خبرگزاری کار ایران

فیاض زاهد در گفت‌وگو با ایلنا:

جمهوری‌خواهان توان منصرف کردن ترامپ از انتخابات ۲۰۲۰ را ندارند/ حماقت‌های ترامپ، برگ برنده چین و روسیه است

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۰۶۳

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا دوستان قدرتمندی دارد که حتی اگر حزب جمهوریخواه بخواهد او را کنار بزند، برای رئیس جمهور شدنش پول خرج می‌کنند و رای می‌خرند، اما دشمنانی زیادی هم دارد.

«فیاض زاهد» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال کناره‌گیری ترامپ از رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً رسانه محبوب ترامپ (فاکس نیوز) گزارشی به نقل از چند منبع حزب جمهوری‌خواه منتشر و اعلام کرده‌ است که اگر وضعیت رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به گذشته شکننده‌تر شود، او از حضور در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو انصراف خواهد داد. فارغ از اینکه گزارش مذکور تا چد درست یا غلط است باید متوجه باشیم که ترامپ اساساً یک گزینه فرصت‌طلب و پوپولیست به حساب می‌آید که حتی به صورت غیر علنی به تقویت جنبش‌های فاشیستی در آمریکا کمک کرده است. اینکه می‌گویم جنبش‌های فاشیستی به این دلیل است که جنبش‌های مذکور از دهه ۹۰ میلادی تاکنون در جامعه و زیرپوست ساختار ایالات متحده حضور دارند اما اظهارات ترامپ باعث شده تا این جنبش‌ها مجدداً تقویت شوند.

وی ادامه داد: زمانی که ترامپ روی کار آمد و مدتی از ریاست جمهوری‌اش گذشت، بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران بر این عقیده بودند که او نمی‌تواند چهار سال در کاخ‌سفید باقی بماند و به زودی او را کنار خواهند زد که این اتفاق رخ نداد. آنچه باعث شد تا این تحلیل‌ها در فضای رسانه، مطبوعات و اتاق‌های فکر منتشر شود، رفتار عصبی و به شدت خطرناک ترامپ در مسائل مختلف بود و حالا هم می‌بینیم که  نسبت به کناره‌گیری او در انتخابات ۲۰۲۰ گزارش‌هایی منتشر شده است که به نظرم درست نیست. اگر حزب جمهوری‌خواه که خاستگاه ترامپ به حساب می‌آید به او اعلام کند که باید از رقابت‌های ریاست جمهوری کنار بکشد، ترامپ باید اطاعت کند اما من شک دارم که او حتی حرف هم حزبی‌های خود را قبول داشته باشد. واقعیت این است که کارنامه ترامپ در سیاست داخلی و خارجی (اعم از برجام، کره‌شمالی، تقابل با چین و روسیه، مقابله با کرونا، برخورد با معترضان آمریکایی‌ و بهبود وضعیت اقتصادی) در شرایط کنونی مناسب نیست و شاید این مولفه‌ها باعث شود تا حزب جمهوری‌خواه او را کنار بزند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه احتمال دارد مساله کناره‌گیری ترامپ از انتخابات ۲۰۲۰ یک جنگ روانی باشد، گفت: بدون تردید کارکرد رسانه‌ها در آمریکا با تمام دنیا تفاوت دارد و بر این اساس ممکن است انتشار گزارش فاکس نیوز نوعی جنگ روانیِ هدایت شده باشد تا دموکرات‌ها را به اشتباه بیاندازد. معتقدم که ترامپ دوستان قدرتمندی دارد که حتی اگر حزب جمهوری‌خواه بخواهد او را کنار بزند، برای رئیس جمهور شدن ترامپ پول خرج می‌کنند و رای می‌خرند. در مقابل او دشمنانی هم دارد که نمی‌خواهند ترامپ را مجدداً در کاخ‌سفید ببینند و این مولفه‌ها نشان می‌دهد که ترامپ (با فرض کنار زده شدن از سوی حزبش) ممکن است در مقابل هم‌قطارهای خود بایستد. این در حالی است که بسیاری از جمهوری‌خواهان با انتقاد از عملکرد ترامپ در قبال معترضان، اعلام کردند که به او رای نخواهند داد اما توجه داشته باشید که سیاهپوستان نهایتاً ۱۸ درصدِ جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند که رقم بالایی به حساب نمی‌آید.     

زاهد افزود: احتمالاً از ماه نوامبر به بعد وضعیت وضعیت ترامپ دچار تزلزل بیشتری میشود؛ چراکه در این زمان فشار چین برای دیرکردِ تعرفه‌های تجاری می‌تواند ترامپ را با مشکل روبه‌رو کند و دلیل آن این است که پکن به اولویت سیاست خارجی واشنگتن تبدیل شده است. براساس راهبردهای خارجی آمریکا، این کشور قرار است تا ۵۰ سال آینده تمام تمرکز خود را بر شرق‌آسیا معطوف کند و استرالیا را تقویت کند اما توجه داشته باشید که جهش چین صرفاً اقتصادی نیست. پکن در حال تقویت خود در حوزه‌های نظامی، اقتصادی، انرژی، امنیتی و روابط دو یا چند جانبه است. به همین دلیل من اگر جای رئیس جمهوری چین بودم، کاری می‌کردم تا ترامپ مجدداً در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا پیروز شود؛ چراکه چین و روسیه طی چهار سال اخیر از حماقت ترامپ بیشترین بهره‌برداری را به نفع خود انجام داده است و به این ترتیب او بهترین گزینه برای پکن و مسکو به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داده‌هایی وجود دارد که اثبات می‌کند زمانی که ترامپ چندین سال پیش ورشکسته شد، روس‌ها ۵۰ میلیون دلار برای بیرون کشیدن او از ورشکستگی با هواپیما به آمریکا ارسال کردند و همین موضوع نشان می‌دهد که رابطه ترامپ با مسکو در چه سطحی قرار دارد. در این میان برخی دیگر معتقدند که ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا یک سناریوی ویژه را مفتوح خواهد کرد که محوریت آن ایران است و حتی معتقدند که ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دست به حمله علیه کشورمان می‌زند. من این تحلیل را درست نمی دانم اما صرفاً به عنوان یک فرضیه از آن صحبت می‌شود. به هرترتیب آنچه که ترامپ را با مشکل روبه‌رو می‌کند، مسائل داخلی است. توجه کنید که برای مردم آمریکا مسائلی از قبیل ایمن بودند در مقابل کرونا و عملکرد دولت در این مورد، کم شدن بیکاری و بهبود اوضاع اقتصادی بیش از ایران یا به طور کلی مسائل سیاست خارجی اهمیت دارد. به همین دلیل باید وقایع داخلی ایالات متحده طی ماه‌های آینده را بیش از هر زمان دیگر رصد کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز