خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

ارسال سامانه‌ موشکی به عربستان، ادامه ایران‌هراسی است/ اگر ترامپ احساس ضعف کند، ممکن است دست به ماجراجویی خطرناک بزند

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۵۹۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا به دنیا بگویند که از ناحیه ایران متوجه تهدید هستند و خود را آسیب‌پذیر نشان می‌دهند. به همین جهت آمریکایی‌‌ها اقدام به ارسال سامانه‌های پدافندی به عربستان کردند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل ارسال سامانه‌های پدافندی آمریکا به عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل دلایل و ابعاد ارسال سامانه پدافندی آمریکا به عربستان باید چندین محور را مورد بررسی قرار داد. واقعیت این است که خاورمیانه همچنان آبستن تحولات خطرناک است و یکی از دلایل اصلی این وضعیت، بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای این منطقه است که بخشی از آن به کشورهای فرامنطقه‌ای مربوط است. یکی از مسائلی که طی ماه‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به نوعی به راهبرد اصلی ایالات متحده تبدیل شده، ائتلاف‌سازی با اعراب و اسرائیل علیه تهران است. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا یک تقابل چندضلعی با ایران را به وجود بیاورند و رهبری این ائتلاف را خودشان برعهده بگیرند. به همین دلیل طی این مدت، سفرهایی از سوی مقام‌های ایالات متحده به منطقه و سرزمین‌های اشغالی انجام شده که سفر اخیر «برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یکی از آنها به شمار می‌آید.

وی ادامه داد:‌ ما شاهد آن هستیم که او پس از سفر به منطقه در وهله اول به اسرائیل سفر می‌کند و سپس با وزرای خارجی امارات، بحرین و عربستان دیدار می‌کند که محوریت گفت‌وگوهایش ایران است. این سفر به خوبی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در وهله اول به دنبال تحکیم روابط خود با اعراب خلیج فارس هستند و در این راستا دست به یک تبلیغات همه‌جانبه زدند. در این میان شکی وجود ندارد که سفر برایان هوک به سرزمین‌های اشغالی و منطقه را باید یک سناریوی جدید در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا دانست. در مرحله دوم دلیل دیدار با مقامات عربستان در این سفر را باید حملات اخیر انصارالله یمن به پالایشگاه‌های نفتی عربستان دانست. همین چندوقت پیش بود که دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که ایران در حملات اخیر به پالایشگاه‌های عربستان حضور دارد و پس از آن بود که سعودی‌ها اقدام به لفاظی علیه کشورمان کردند. سعودی‌ها به دنبال آن هستند تا به دنیا بگویند که از ناحیه ایران متوجه تهدید هستند و خود را آسیب‌پذیر نشان می‌دهند. به همین جهت است که آمریکایی‌ها اقدام به ارسال سامانه‌های پدافندی خود به عربستان کردند.

این استاد دانشگاه گفت: جالب اینجاست که این سامانه‌ها چندی پیش به دستور وزارت دفاع آمریکا از عربستان خارج شد اما حالا که سناریوی ایالات متحده در منطقه به سمت و سوی دیگر رفته، سامانه‌های مذکور در پایگاه سعودی‌ها مستقر شده است. بخشی از این وضعیت (اعم از سفر برایان هوک و استقرار سامانه‌های پدافندی در عربستان) به انتخابات ایالات متحده مربوط است؛ چراکه ترامپ به دنبال جلب نظر سعودی‌ها است و حتی احتمال دارد دست به حرکات هیجانی علیه ایران یا سایر کشورهای منطقه بزند. برخی از تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اگر وضعیت ترامپ در آمریکا با مشکل مواجه شود و او نتواند مقبولیت خود را ترمیم کند، حملات پراکنده‌ای را تدارک می‌بیند تا اوضاع خود را تثبیت کنند. این در حالی است که اگر ایران مورد ضربه قرار بگیرد، بدون تردید عکس‌العمل شدیدی نشان خواهد داد و به همین دلیل واشنگتن در حال ایمن‌سازی سعودی‌ها است.

وی در پایان تصریح کرد: دیدار خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان با برایان هوک به نوعی یک مانور سیاسی علیه ایران بود. او ادعا کرده است که ریاض در کنار واشنگتن برای تحقق امنیت و صلح در منطقه و جهان تلاش کرده و از اقدام‌های آمریکا برای توقف فعالیت‌های ایران در منطقه حمایت می‌کند. درست است که بخشی از اظهارات او واقعا خنده‌دار و غیرواقعی است، اما حمایت ضمنی او از اقدامات آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که سعودی در بحث تامین امنیت کشور خود باز هم به آمریکا پناه برده‌اند. توجه داشته باشید که در این راستا تبلیغات علیه تهران و بحث ایران‌هراسی بار دیگر مورد درخواست متحدان آمریکا در منطقه مانند اسرائیل، بحرین، عربستان و حتی امارات است و تمامی آنها در دیدار با هوک بر این مساله تاکید کرده‌اند. نکته‌ای که نباید از نظر پنهان بماند این است که طی روزهای جاری، اسرائیل قصد داشته تا کرانه باختری را به سرزمین‌های خود ضمیمه کند که با عکس‌العمل‌های منفی جامعه جهانی روبه‌رو شده است. به همین جهت شلوغ کردن منطقه و تشدید درگیری میان ریاض و تهران می‌تواند یک پوشش مناسب برای اسرائیل به حساب بیاید تا بتواند به آسانی پروژه الحاق کرانه باختری را جلو ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز