خبرگزاری کار ایران

ارائه پیش‌نویس توافق جدید سازمان ملل به طرف‌های درگیر در بحران یمن

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۳۸۶

منبعی در دفتر نماینده سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که طرف‌­های یمنی پیش‌نویس توافق جدیدی برای حل بحران این کشور دریافت کرده‌­اند.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری آناتولی به نقل از منبعی در دفتر «مارتین گریفیث»، فرستاده ویژه سسازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که طرف‌های یمنی پیش‌نویس توافق جدیدی برای حل بحران این کشور دریافت کرده‌اند.

این منبع گفت که گریفیث به سه طرف اصلی یمنی (جنبش انصار الله، دولت مستعفی و ائتلاف عربی) پیش‌نویس اصلاح‌شده‌­ای را برای حل بحران یمن ارائه داده است.

این پیش‌نویس شامل برقراری آتش‌بس در سراسر یمن، برخی تدابیر اقتصادی  انسانی ضروری برای کاهش رنج مردم یمن و آماده‌سازی کشور برای مقابله با تهدید شیوع ویروس کرونا است.

از جمله مفاد پیش‌نویس سازمان ملل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آتش‌بس فراگیر در سراسر یمن به محض امضا اجرایی شود.

- الزام طرف­‌های جنگ و همه متحدان آن‌ها به توقف عملیات نظامی دریایی، هوایی و زمینی.

- تشکیل کمیته هماهنگی نظامی به ریاست سازمان ملل و عضویت افسرانی بلندپایه از هر طرف در این کمیته برای نظارت بر روند آتش‌بس و ایجاد یک مرکز عملیات مشترک برای ایجاد هماهنگی در راستای اجرای توافق و مدیریت جریان اطلاعات.

- تدابیر اقتصادی و انسانی نیز شامل پرونده‌های اصلی چون اسرا، حقوق و دستمزدها، فرودگاه‌­ها، بنادر و راه‌­های اصلی بین استان‌ها می‌­شود.

متن پیش‌نویس به این مفاد تصریح می‌کند:

- آزادی همه نیروهای بازداشتی بر اساس توافق استکهلم و نیز بازگشایی راه‌های اصلی در استان­‌های تعز و الضالع در جنوب و استان‌های صنعا، مارب و الجوف در شمال یمن.

- بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا و لغو محدودیت‌ها برای ورود مشتقات نفتی و کشتی‌های تجاری به بنادر استان الحدیده در غرب .

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز