خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف در کابینه اسرائیل طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است/ برگزاری انتخابات چهارم، حیات سیاسی تل‌آویو را به خطر می‌اندازد

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۱۱۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: کرونا، بودجه و الحاق کرانه باختری مشکلات اصلی کابینه اسرائیل است و نخست‌وزیر این رژیم ممکن است دست به ریسک بزرگی بزند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دور جدید اختلاف‌ها در کابینه اسرائیل و احتمال برگزاری چهارمین انتخابات زودهنگام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از چندی پیش اختلاف نظرها در کابینه رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده است و برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که هر زمان ممکن است کابینه این رژیم فروبپاشد و شاهد بی‌دولتی در تل‌آویو باشیم. واقعیت این است که پس از دور سوم انتخابات، بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران بر این عقیده بودند که کابینه تشکیل شده در اسرائیل کاملاً شکننده است و به زودی مسائل و مشکلاتی در آن به وجود می‌آید که نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد. این تحلیل حالا به واقعیت پیوسته و حالا شاهد آن هستیم که بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) به دنبال انحلال دولت و برگزاری چهارمین دور از انتخابات زودهنگام است..

وی ادامه داد: اگر نگاهی به کابینه اسرائیل بیاندازیم به خوبی می‌بینیم که جمعی از تضادها و نقض‌ها در کنار یکدیگر جمع شده‌اند و دولتی را تشکیل داده‌اند که اساساً هیچ تعاملی با هم ندارند. این اختلاف‌ها به حدی بالا رفته که تحلیلگران اسرائیلی هم معتقدند روند فعلی طی نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. منظور از بی‌سابقه یعنی اینکه در اسرائیل تاکنون چنین اختلافی میان مقامات رخ نداده بود و عملاً ما شاهد یک پدیده نادرِ سیاسی در سرزمین‌های اشغالی هستیم. بخشی از این اختلاف‌ها به مسائلی مانند شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی و بهداشتی مربوط است و قسمتی دیگر پرونده الحاق کرانه باختری را در برمی‌گیرد. به عنوان مثال شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده که تناقض در اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی سفید و وزیر جنگ این رژیم درباره مسأله الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی و زمان اجرای این طرح، بیانگر اوج اختلافات در دولت است. بر همین اساس بسیاری از صاحبنظران معتقدند که اسرائیل آرام آرام به سمت برگزاری چهارمین دور از انتخابات گام برمی‌دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بخش دیگری از اختلافات در کابینه اسرائیل به مسائلی مانند بودجه دفاعی، و حتی تضاد در مدل نگاه به تهدیدات امنیتی و نظامی احزاب و شخصیت‌ها مربوط است اما به نظرم آنچه باعث شده شاهد عمیق‌ترین اختلاف‌ها طی ۵۰ سال گذشته در اسرائیل باشیم، پرونده کرانه باختری است. نکته اینجاست که مولفه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد نتانیاهو به چشم یک مزاحم به بنی گانتز و حزب آبی و سفید نگاه می‌کند و حتی برخی از مقام‌های بلند پایه در حزب لیکود اعلام کرده‌اند که نتانیاهو درتلاش برای به حاشیه راندن گانتز و حزبش است تا بتواند پروژه‌هایی که در ذهن خود دارد را اجرایی کند. نتانیاهو و گانتز درباره طرح الحاق هم با یکدیگر اختلاف نظر دارند؛ گانتز معتقد است که وضعیت کنونی اجازه اجرای طرح الحاق را نمی‌دهد و اشتغال مسأله‌ای مهم‌تر از طرح الحاق است اما در مقابل نتانیاهو می‌گوید که برای اجرای طرح الحاق نباید منتظر پایان شیوع کرونا ماند.

صدرالحسینی افزود: در مورد بودجه که جدیدترین مرکز اختلاف در دولت ائتلافی اسرائیل است، گانتز درصدد است تا تأیید طرح الحاق را مشروط به تصویب بودجه دوساله دولت اسرائیل کند زیرا نتانیاهو خواهان آن است که بودجه اسرائیل فقط برای سال آتی تدوین و تصویب شود اما بنی‌ گانتز اصرار دارد که باید بودجه برای دو سال آتی تصویب شود. این اختلاف‌ها در جایی به مساله فساد اداری و اقتصادی نتانیاهو هم می‌رسد. این فسادها در ابتدا مربوط به نتانیاهو و همسرش بود و حالا پای پسر ۲۸ ساله‌اش هم به این معادله باز شده است که موجب عصبانیت افکار عمومی شده است. این روند به خوبی نشان می‌دهد که وحدت بین صهونیست‌ها طی دهه‌ها و سال‌های اخیر به صورت کامل خدشه‌دار شده است که بخش از آن به اقداماتی مربوط است که موجب تحریک مقاومت و پاسخگویی آنها می‌شود؛ طبیعی است زمانی که مقاومت جواب تجاوزهای اسرائیل را می‌دهد نارضایتی در داخل افزایش پیدا می‌کند و این برای کابینه رژیم صهیونیستی همانند یک سم مهلک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ساختار هویتی و سیاسی اسرائیل ددچار تزلزل و مشکل شده است اما مساله اینجاست که حاکمیت و تمامِ ساختار اسرائیل از برگزاری دور چهارم انتخابات به شدت هراس دارند و نگران این موضوع هستند. اینکه بنی‌ گانتز اعلام می‌کند که برای جلوگیری از مشکلات و تشکیل کابینه به دولت ائتلافی با نتانیاهو تن داده است ولی از برگزاری دور چهارم انتخابات هراسی ندارد، به خوبی نشان می‌دهد که تمام عناصر دخیل در هرم قدرت اسرائیل از برگزاری دور چهارم انتخابات به شدت ترس دارند. همه آنها و حتی اعضای کنست هم  به خوبی می‌دانند که اگر انتخابات دور چهارم برگزار شود بدون تردید مشکلاتی به وجود خواهد آمد که می‌تواند مانع از تشکیل کابینه برای مدت طولانی شود. به این ترتیب تمامِ حاضران و مهره‌هایی که در ساختار این رژیم حضور دارند، نمی‌خواهند تا چنین اتفاقی رخ دهد. در مقابل باید دید که آیا نتانیاهو دست به اعمال فشار بیشتر بر گانتز خواهد کرد یا خیر. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز