خبرگزاری کار ایران

بیانیه سخنگوی طالبان درباره تکمیل مرحله اول توافق‌نامه دوحه

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۱۱۷

سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای به تکمیل مرحله اول توافق‌نامه دوحه پرداخت.

به گزارش ایلنا، «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای به تکمیل مرحله اول توافق‌نامه دوحه پرداخت. 

در متن این بیانیه آمده است: 

«اینکه مرحله اول یعنی ۱۳۵ روز توافق‌نامه دوحه میان طالبان و امریکا تکمیل شده، ما نکات ذیل را اعلام می‌کنیم:

- طبق توافق‌نامه، کاهش نیروها و تخلیه پنج پایگاه از سوی ایالات متحده امریکا و متحدین خارجی آن، یک گام خوب و مثبت است.

- در مدت یاد شده، تاخیر در تکمیل شرط اول توافق‌نامه یعنی فرآیند رهایی زندانیان، جای تاسف است و سبب تاخیر در مذاکرات بین‌الافغانی و صلح سراسری شده است. تاکنون باید بر علاوه از زندانیان لیست پنج هزار نفری، زندانیان باقی‌مانده نیز آزاد می‌شدند.

- لاینحل ماندن موضوع لیست سیاه مقام‌های طالبان نیز جای نگرانی است که باید در این مورد جدا تعمل صورت بگیرد و گام‌های عملی برداشته شود.

پس از امضای توافقنامه، هیچ حمله‌ای از سوی طالبان علیه نیروهای خارجی ثبت نشده است، که این بیان‌گر تعهد ما به مندرجات توافق‌نامه است.

- با اینکه در توافق‌نامه به صراحت نوشته شده است که بیرون از ساحت جنگ، هرگونه حرکات نظامی متوقف می‌شود، اما متاسفانه، از سوی نیروهای آمریکای و همکاران‌شان در ۱۳۵ روز گذشته، گاه و بی‌گاه مناطق غیرجنگی بمباران شده است و از قوای عملیاتی دولتی حمایت شده و جنگنده‌های نیروهای دولتی از سوی آمریکا به کار برده شده و بر مردم، نیروهای طالبان و تاسیسات مردمی بمباران صورت گرفته است.

- آمریکایی‌ها و همکاران‌شان تنها در ۱۰ روز گذشته در لوگر، بادغیس، میدان وردک، غزنی، زابل، ارزگان، هلمند و قندهار دست به حملات فراوان و بمباران زده‌اند. طالبان این همه حملات را محکوم کرده و هر‌چه زودتر خواهان توقف آن است.

حمله روز گذشته در ولایت سمنگان و همچنان شدت یافتن جنگ در بعضی مناطق دیگر، واکنش به عملیات‌های آغاز‌شده از سوی دولت و حمله خونین و وحشیانه بر مردم در هلمند بوده است، بنابراین این را نه عمل، بلکه عکس‌العمل در نظر می‌گیریم.

- طالبان یکبار دیگر از آمریکا و طرف‌های مربوطه می‌خواهد که تکمیل و تعمیل زودتر توافق‌نامه دوحه به سود تمامی طرف‌هاست‌. باید از ین فرصت به میان آمده استفاده شود تا فرآیند صلح با موانع و تاخیر دچار نشود و اجازه داده نشود که وضعیت بیشتر به سوی بی‌باوری، خطرات و مشکلات برود.

طرف آمریکایی نباید یک حلقه خاص و کوچک را فرصت دهد که آب را گل‌آلود ماهی بگیرد. اینجا باید به مصالح، نظرات و خواسته‌های تمام ملت احترام گذاشته شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی

۲۳/۱۱/۱۴۴۱ ه ق

۲۴/۴/۱۳۹۹ ه ش - ۱۴/۷/۲۰۲۰م»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز