خبرگزاری کار ایران

رویاهای «بن‌سلمان» پیش از انتخابات آمریکا

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۹۱۳

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در ایالات متحده آمریکا بسیاری از تحولات بین‌المللی به نوعی متاثر از این رخداد مهم سیاسی شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از نور نیوز، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در ایالات متحده آمریکا بسیاری از تحولات بین‌المللی به نوعی متاثر از این رخداد مهم سیاسی شده‌اند.

رفتار و رویکرد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا به ویژه در موضوعات و پرونده‌های بین‌المللی موجب شده تا مناسبات و تحولات سیاسی در سراسر جهان تا حدود زیادی معطوف به تحولات انتخاباتی آمریکا باشند. این نکته به طور خاص در میان متحدین ترامپ به  چشم می‌خورد.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی بر این باورند که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی قصد دارد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، جایگاه خود را به عنوان پادشاه تثبیت کند.

در همین خصوص، «نابل نویرا» محقق مستقل کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس با اشاره به وخامت حال «ملک سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان می‌گوید انتظار می‌رود که ولیعهد سعودی تا پایان سال و حتی طی یک ماه آینده به تخت سلطنت بنشیند.

او می‌گوید: «هر چند پادشاه فعلی عربستان اخیرا به دلیل التهاب کیسه صفرا در بیمارستان بستری شد، به نظر نمی‌رسد که در بستر مرگ باشد، اما نااطمینانی درباره شرایط جسمانی او و نیز وضع انتخابات آینده آمریکا، ممکن است ولیعهد را به تلاش برای انتقال هر چه سریعتر قدرت وادارد.»

این تحلیلگر عرب معتقد است بن سلمان تاکنون رقبای سرسختی را از میدان به در کرده و هر تلاشی برای رسیدن به تخت پادشاهی به منزله یک ماموریت انتحاری تلقی می‌شود.

نویرا در ادامه به تلاش‌های بن سلمان برای هموار کردن مسیر پادشاهی خود اشاره و می‌گوید او شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز»، برادر کوچک‌تر بن سلمان را در سال ۲۰۱۸ راهی زندان کرد و «محمد بن نایف»، ولیعهد مخلوع سعودی نیز به رغم نفوذ بالا در سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، هم اکنون در حبس به سر می‌برد.

از زمان تاسیس پادشاهی عربستان در سال ۱۹۳۲ انتقال قدرت از برادر به برادر و با اجماع نظر خانوادگی صورت گرفته است. در نتیجه محمد بن سلمان اولین پادشاه سعودی خواهد بود که از این نظر فاقد مشروعیت است. نویرا می‌گوید تقریبا همه اعضای خاندان سعودی در بازداشت هستند. ده‌ها شاهزاده سعودی ممنوع الخروج هستند و اقدامات آن‌ها به شدت تحت کنترل است.

این تحلیلگر مسائل حوزه خلیج فارس معتقد است ولیعهد عربستان به جنون خودبزرگ بینی دچار است و از این حقیقت که متعلق به ساختار سنتی حاکم نیست، به خوبی آگاه است و این بخشی از همان پارانویای اوست.

«عبدالله علاود»، محقق سعودی و استاد دانشگاه جورج واشنگتن نیز پیش بینی می‌کند تا ماه نوامبر انتقال قدرت در عربستان صورت گیرد.

این تحلیلگر سعودی از بن سلمان به عنوان شاهزاده‌ای یاد می‌کند که به شدت از آینده هراس دارد. به همین دلیل وقتی موضوع جانشینی پادشاه در میان باشد او همواره یک گام جلوتر از بقیه است. پیش از آنکه فکر جانشینی ملک سلمان به ذهن کسی خطور کند، از سوی ولیعهد سعودی سرکوب می‌شود.

بنا به گفته علاود، بن سلمان تلاش می‌کند تا پیش از انتخابات آمریکا و احتمالا خداحافظی دونالد ترامپ و دارو دسته‌اش از کاخ سفید، جایگاه خود به عنوان پادشاه عربستان را تثبیت کند. زیرا او به دلیل رسوایی قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی و جنایات فجیع در یمن، بعید می‌داند از سوی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا مورد حمایت قرار گیرد.

یک محقق غربی که به طور مرتب به عربستان سفر می‌کند، نیز در این باره گفت: «بسیار بعید می‌دانم ملک سلمان تا ژانویه آینده همچنان بر تخت پادشاهی نشسته باشد. این دقیقا همان زمانی است که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در کاخ سفید سوگند یاد خواهد کرد.»

با این حالی سؤالی که جای تامل دارد این است که در صورت پادشاهی بن سلمان، ولیعهدی آینده سعودی‌ها به چه کسی خواهد رسید. نویرا معتقد است خالد بن سلمان، سفیر سابق عربستان در واشنگتن گزینه احتمالی محمد بن سلمان برای این مقام خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز