خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

آتش‌سوزی‌های اخیر، معیوب بودن دستگاه امنیتی آمریکا را نشان می‌دهد/ انتخاب مجدد ترامپ به نفع حیثیت آمریکا نیست/ احتمال خرابکاری سازمان‌یافته

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۹۳۸

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: عقل سلیم نمی‌تواند این را بپذیرد که یک ناو در زمانی که غیر عملیاتی است، یکباره طعمه حریق شود و به این دلیل معتقدم که این موضوع می‌تواند نوعی خرابکاری باشد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به موج انفجارها و آتش‌سوزی در آمریکا در تشریح دلایل و پیامدهای این موضوع برای دولت فعلی ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چند هفته‌ای است که شاهد وقوع حوادث مشکوک در ایالات متحده هستیم که به گونه‌ای در صدر اخبار رسانه‌های قرار گرفته است. این حوادث را در نمای اول باید به دو دسته تقسیم کرد؛ نخست وقایعی است که به آتش‌سوزی‌ها و انفجارها مربوط است و در وهله دوم حادثه آتش‌سوزی در ناو جنگی آبی- خاکی ریچارد بونهام است که متاسفانه برخی‌ها از آن به سادگی گذر می‌کنند. در مورد ناو ریچارد بونهام باید بگویم که این ناو هفته گذشته در بندر سن دیه‌گو ایالت کالیفرنیا طعمه حریق شد که البته برخی از تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در این ناو یک انفجار صورت گرفته است. به هر ترتیب تبعات این اتفاق برای ایالات متحده صرفاً هزینه داخلی ندارد، بلکه در عرصه خارجی هم تبعاتی برای واشنگتن خواهد داشت.

وی افزود: آتش‌سوزی در ناو ریچارد بونهام به این دلیل مشکوک و البته مهم است که باید متوجه باشیم این ناو به پیشرفته‌ترین سیستم‌های الکترونیکی و سنسورهایی اخطار مجهز است. این فقط مربوط به ناو مذکور نیست، بلکه اساساً ناوها یک شهرِ سیار بر روی آب است که باید تمام امکانات آفندی، پدافندی، ایمنی و هشداری را داشته باشد. حال سوال این است که چگونه این ناو با چنین تجهیزات پیشرفته‌ای در آتشِ بالای هزار درجه فارنهایت سوخته است و چند روز خاموش شدن آن زمان برده است؟ عقل سلیم نمی‌تواند این را بپذیرد که یک ناو در زمانی که غیر عملیاتی است، یکباره طعمه حریق شود و به این دلیل معتقدم که  این موضوع می‌تواند نوعی خرابکاری باشد. من از عبارت اقدام‌های تروریستی یا حملات تروریستی استفاده نمی‌کنم و عملاً معتقد نیستم که چنین اتفاقی رخ داده است، اما می‌توانم تصور کنم که احتمالاً یک خرابکاری در میان است.

این استاد دانشگاه با اشاره به جهت‌گیری رسانه‌های آمریکا در پوشش و تحلیل این وقایع گفت: بخش دیگری از این حوادث به آتش‌سوزی‌های شهری و انفجارهایی که در خلال آن انجام شده مربوط است. این آتش سوزی‌ها در برخی از ایالات‌های آمریکا به وقوع پیوست که رسانه‌های این کشور آنها را عمدی اعلام کردند و بخشی دیگر همانند فاکس نیوز که به ترامپ نزدیک هستند به سرعت این موضوع را سهوی و حادثه قلمداد کردند. اینکه واقعیت چیست و چه اتفاقی در حال رخ دادن است، همچنان نامفهوم است اما برخی از محافل آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که این سلسله حوادث به صورتی عمدی رخ داده و در پسِ آن مخالفان ترامپ قرار دارند. اگر این تحلیل درست باشد، به نظر می‌رسد که در عرصه داخلی ما شاهد به راه افتادن موجی از تسویه‌حساب‌ها با رئیس جمهور آمریکا هستیم که می‌تواند برای او تبعات بدی به همراه داشته باشد. در این میان کاخ‌سفید و اطرافیان ترامپ بر این باورند که نباید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به این مسائل را بیش از حد دامن زد و به همین دلیل تیم ترامپ این موضوع را سریعاً مهندسی کردند تا اوضاع خراب‌تر نشود.

بیگدلی افزود: در سال‌های گذشته بارها شاهد بودیم که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اتفاق‌ها و خرابکاری‌های زیادی رخ داده است. نمونه بارز این موضوع را باید پرونده واترگیت دانست و به همین دلیل معتقدم که در هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، این مسائل بیشتر گسترش پیدا می‌کند. بدون تردید، مجموع این اتفاق‌ها به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا درگیر یک خلاء امنیتی شده است. توجه داشته باشید که ساختار و جامعه اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده به شدت عریض و طویل بوده و بودجه آن غیر قابل تصور است. به همین جهت این اتفاق‌ها می‌تواند یک گسل امنیتی برای ایالات متحده و به خصوص دولت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به وجود بیاورد. باید به این نکته توجه کنید که آتش گرفتن یک ناوِ مجهز در خاک ایالات متحده پیام خوبی به متحدان نظامی واشنگتن نمی‌دهد. آنها از همین تسلیحات برای امنیت کشورشان استفاده می‌کنند یا این‌که قرار است آن را خریداری کنند و به همین دلیل می‌تواند متحدان واشنگتن را دل سرد کند.

وی در پایان خاطرنشان  کرد: معتقدم که این موضوع‌ها و به راه افتادن نارضایتی در آمریکا بر روی آرای ترامپ تاثیر منفی خواهد داشت. او همچنان در مورد مقابله با کرونا زیر شدیدترین هجمه‌های قرار دارد و حالا هم درگیر مسائل اینچنینی است. ما نمی‌توانیم به صورت علنی ترامپ را بازنده یا برنده انتخابات ۲۰۲۰ بدانیم؛ چراکه انتخابات آمریکا در تمام دنیا به عنوان یکی از استثنایی‌ترین رویدادهای سیاسی شناخته می‌شود که دلیلش پیچیدگی‌ها و پشت پرده‌‌های آن است. در این وضعیت به نظرم به نفع آمریکا نیست که ترامپ مجدداً انتخاب شود. اگر ترامپ برای بار دوم وارد کاخ‌ سفید شود، بدون تردید منافع آمریکا را به بدترین وجه به باد می‌دهد و دنیا را علیه واشنگتن می‌کند. او می‌داند که چین در حال رشد و توسعه است و به هیچ وجه نمی‌تواند پکن را از این مساله منصرف کند و به همین دلیل ادامه حضور ترامپ در کاخ‌سفید می‌تواند یک حادثه عظیم به بار بیاورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز