خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق پارلمان سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

مشارکت شهروندان سوری در انتخابات بیانگر آگاهی ملت است/ بازسازی سوریه و اصلاح وضع معیشتی انتظارات اصلی مردم از نامزدهاست

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۸۴۲

نماینده سابق پارلمان سوریه تاکید کرد که پس از گذشت ۱۰ سال از جنگ نابرابر سوریه، نیازهای ملت سوریه نزد نامزدهای انتخاباتی باید براساس معیشت اقتصادی و وضعیت ثبات امنیتی طراحی شود تا کشور از نو به پا خیزد.

سوریه در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی قرار دارد. برگزاری این انتخابات به دلیل شیوع بیماری کرونا دو بار از سوی «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به تعویق افتاده است. اکنون مردم سوریه پس از سال‌­ها جنگ ویرانگر عناصر تروریستی و به دنبال آن دستاوردهای ارتش سوریه در آزادسازی و پاک‌سازی بیشتر مناطق تحت اشغال تروریست­‌ها با خواسته‌­هایی متفاوت از گذشته و با رنگ و بوی آبادانی و اقتصادی در این رای‌گیری مشارکت می­کنند.

«انس الشامی»، نماینده سابق پارلمان و تحلیلگر مسائل سوریه در تشریح انتخابات پارلمان این کشور و ساز و کارهای طراحی شده برای برگزاری آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: انتخابات سراسری پارلمان یک حق قانونی است و باید در زمان و مکان مشخص شده برگزار شود. به همین دلیل دولت سوریه مشتاق بود که آن را در زمان مقرر طبق قانون اساسی در پاسخ به خواسته­‌های مردم سوریه برگزار کند.

الشامی تاکید کرد که مشارکت در انتخابات و رای‌گیری یک وظیفه ملی برای رساندن خواسته‌­ها و دغدغه‌­های مردم و دولت و عمل برای تحقق آنهاست.

وی گفت: مشارکت مردم چنانکه بیان شد، یک وظیفه ملی است و مشارکت شهروندان سوری بیانگر آگاهی ملت است.

الشامی خاطرنشان کرد که دولت سوریه همه مردم به ویژه دانشجویان کارمندان و کارکنان دولتی را به مشارکت در انتخابات تشویق و ترغیب می‌کند.

این تحلیلگر سوری در ادامه درباره مکانیسم‌­های برگزاری انتخابات در دوره شیوع ویروس کرونا افزود: بدون تردید برگزاری این انتخابات با توجه به شیوع اپیدمی کورونا پیامدهای منفی داشته و اقدام‌ها و تدابیر محتاطانه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است تا  با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز استفاده از پایگاه‌ها و شبکه‌های اینترنتی و ارتباط با توده مردم برگزار شود.

وی تاکید کرد که وزارت بهداشت سوریه نیز برخی اقدام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع اپیدمی را اتخاذ کرده است.

الشامی گفت: پس از گذشت ۱۰ سال از جنگ نابرابر سوریه، نیازها و خواسته‌های ملت سوری باید بر اساس معیشت اقتصادی و وضعیت ثبات امنیتی متمرکز باشد تا سوریه از نو به پا خیزد.

 این تحلیلگر سوری در ادامه تاکید کرد که معارضان سوری انتخابات را تحریم کرده‌­اند و مناطق خارج از سیطره دولت در انتخابات مشارکت نخواهند داشت.

وی افزود: بیشتر برنامه‌­های انتخاباتی نامزدها بر بازسازی، آبادانی، ثبات و بازگشت آوارگان و پناهندگان به ویژه حزب بعث سوسیالیست عرب که نماینده اکثریت است، متمرکز شده است.

الشامی تاکید کرد که وظیفه و ماموریت نمایندگان در مجلس خلق وضع قوانین و تصمیم‌گیری­‌ها مناسب و هم‌سو با شرایط حاکم است.

وی افزود: نمایندگان همچنین موظف هستند بر عملکرد دولت نظارت داشته و در صورت لزوم آن را محاکمه کنند. آنها همچنین باید بودجه کل کشور را تصویب و بر پرداخت صحیح آن نظارت کنند.

این تحلیلگر سوری با توجه به شرایط موجود سوریه و نگاه‌­ها به دستاوردهای کمیته قانون اساسی سوریه گفت: کمیته قانون اساسی روند کار کمیته قانون اساسی اکنون متوقف شده است زیرا این موضوع با مشروعیت بین‌المللی مرتبط است و این مشروعیت همانطور که می‌­دانید تحت نظارت سازمان ملل قرار دارد و ما به عنوان ملت سوریه به دنبال راه حل صلح‌آمیز در کشور هستیم و می­‌خواهیم که پیش‌نویس قانون اساسی جدید با توافق همه مردم سوریه و موافقان و مخالفان در راستای خدمت به جمهوری عربی سوریه و فرزندان آن نگاشته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز