خبرگزاری کار ایران

از توافق ریاض۲ تا انصراف شورای انتقالی جنوب از اعلام خودمختاری/ منصور هادی نخست‌وزیر جدید تعیین کرد

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۹۵۶

دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب با توافق ریاض ۲ موافقت کرده و با انصراف شورای انتقالی از اعلام خودمختاری ، نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت ائتلافی تعیین شد.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی امروز -چهارشنبه- اعلام کرد که ساز و کار تسریع در اجرای توافق ریاض و برقراری صلح و آتش‌بس بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب را ارائه کرده و هر دوطرف با مکانیزم عمل ارائه شده موسوم به توافق ریاض ۲ موافقت کرده‌اند.

مفاد این توافق مبنی بر اعلام لغو خودمختاری شورای انتقالی، اجرای توافق ریاض، تعیین استاندار استان عدن، تکلیف دولت مستعفی به تشکیل دولت کارآمد تکنوکرات سیاسی ظرف ۳۰ روز و تعیین استاندار جدید برای عدن، خروج نیروهای نظامی از عدن، تجزیه نیروهای دو طرف در استان ابین و بازگشت به مواضع پیشین، تشکیل دولت مساوی بین شمال و جنوب و پس از آن آغاز عملیات در عدن و ادامه روند توافق ریاض است.

به دنبال توافق مذکور، پایگاه عربی ۲۱ نوشت: «شورای انتقالی جنوب در یمن بامداد امروز- چهارشنبه اعلام کرد که در پاسخ به ابتکار عمل عربستان سعودی از اعلام خودمختاری انصراف می‌دهد.» 

این شورا در ماه آوریل اعلام خودمختاری کرده بود. 

همچنین «عبد ربه منصور هادی»، رئیس دولت مستعفی یمن نیز بلافاصله پس از توافق با شورای انتقالی بر سر ساز و کار ارائه شده از سوی ریاض امروز طی حکمی «معین عبدالملک» را به عنوان نخست‌وزیر تعیین و مامور تشکیل کابینه کرد. 

وی همچنین بر اساس مفاد توافق ریاض ۲ «احمد حامد لملس» را به عنوان استاندار جدید استان عدن و «محمد احمد الحامدی» را به سمت مدیر کل پلیس این استان منصوب کرد. 

لملس عضو ریاست شورای انتقالی جنوبی است و در سمت دبیر کل شورای مورد حمایت امارات منصوب بود. 

شورای امنیت سازمان ملل نیز از توافق دولت مستعفی یمن با شورای انتقالی جتوب این کشور برای احیای مجدد توافق ریاض استقبال و بر اهمیت اجرای سریع و کارآمد این توافق تاکید کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز