن قرار بوده که برای مخالفان سوری ارسال شود. توجه داشته باشید که نیترات آمونیوم از جمله موادی به شمار می‌رود که فرمول مولکولی آن قابلیت حل شدن در آب را دارد اما به راحتی نمی‌سوزد ولی در صورت ترکیب شدن با مواد قابل اشتعال به راحتی شعله‌ور می‌شود و می‌تواند قدرت تخریب بسیار بالایی داشته باشد.

مدیریت بندر بیروت با جریان المستقبل بوده، نه حزب‌الله

وی ادامه داد: این ماده یکی از مواد مورد علاقه گروه‌های تروریستی است و در سوریه هم بارها از این ترکیب در ساخت بمب توسط مخالفان دولت سوریه استفاده شده و می‌شود. همانگونه که گفتم در آن موقع قرار بوده تا محموله کشتی مذکور به مخالفان سوری تحویل شود اما دولت وقت لبنان در بحث پرداخت مالی این محموله با شرکای خود به مشکل می‌خورد و در نتیجه محموله این کشتی ارسال نشد. گفته می‌شود این حجم از نیترات آمونیوم داخل این کشتی در بندر بیروت قرار داشته و به دلیل آ‌نکه می‌توانسته خطرات زیادی برای محیط زیست و همچنین امنیت آنجا به وجود بیاورد، در نهایت قرار شد تا محموله مذکور به انبار شماره ۱۲ بندر بیروت انتقال داده شود که این اقدام صورت گرفت. اینکه دیده می‌شود نخست‌وزیر لبنان و وزیر دفاع این کشور به علاوه رئیس‌جمهوری و سایر مقام‌های لبنان اعلام می‌کنند که باید مسببان این انفجار مجازات شوند، دقیقاً به همین مساله اشاره می‌کند. سوال اینجاست که اگر محموله مذکور قابلیت استفاده نداشته یا مشکل پرداخت آن از سوی دولت وجود داشته چرا به کشور اوکراین عودت نشده و اینکه چرا طی شش سال هیچ استفاده‌ای از آن صورت نگرفته است؟ مساله دیگر که رسانه‌ها به آن توجه نمی‌کنند این است که بر اساس تقسیم‌بندی طائفه‌ای در ساختار سیاسی – اقتصادی و اجتماعی لبنان، مدیریت این بندر در آن زمان به حزب المستقبل یعنی همان جناح سعد الحریری داده شده بود.

رسانه‌های عربستان شیطنت‌های خطرناک انجام دادند

رایزن پیشین ایران در سودان گفت: توجه داشته باشید که بندر بیروت بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و ثروت‌مندترین بندر لبنان به حساب می‌آید که اساساً در دست طیف سعد الحریری بوده است. اینکه گفته می‌شود بندر در اختیار حزب‌الله لبنان بوده یا انبار مهمات این جریان در آنجا قرار داشته با عقل جور در نمی‌آید. حزب المستقبل و حزب‌الله لبنان با یکدیگر مشکلات ریشه‌ای و جدی دارند و حالا پرسش این است، بندری که در اختیار طیف مخالف حزب‌الله بوده، چگونه می‌تواند به محل دپوی مهمات حزب‌الله تبدیل شود؟ مساله دیگری که بلافاصله پس از انفجار لبنان صورت گرفت و تا همین امروز هم ادامه دارد، شلوغ‌کاری رسانه‌های عربستان، اسرائیل و ایالات متحده است. اینکه رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعلام می‌کند بیروت مورد حمله قرار گرفته و چندی بعد پنتاگون آن را تکذیب و رد می‌کند، یک واقعه عادی به حساب نمی‌آید. درست است که رژیم صهیونیستی این انفجار را یک حادثه اعلام کرده اما شاهد آن هستیم که رسانه‌های آنها و همچنین سعودی‌ها، بارها و بارها دست به مسموم‌سازی افکار عمومی زده‌اند.

مسئولان ارشد بندر بیروت چندین ساعت قبل از آنجا خارج شده بودند

موسوی افزود: معتقدم با وقوع این حادثه اسرائیل یک نفس راحت می‌کشد؛ چراکه حزب‌الله و دولت لبنان درگیر امدادرسانی خواهند بود و حالا احتمال دارد سناریوهای تخریبی از سوی دشمنان بیروت در داخل قوت بگیرد. مسائل و معادلات متعددی در خصوص این پرونده همچنان حل نشده باقی مانده است. منشاء انفجار، آتش‌سوزی کارگاه ساخت وسایل آتش‌بازی بوده است و زمانی که این کارگاه شعله‌ور شده سرایت آن به مخازن نیترات آمونیوم باعث به وجود آمدن این فاجعه شده است. جالب اینجاست که مدیران ارشد بندر بیروت در ساعت انفجار در این مکان حضور نداشتند و اساساً انفجار حدود ساعت چهار بعدازظهر به وقت بیروت صورت گرفته که خارج از ساعت اداری تلقی می‌شود. به همین دلیل معتقدم که رگه‌های مشکوکی در این پرونده وجود دارد که به مراتب روشن خواهد شد. در همان ساعات اولیه، خبرگزاری و شبکه العربیه عربستان بدون هیچ دلیلی اعلام کرد که  هدف این انفجار منزل سعد الحریری بوده که در اطراف نقطه انفجار قرار داشته است. در این منزل قرار بوده که او با برخی از طرفدارانش مانند ولید جنبلاط جلسه‌ای داشته باشد که به نظر می‌رسد موضوع جلسه در مورد اعلام حکم ترور پدرش رفیق الحریری بوده است. این مولفه‌ها باعث شده تا خبرگزاری سعودی ادعا کند انفجار توسط حزب‌الله لبنان مهندسی شده است.

مشکلات اقتصادی می‌تواند به وخامت اوضاع دامن بزند

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم که این مدل از انتشار اخبار آن هم در وضعیت فعلی می‌تواند برای لبنان بسیار خطرناک باشد و دشمنان بیروت هم در صدد دامن زدن به این مساله هستند. از سوی دیگر باید توجه داشت که این حادثه می‌تواند به مسائل اقتصادی و مشکلات فعلی لبنان دامن بزند. داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سعد الحریری قبل از تحویل دادن دولت، حدود ۲۰ میلیارد دلار طی دو مرحله (۱۲ و هشت میلیارد دلار) از بانک مرکزی لبنان خارج کرده است. اسناد زیادی موجود است که نشان می‌دهد او قبل از این اقدام با سرمایه‌داران تماس گرفته و از آنها خواسته تا سرمایه‌های خود را از بانک خارج کنند. همین مساله موجب شده تا مردم نتوانند از حساب‌های خود پول برداشت کنند و تمام این معادلات اقتصادی زیر نظر «ریاض سلامه» رییس بانک مرکزی لبنان اتفاق افتاده و او هم دستش در پروژه عقیم‌سازی اقتصادی لبنان آلوده است. دولت فعلی لبنان و نخست‌وزیر آن بارها خواسته‌اند تا رییس بانک مرکزی را برکنار کنند اما هر دفعه آمریکا در این موضوع دخالت کرده و این دخالت تا جایی پیش رفته که سفیر ایالات متحده در بیروت اعلام کرده که ریاض سلامه خط قرمز واشنگتن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که مردم امکان برداشت پول از بانک‌ها را ندارند، انفجار بیروت هم باعث می‌شود آنها به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی، نتوانند خانه‌های خود را بازسازی کنند یا پول کافی برای تامین مایحتاج ضروری و درمان داشته باشند. از سوی دیگر، تحریم‌ها باعث شده تا بیمارستان‌ها در لبنان با مشکل تامین دارو و امکانات مواجه شوند و این حادثه در حالی صورت گرفت که شیوع ویروس کرونا در لبنان هم تلفات و مبتلایان زیادی داشته است. به نظرم حالت فوق‌العاده در لبنان که به مدت دو هفته اعلام شده می‌تواند تا حدودی روزنه‌های مالی این کشور را باز کند و دولت هم احتمالاً توان ایجاد یک تنفس مالی برای مردم را به دست خواهد آورد. در شرایط کنونی مشخص می‌شود که کدام کشورها به لبنان کمک خواهند کرد و کاملاً مشخص خواهد بود که کدام دولت‌ها به دنبال انتقام و پیوند این حادثه با سناریوهای سیاسی خودشان هستند. به هر ترتیب این پرونده ابعاد بسیار پنهان و خطرناکی دارد که طی روزهای آینده اسناد آن منتشر خواهد شد و باید مدام مورد تحلیل قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز