خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم مجدد چین، واکنشی عصبی از سوی ترامپ است/ سرکوب سیاهپوستان آمریکا با ادعای نقض دموکراسی در هنگ‌کنگ تضاد دارد

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۶۸۸

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: تضادهای رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌تواند نزاع پکن و واشنگتن را به یک عفونت سیاسی در مقیاس داخلی و خارجی برای آمریکا تبدیل کند.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اقدام‌های ترامپ نشان می‌دهد که او را نباید رئیس‌جمهوری آمریکا تلقی کنیم. معتقدم که ترامپ مدیرعامل آمریکا است و اساساً این کشور را به عنوان یکی از شرکت‌های خصوصی خود تلقی می‌کند. این در حالی است که بسیاری از هم‌حزبی‌های او معتقدند که رفتار ترامپ نه تنها نگران کننده است بلکه می‌تواند منافع حیاتی ایالات متحده را زیر ضربه ببرد. به عنوان مثال خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی در زمان اوج پاندمی کرونا به حدی وجهه حزب جمهوری‌خواه را تخریب کرد که نمی‌توان آن را با خروج ترامپ از پیمان آب و هوای پاریس یا یونسکو مقایسه کرد. حالا ما شاهد هستیم که این رفتار گریبان‌گیر چین شده است. ترامپ از زمانی که وارد کاخ سفید شد، چین را دشمن خود اعلام کرد و بارها دست به تحریم‌های مختلف و تقابل‌های گوناگون علیه پکن زده است.

وی ادامه داد: کاخ سفید به این نتیجه رسیده است که چین را نمی‌تواند تغییر بدهد و نمی‌تواند به درستی این کشور را تحلیل کند. حالا ما شاهد آن هستیم که تحریم‌های جدید علیه پکن با درون‌مایه قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ نمایان شده است. اینکه آیا این قانون دموکراسی هنگ‌کنگ را به هم می‌ریزد یا خیر موضوعی است که یک بحث پیچیده حقوقی و سیاسی دارد، اما موضوع این است که پکن به دنبال آن است تا بتواند حاکمیت یکپارچه خود را بر هنگ‌کنگ اعمال کند و در این مسیر تا آنجایی که بتواند از ضربه زدن به دموکراسی این منطقه پرهیز می‌کند. مساله مهم در مورد هنگ‌کنگ این است که ترامپ به بهانه نقض دموکراسی به دنبال آن است تا چین را مجدداً زیر شدیدترین تحریم‌های خود ببرد که به نظرم این اقدام‌ها با سیاست‌های آمریکا کاملاً در تضاد است. اینکه ما می‌بینیم در ایالات متحده، ترامپ سیاهپوستان را تهدید به مرگ می‌کند و حتی از ارتش برای سرکوب اعتراضات استفاده می‌کند و حالا خود را نگران دموکراسی هنگ‌کنگ نشان می‌دهد، موضوعی است که مولفه‌های آن در تضاد کامل با یکدیگر قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند قدرت اقتصادی چین را کنترل کنند و به همین دلیل در حال تحریم پکن با دلایل انحرافی و ثانویه هستند. واشنگتن حتی روسیه و ترکیه را به دلایل مختلف تحریم کرده است که از این منظر فکر می‌کند تحریم، ابزار محکم و تثبیت‌کننده علیه دشمنانش به حساب می‌آید. مولفه‌ها و داده‌های کنونی نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال آن است تا با تحریم‌ مجدد چین، موازنه را به نفع خود تغییر دهد اما واقعیت این است که تحریم‌های مجدد پکن را باید یک واکنش عصبی از سوی ترامپ دانست. متوجه باشید که او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار دارد و به دلیل مسائل داخلی وضعیت خوبی ندارد.

 ترامپ برای آن‌که بتواند یک مانور روانی و سیاسی علیه چین ایجاد کند، مجدداً به بهانه قانون امنیتی هنگ‌کنگ دست به تحریم چین زده است. این در حالی است که پکن یکی پس از دیگری در حال تسخیر بازارهای دنیا است اما ترامپ همچنان درگیر مشکلات داخلی خود شده است. معتقدم که این اقدام ترامپ یک خودزنی است؛ چراکه چین حتی بازار آمریکا را رها نخواهد کرد. باید متوجه بود که بسیاری از ناظران در آمریکا معتقدند که ترامپ در انتخابات پیروز نمی‌شود و این موضوع دلیلش فقط سیاسی نیست؛ به گونه‌ای که عنصر اصلی این مساله اقتصاد و ریزش وعده‌هایی است که ترامپ در ا ن حوزه به طرفدارانش داده بود. به همین جهت او به دنبال تحریم چین است تا بتواند از شرایط فعلی خلاص شود. در مقابل پکن هم منتظر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ است و اگر ترامپ مجدداً پیروز شود بدون تردید آمریکا وارد مرحله جدیدی از بحران خواهد شد که همین موضوع درگیری میان واشنگتن و پکن را افزایش خواهد داد. معتقدم این تضاد می‌تواند نزاع پکن و واشنگتن را به یک عفونت سیاسی در مقیاس داخلی و خارجی برای ترامپ تبدیل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز