خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

امارات راه ورود اسرائیل به یمن را از جزیره سُقطری هموار کرد/ منافع سعودی‌ها در جنوب یمن بلوکه شده است/ مصر، نگران حضور فیزیکی تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۶۵۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: ساختار نظامی قاهره احساس می‌کند که تل‌آ‌ویو در صدد تعمیق نفوذ خود در آفریقا و منطقه پس از استقرار در جزیره سقطری است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای احداث پایگاه نظامی امارات در جزیره سقطری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: جزیره سقطری واقع در ۱۶۰ کیلومتری آب‌های جنوبی یمن به عنوان یک نقطه استراتژیک به حساب می‌آید که بر دریای عرب و دریای سرخ اشراف دارد. همین مساله موجب شد که این پایگاه از اهمیت زیادی برای طرفین درگیری در یمن برخوردار شود؛ چراکه این جزیره علاوه بر پوشش محیط زیستی و منابع زیرزمینی، اشراف خوبی بر تنگه باب‌المندب دارد و تسلط بر آن می‌تواند قدرت نفوذ، تهاجم و تدافع را افزایش دهد. از سوی دیگر تسلط بر این جزیره می‌تواند هرگونه تهدید از سوی کشتی‌ها را خنثی کرده یا مورد هدف قرار دهد. این جزیره سال‌ها مورد نظر عربستان، امارات و اسرائیل بوده است اما ابوظبی از مدت‌ها پیش به دنبال آن بود تا بتواند این جزیره را اشغال کند. طبیعی است اشغال این جزیره پای رژیم صهیونیستی را به آنجا باز می‌کند و حتی دیدار اخیر عبدالله بن زاید (وزیر خارجه امارات) با مقام‌های اسراییل هم حکایت از این موضوع دارد.

وی ادامه داد: بر اساس داده‌های فعلی قرار بر این است سامانه‌های پدافندی اسپایدر که متعلق به اسرائیل است به زودی در این جزیره مستقر شود اما این مساله موجب نگرانی مصر شده است. توجه داشته باشید که قاهره به شدت از حضور فیزیکی اسرائیل در این منطقه هراس دارد. درست است که مصر توافق‌های زیادی از حیث اقتصادی و سیاسی با اسرائیل منعقد کرده است اما ساختار نظامی قاهره احساس می‌کند که تل‌آ‌ویو در صدد تعمیق نفوذ خود در آفریقا و منطقه پس از استقرار در جزیره سقطری است. در این میان به نظر می‌رسد که نوعی شکاف در دیدگاه مصر و امارات در خصوص این جزیره به وجود آمده است اما امارات با نفوذ خود در این جزیره سعی دارد منافع اسرائیل را در سقطری تقویت کند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اشغال این جزیره موجب ایجاد اختلاف بین عربستان و امارات خواهد شد که هیچگونه دستاوردی حداقل برای ریاض به دنبال نخواهد داشت. این تحلیل تا حد زیادی درست است؛ چراکه عربستان بعد از پنج سال جنگ علیه مردم عربستان، نتوانسته منافعی که مدنظرش بوده را تامین کند و حالا جنوب یمن از قلمرو حاکمیتی سعودی‌ها خارج شده و امارات دست بالاتر را دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اینکه ریاض نتوانسته دولت منصور هادی را در نواحی جنوبی یمن به خصوص در جزیره سقطری و أبین مستقر کنند نشان از باخت سعودی‌ها در معادلات یمن دارد. دلیل این مساله کاملاً مشخص است؛ شورای انتقالی با حمایت امارات این منطقه را به تصرف خود درآورده است. حتی اخباری وجود دارد که نشان می‌دهد فرماندهان شورای انتقالی جنوب یمن بعد از ورود به جزیره سقطری، تمام سران قبایل را تهدید کرده‌اند که اگر با آنها همکاری نکنند، این جزیره را بمباران خواهند کرد. همین مساله به صورت شفاف نشان می‌دهد که سعودی‌ها دست برتر را در جنوب یمن و جزیره سقطری ندارند. معتقدم که اگر اوضاع به همین روال پیش برود شاهد تقابل فیزیکی میان امارات و عربستان در یمن خواهیم بود که این شکاف باعث تقویت موضع انصارالله خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که اماراتی‌ها تنها به دنبال بهره‌برداری نظامی از جزیره سقطری نیستند، بلکه داده‌ها نشان می‌دهد که طیف عظیمی از تجهیزات حفاری از سوی ابوظبی وارد این جزیره شده است که دلیل آن اکتشاف نفت وگاز است. این مساله تنها به صورت شکلی نشان دهنده اکتشافات زیرزمینی است ولی مهمتر از آن مساله حضور اسراییل در جزیره سقطری است. توجه داشته باشید که امارات در حال ایفای نقش در پرونده‌های یمن، لیبی، عراق و حتی سوریه است که راهبری این پرونده‌ها آن هم در محورهای اقتصادی، نظامی، سیاسی و امنیتی خارج از توان سیاسی و نظامی ابوظبی به نظر می‌رسد و می‌تواند باعث ایجاد اختلاف میان امارات با عربستان و مصر شود. واقعیت این است هر کدام از کشورهایی که به صورت رسمی یا غیررسمی در بحران یمن حاضر بودند، برای خود سهمی از تحولات این کشور در نظر گرفته است؛ تا جایی که بریتانیا و آمریکا هم از این پرونده سهم می‌خواهند ، اما موضوع مهم ورود اسرائیل به یمن از ناحیه جزیره سقطری است که به زودی پیامدهای مخرب آن را خواهیم دید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز