خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست شورای امنیت:

گزارش‌های آژانس پایبندی ایران به تعهداتش را تایید می‌کند/ آمریکا باید برای تمامی خسارت‌های صورت‌گرفته به مردم ایران غرامت بپردازد

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۰۶۸

وزیر خارجه کشورمان شامگاه سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان شامگاه سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد.

وزیر خارجه کشورمان در این سخنرانی گفت: «در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که آمریکا چگونه قوانین را زیر پا گذاشته است و صلح را تهدید کرده است. ایران و دیگر اعضای جامعه جهانی شاهد آن بوده‌ایم که آمریکا قطعنامه‌ ۲۲۳۱ را زیر پا گذاشته و برای اولین‌بار، یک عضو دائمی شورا یک عضو دیگر را به خاطر این‌که قوانین را زیر پا نگذاشته است تهدید می‌کند و مورد تحریم قرار می‌دهد. با این حال، برخی از اعضای این شورا بر تعهدات خود در قالب برجام پا گذاشته و آن را نقض می‌کنند.»

ظریف افزود: «خوانش یک‌طرفه از برجام بارها از سوی چین و روسیه محکوم شده است. از این‌ها گذشته، آمریکا با همکاران خود در جنگ یمن دست به کارزاری علیه قوانین بین‌المللی زده است. آمریکا همچنین تلاش کرده ائتلاف سعودی را از کشتار کودکان یمن مبرا کند. جامعه جهانی و شورای امنیت با تصمیم مهمی روبه‌رو هستند؛ این‌که یا به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته یا آن‌که تن به قوانین جنگل داده از یک قلدر حمایت کنند.»

وی افزود: «طی سال‌ها فشار بر ایران، تهران نیت خیر خود را با همکاری در چارچوب قطعنامه‌های بین‌المللی نشان داد. در سال ۲۰۱۵، ایران و ۵+۱ برجام را امضا کردند. ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر آن صحه می‌گذارد. با این حال، آمریکا از این توافق خارج شد و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های بسیاری را علیه ایران اعمال کرد. آمریکا همچنین پیش از این اقدام نیز از تعهدات خود در قالب برجام طفره رفت و دولت قبلی نیز تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داد. من در نامه به کمیسیون برجام به این موارد اشاره کردم و تمامی آن‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت. رهبران اروپایی برجام از ایران خواستند تا به آن‌ها فرصت دهند تا به تحریم‌های آمریکا و کناره‌گیری از آن واکنش نشان دهند. ایران از واکنش و تلافی خودداری کرد تا نیت خیر خود را نشان دهد. برای یک سال، ما به برجام عمل کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید کرد. اما سه کشور اروپایی به صبر ما پاسخ مناسب نداده و به مکانیسم فشار آمریکا تن دادند».

وی افزود: «دولت ایران براساس بندهای برجام چاره‌ای نداشت جز آن‌که از تعهدات خود عقب نشسته و یک سال پس از خروج آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید چنین کرد. با این حال،‌ گزارش‌های آژانس بین‌المللی نشان داد که ایران همچنان متعهد به قطعنامه‌های عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است».

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: «چارچوب زمانی تعیین‌شده برای لغو ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه ایران جزو اجزای جدانشدنی توافقی است که مشارکت‌کنندگان برجام را قادر به رسیدن به توافق بر سر این برنامه و قطعنامه ۲۲۳۱ کرد.»

ظریف گفت: «هر گونه تلاش برای تغییر یا اصلاح این چارچوب زمانی مورد توافق در حکم تضعیف اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در تمامیت آن است. این شورا نباید اجازه بدهد یک کشور از این فرایند سوءاستفاده کند».

او در ادامه خاطرنشان کرد: «چنانکه در نامه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصریح شده، اعمال هر گونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت بر خلاف تعهدات بنیادی در قبال مردم ایران است».

ظریف گفت: «مسائلی که در برجام مطرح شده مورد توافق همه طرف‌ها است. فریب نخورید. آمریکا نتوانست به نگرانی‌ها ما پاسخ دهد.»

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: «آمریکا با زیر پا گذاشتن تمامی تعهدات خود در قالب برجام، نمی‌تواند در این معاهده نقشی داشته باشد و در آن تصمیم‌گیری کند. زمان‌بندی برداشته شدن تحریم تسلیحاتی بخشی جدایی‌نشدنی از این توافق است و اجازه می‌دهد که اعضای آن بر تمامی مفاد آن انگشت تاکید بگذارند. این توافق ضامن اجرای کامل و بدون تاخیر این توافق است. تمدید این تحریم‌ها، زیر پا گذاشتن این فرآیند و قطعنامه 2231 است.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «چنانکه در نامه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصریح شده، اعمال هر گونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت بر خلاف تعهدات بنیادی در قبال مردم ایران است.»

وی اضافه کرد: «در صورت وقوع چنین سناریویی، گزینه‌های ایران که در حال حاضر هم به طرف‌های برجام اطلاع‌رسانی شده قاطع خواهند بود. و مسئولیت کامل آن به عهده ایالات متحده یا هر طرف دیگری خواهد بود که به آن کمک کند یا در برابر رفتار غیرقانونی این کشور مماشات به خرج دهد».

ظریف گفت: «خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، نقض قوانین بین‌المللی است. زمان آن رسیده که این شورا آمریکا را در قبال تصمیم‌هایش و همچنین اعمال تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران مسئول بداند. آمریکا باید برای تمامی خسارت‌های صورت‌گرفته به مردم ایران غرامت بپردازد.»

ایران بارها نشان داده که در پی روابط سازنده است و می‌خواهیم در این زمینه به خود وابسته بوده و مستقل باشیم. به همین خاطر است که فشارهای ۴۰ ساله آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی هیچ تاثیری در عزم مردم ایران نگذاشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز