خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه «نهرین» بغداد:

اقدام‌ برای اخراج آمریکایی‌ها به بازآرایی یگان­‌های نظامی محدود بود/مردم و تشکل­‌های سیاسی عراق نمی‌خواهند پرونده جنایت فرودگاه بغداد بسته بماند

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۷۰۲

کارشناس مسائل سیاسی عراق تاکید کرد که اقدامات عملی لازم و قاطع برای اخراج نیروهای آمریکایی اتخاذ نشده و تنها شاهد عملیات استقرار مجدد و بازآرایی یگان‌های آمریکایی حاضر در عراق در پایگاه‌های نظامی بوده‌­ایم.

«اسامه السعیدی»، استاد دانشگاه «نهرین» در بغداد و تحلیلگر مسائل سیاسی عراق در تشریح اقدام‌های دولت عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی و درخواست ائتلاف فتح عراق در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: پس از جنایت فرودگاه بین‌المللی بغداد و شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سابق سازمان حشدالشعبی، پارلمان عراق تصمیمی را اتخاذ کرد که به دولت مستعفی و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشین توصیه می‌­کرد همه تدابیر ویژه را برای اخراج نیروهای نظامی بیگانه به ویژه نیروهای آمریکایی از اراضی عراق اتخاذ کند.

السعیدی در ادامه افزود: این در حالی است که اقدام‌های عملی لازم و قاطع در این راستا اتخاذ نشده و تنها شاهد عملیات استقرار مجدد و بازآرایی یگان­‌های آمریکایی حاضر در عراق در پایگاه‌­های نظامی بودیم.

وی گفت: مذاکرات یا بهتر بگویم گفت‌و‌گو با آمریکا با یک نشست مجازی آن هم به طور محرمانه برگزار شد و نه پارلمان و نه هیچ یک از نهادهای دیگر در جریان روند این گفت‌وگوها قرار نگرفتند.

این کارشناس مسائل سیاسی عراق تاکید کرد که مردم این کشور به این تیم مذاکره کننده اعتماد ندارند و این گروه به دلیل آنکه خود دارای منافع شخصی بوده و به آمریکا گرایش دارند، هرگز مورد تایید مردم عراق نیستند.

وی در ادامه افزود: در همین راستا ائتلاف فتح که یکی از تشکل­‌های سیاسی مهم و دارای وزنه سنگینی در پارلمان عراق است، معتقد است که دولت فعلی عراق در برخورد با موضوع جنایت آمریکا در ترور شهدای مقاومت و همراهانشان کوتاهی کرده و در اتخاذ اقدام‌های لازم در این پرونده جدی نیست.

السعیدی گفت: از بعد عملی اگر بخواهیم بررسی کنیم باید بگویم که هر دو دولت، در اتخاذ سازو کارهای بین‌المللی و قضایی و کیفری مورد نیاز در پرونده جنایت فرودگاه بین‌المللی بغداد اهمال و کوتاهی داشته­‌اند، زیرا آمریکا از آزادی حرکت خود سوء استفاده کرده و جنایت­‌های بی‌شماری را علیه یگان­‌های نظامی سازمان الحشد الشعبی مرتکب شده و بر ارتکاب این جنایت­‌ها اصرار داشته است.

وی افزود: همانطور که واضح و مبرهن است، دولت عراق در روند این گفت‌وگوها هرگز از آمریکا نخواسته که نیروهای خود را از کشور خارج کند و دولت هیچ نیت صریح و آشکاری برای ارائه چنین درخواستی ندارد اما با توجه به اعمال فشارهای مردمی و سیاسی فقط از آمریکا خواسته حرکت نیروهای آمریکایی و اماکن حضور آنها در عراق را مشخص کند و طبق آنچه مشخص است نیروهای آمریکایی مانند قبل آزادی مطلق برای استفاده از زمین و آسمان عراق را نداشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی عراق تاکید کرد: چنانکه در رسانه‌­ها نیز اعلام شد، ائتلاف فتح از دولت عراق خواسته که شکایت رسمی به شورای امنیت سازمان ملل در پرونده ترور شهدای مقاومت ارائه کرده و جنایت دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در فرودگاه بین المللی بغداد را محکوم کند.

وی در ادامه گفت که به اعتقاد من پارلمان به دلیل اینکه مشکلات دیگری در دست بررسی دارد، نمی‌­تواند به طور جدی به موضوع اخراج نیروهای آمریکا فکر کند.

السعیدی افزود: درباره ارائه شکایت به شورای امنیت چنانکه ائتلاف فتح تاکید کرده است نیز گمان نمی‌رود که دولت عراق چنین اقدامی را انجام دهد، زیرا خشم آمریکا و تبعات آن را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز