خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

دموکرات‌ها از واکنش ترامپ در مورد «انتخابات پستی» وحشت دارند /قربانی گرفتنِ کرونا می‌تواند شرایط جمهوری‌خواهان را وخیم کند

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۱۳۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: احتمال می‌رود رئیس‌جمهوری آمریکا پس از برگزاری انتخابات پُستی، ادعای تقلب را مطرح کند و از سوی دیگر با اعمال تقلب، بر دموکرات‌ها غلبه کند.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به احتمال شمارش آرای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر اساس انتخابات پستی و دلایل نگرانی ترامپ از این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: برای تشریح دلایل و ابعاد برگزاری انتخابات پستی باید به این موضوع توجه داشت که در آمریکا قانون واحد برای برگزاری انتخابات نداریم؛ به گونه‌ای که هر ایالت انتخابات را به شیوه خودش برگزار می‌کند و به نوعی برگزاری انتخابات در حوزه اختیارات دولت ایالتی است. در کشورهای دیگر انتخابات به این صورت است که شهروندان آن در یک بازه زمانی مشخص به حوزه‌های رای‌گیری مراجعه می‌کنند و آرای خود را به صندوق می‌ریزند که در نهایت شمارش آرا با اتمام زمان رای‌گیری شروع می‌شود. اما در آمریکا اینگونه نیست و چند مدل انتخابات وجود دارد. یک نوع از این انتخابات، انتخابات ایمیلی است که شهروندان رای خود را در قالب ایمیل ارسال می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از ایالات آمریکا، انتخابات ایمیلی را قبول ندارند و به همین دلیل آن را به صورت‌های دیگر برگزار می‌کنند که «انتخابات پُستی» هم یکی دیگر از انواع آن به شمار می‌رود. این مدل از انتخابات بیشتر برای حضور کسانی مانند دانشجویان یا نظامیان در رای‌گیری انجام می‌شود که دور از خاک ایالات متحده هستند و امکان رای دادن در ایالت‌های خود را ندارند. روند این انتخابات به صورتی است که شرکت کنندگان در انتخابات چند روز قبل از انتخابات، مدارکشان را به حوزه‌هایی که مشخص می‌شوند تحویل می‌دهند و در ازای آن، اوراق رای‌گیری را دریافت می‌کنند. در نهایت رای خود را بر روی اوراق علامت می‌زنند و در پاکت‌های پُستی قرار می‌دهند و به اداره پست تحویل می‌دهند. این پاکت‌ها در روز انتخابات به حوزه‌های مربوطه تحویل داده می‌شود و رای مربوطه در حوزه‌ها قرائت می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اختلاف نظر در مورد ماهیت این انتخابات، گفت: بسیاری از ایالت‌های آمریکا مدل انتخابات پستی را هم قبول ندارند و در برخی از شهرها هم ملاحظاتی وجود دارد که در نهایت می‌تواند به عدم برگزاری انتخابات پستی در آن ایالت منجر شود. در این میان، ترامپ نگران جعل یا تقلب در انتخابات پستی است و از این موضوع می‌ترسد. او معتقد است که این مدل از انتخابات می‌تواند به ضرر او باشد ولی دموکرات‌ها نگاه خوبی به اظهارات ترامپ در مورد این مدل از انتخابات ندارند. به گونه‌ای که دموکرات‌ها معتقدند ترامپ پس از برگزاری این مدل از انتخابات اگر در نهایت شکست بخورد و پیروز نشود، سناریوی تقلب را کلید می‌زند. به گونه‌ای که صراحتاً اعلام می‌کند انتخابات پستی سراسر تقلب بوده است و سعی می‌کند در این مسیر دموکرات‌ها را مورد ضربه قرار دهد. او به راحتی از این ناحیه می‌تواند ادعا کند که انتخابات به ضرر او دستکاری شده است و همین مساله می‌تواند جو بایدن و تیمش را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگرانی دموکرات‌ها در مورد انتخابات پُستی این است که آنها معتقدند ترامپ با اهرم انتخابات پستی می‌تواند باب تقلب را برای خود باز کند و اساساً این مدل از انتخابات را برای خود یک سناریوی دو لَبه و به نفع ترامپ می‌دانند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند ترامپ به دلیل عدم مدیریت نظام درمانی ایالات متحده در پرونده شیوع ویروس کرونا، در انتخابات ۲۰۲۰ ضربه سنگینی متحمل می‌شود که می‌تواند به شکست وی منجر شود. من این عقیده را ندارم؛ چراکه انتخابات آمریکا اساساً قابل پیش بینی نیست اما به خوبی می‌فهمم که باید منتظر مناظره‌های تلویزیونی باشیم. توجه داشته باشید ترامپ زمانی که جلوی دوربین‌های تلویزیون در مقابل جو بایدن قرار بگیرد، از هیچ اقدامی برای به چالش کشیدن دموکرات‌ها کوتاهی نمی‌کند. به این دلیل معتقدم که باز هم ترامپ تمام سعی خود را می‌کند تا به هر ترتیب بایدن را مورد ضربه قرار دهد. از سوی دیگر اگر وضعیت کرونا و قربانی‌های آن در ایالات متحده به اوج برسد، بدون تردید اوضاع برای ترامپ بدتر خواهد شد.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز