خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

وحدت مردم فلسطین نقطه عطف نبرد با طرح الحاق اراضی است/ اختلاف دیدگاه در کاخ سفید، نتانیاهو را پشت چراغ قرمز نگه داشته است

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۰۹۱

تحلیلگر لبنانی و پژوهشگر مسائل منطقه تاکید کرد که اجرای طرح الحاق اراضی فلسطین پیامدهای بسیار منفی برای اسرائیل به دنبال داشته و وحدت مردم فلسطین نقطه عطفی در نبرد برای اجرای این طرح بوده است.

«طلال عتریس» تحلیلگر لبنانی و پژوهشگر مسائل منطقه درباره تحولات اخیر در فلسطین و سرزمین­‌های اشغالی به ویژه پس از اعلام «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح الحاق اراضی فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: طبیعتا اعلام نتانیاهو اگر اجرایی شود، پیامدهای منفی فراوانی به دنبال خواهد داشت، زیرا به مفهوم آن است که اسرائیل توانسته بر بخش بزرگی از سرزمین فلسطین دست یابد و همه طرح­‌ها و برنامه­‌هایی که برای مذاکره یا کشور فلسطین و امور مشابه مطرح بود، پایان یافته و نابود شده است.

عتریس افزود: مهم تر از آن این‌که اقدام به الحاق اراضی احتمالا موافقت آمریکا و سکوت اعراب را کسب کرده و با اعمال فشار بر اسرائیلی­‌ها در این زمینه مواجه نشود.

وی تاکید کرد: به همین دلیل این موضوع خطرناک نمی­‌تواند به سادگی محقق شود زیرا پیامدهای آن پیامدهای تغییر طبیعت جغرافیای فلسطین و نیز مرحله جدید و مختلفی در نبرد چه در داخل فلسطین و چه در سطح خارج با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

این تحلیلگر لبنانی گفت: عدم اجرای الحاق اراضی تاکنون در حقیقت دلایل مختلفی دارد: نخست اینکه موضع آمریکا تا به این لحظه موضعی شفاف و قاطع نبوده و داخل آمریکا اختلافاتی درباره زمان اجرای طرح الحاق اراضی فلسطین وجود دارد زیرا آمریکا نمی­‌خواهد این اقدام منجر به انتفاضه جدیدی در داخل فلسطین و نیز در تنگنا قرار گرفتن متحدان عربش که خواهان تعویق آن هستند، شود.

وی افزود: همچنین «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا امروز سرگرم اوضاع و مشکلات داخلی و انتخاباتی است که در هراس از دست دادن آن است و او می­‌خواهد بیشتر بر درگیری با ایران و متحدانش تمرکز کند و در حال حاضر به دنبال تمرکز بر اوضاع داخلی فلسطین نیست.

عتریس گفت: بنابراین تردیدهایی در کاخ سفید و بین مشاوران ترامپ وجود دارد که ترجیح می­‌دهند عملیات الحاق اراضی به تعویق افتد.

وی توضیح داد که دلیل تعویق عملیات الحاق همچنین به مواضع کشورهای دیگر در جهان نیز باز می‌­گردد. موضع اروپا چنین طرحی را نپذیرفته و مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کرده است، چرا که با تصمیم­‌های بین المللی که از صلح بین فلسطینی­‌ها و اسرائیلی­‌ها سخن می‌­گوید، در تعارض است.

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد: اگر چه اسرائیل اهمیت چندانی به موضع اروپا و مخالفت آن در طرح الحاق اراضی نمی­‌دهد اما همین مخالفت می­‌تواند تاثیر خود را داشته باشد.

وی گفت: کشورهای دیگر جهان چون چین و روسیه نیز با چنین اقدامی مخالف هستند و به طور کلی فضای جهانی با طرح الحاق هم گام نیست.

عتریس در ادامه افزود: مسئله بسیار مهم دیگر اینکه طرح الحاق مردم فلسطین را متحد کرد و تشکیلات خودگردان و گروه­‌های مقاومت فلسطینی همگی الحاق اراضی را نمی­‌پذیرند. منطق مذاکره و هماهنگی با اسرائیل که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین صورت می­‌گرفت با اجرای عملیات الحاق از بین خواهد رفت و ادامه مذاکره دیگر مفهومی نخواهد داشت، زیرا هدف مذاکره تشکیل دولت فلسطین است که با چنین اقدامی از بین می‌­رود.

وی گفت: بنابراین اجرای عملیات الحاق باعث وحدت مردم فلسطین و کنار رفتن گزینه مذاکره می­‌شود و اولویت را به مقاومت و انتفاضه فلسطین در همه اراضی این کشور می­‌دهد.

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد که شرط اصلی اجرای طرح الحاق اراضی و به تبع، طرح معامله قرن کسب موافقت فلسطینی­‌ها است اما چنانکه گفتیم، مردم فلسطین با این طرح هرگز موافق نبوده و احدی حتی افرادی که ایده مذاکره و عادی‌سازی روابط  و هماهنگی امنیتی را دارند با چنین اقدامی موافق نیستند و آن را نخواهند پذیرفت. چنانکه شاهد نشست­‌ها و تجمعات فلسطینی­‌ها در همه سطوح و از همه اقشار در مخالفت با طرح الحاق بوده‌­ایم. بنابراین مردم فلسطین به عنصر مقاومت در برابر این طرح تبدیل خواهند شد و هرگز با چنین طرحی موافقت نخواهند کرد پس اگر ترامپ نیز موافقت مردم فلسطین را به عنوان شرط اجرای طرحش مطرح کرده است، باید مدت زمان زیادی به انتظار بنشیند زیرا چنانکه واضح و مبرهن است، فلسطینی­‌ها تحت هیچ شرایطی طرح الحاق اراضی را نخواهند پذیرفت.

وی افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین طرح الحاق اراضی را نپذیرفته و بارها و به مناسبت‌­های مختلف، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده است.

عتریس گفت: در حقیقت هم تشکیلات خودگردان نمی­‌تواند چنین تصمیمی را بپذیرد زیرا مفهوم اجرای طرح الحاق اراضی فلسطین، پایان تشکیلات و پایان مذاکرات با اسرائیل است و سقوط مشروع دولت فلسطین است.

وی تاکید کرد: حتی تشکیلات خودگردان که مدعی اعتدال و رابط هماهنگی امنیتی با اسرائیل است، نمی­‌تواند چنین طرحی را بپذیرد. چنانکه تاکنون نیز به این موضوع پایبند بوده و نشست‌­های فراوانی را خارج از حیطه تشکیلات با گروه‌­های دیگر برگزار کرده تا بر وحدت موضع فلسطین تاکید کند.

عتریس افزود: بنابراین باید گفت که یکی از نکات مثبت طرح الحاق اراضی فلسطین متحد کردن اقشار و طیف‌های مختلف این کشور بوده است.

وی گفت: مواضع بین‌المللی تا کنون بر مخالفت با طرح الحاق اراضی متمرکز بوده و طبیعتا این خود عاملی اثر‌گذار و غیر محرک برای نتانیاهو است اما همزمان باید در نظر بگیریم که اگر اسرائیل چراغ سبز قدرتمند را از آمریکا برای عملی کردن طرح خود دریافت کند، مواضع بین المللی بازدارنده نخواهد بود و برای مثال اروپا، چین و روسیه هیچ یک اسرائیل را مجازات و تحریم نخواهد کرد و روابطش با رژیم صهیونیستی را نیز قطع نخواهد کرد.

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد: مواضع بین‌المللی برای بازدارندگی اسرائیل مهم است اما اگر آمریکا موافقت خود را با این طرح اعلام کند و نتانیاهو را به اجرای آن تشویق کند، به اعتقاد من مواضع کشورهای دیگر اسرائیل را به پرداخت تاوان آن مجبور نخواهد کرد بلکه این مردم فلسطین و انتفاضه است که رژیم صهیونیستی را متحمل بهای سنگینی در قبال تجاوز گری خود خواهد کرد.

وی گفت: گروه­‌های مقاومت به صورت عملی و میدانی دست به کار شده و نشست‌­ها و تجمعاتی را حتی با تشکیلات خودگردان به منظور مقابله عملی با طرح الحاق اراضی برگزار و برنامه­‌هایی را در این راستا وضع کرده‌اند.

عتریس افزود: گروه­‌های مقاومت طبیعتا وجبی از خاک فلسطین را رها نکرده و به همین دلیل برای گسترش عملیات مقاومت و انتفاضه جدید تلاش و مبارزه می‌­کنند.

وی تاکید کرد که این گزینه تنها گزینه پیش روی گروه‌­های مقاومت برای تحقق انتفاضه جدید است.

این تحلیلگر لبنانی گفت: بنابراین مقاومت در آمادگی کامل برای مقابله با این طرح است و منتظر است ببیند چه روی خواهد داد تا انتفاضه جدید را تشکیل داده و اسرائیل را به پرداخت بهای سنگین یا فکر کردن به بهایی که باید پرداخت کند، وادار کند.

وی گفت: در پایان باید تاکید کنیم که وضعیت کلی اعراب و پیروی از آمریکا و ائتلاف بسیاری از کشورهای عربی طبیعتا به اتخاذ چنین تصمیمی و موافقت با الحاق اراضی وادار کرده است.

عتریس افزود: نکته دیگر اینکه عادی‌سازی روابط بین برخی کشورهای عربی با اسرائیل چه در سطح دیدارهای سیاسی و دیپلماسی متقابل، تیم­‌های ورزشی و هنری و ورود هیئت‌­های تجاری و اقتصادی چنین تفکری را در سرزمین‌­های اشغالی ایجاد کرده است که این کشورها هیچ مخالفتی با الحاق اراضی نداشته و با ارتباط اسرئیل در هر سبک و سیاقی موافق هستند.

این تحلیگر لبنانی گفت: به اعتقاد من این موضوع در مطمئن کردن نتانیاهو به اینکه هیچ مخالفت یا واکنشی با طرح الحاق وجود نخواهد داشت، سهم بسزایی داشته است. مهم‌تر از هر موضوعی اینکه اعتماد به مردم فلسطین و انتفاضه و مقاومت می‌­تواند در صورت اجرایی شدن این تصمیم با آن مخالفت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز