خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

تاثیر اختلاف ترامپ با رسانه‌های اجتماعی بر نتایج انتخابات ۲۰۲۰/ امکان‌سنجی صدور فرمان محدودسازی علیه شبکه‌های اجتماعی از سوی کاخ‌سفید

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۳۷۸

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا بیش از این نمی‌تواند شبکه‌های اجتماعی را تحت فشار قرار دهد، چراکه علاوه بر زیر سوال رفتن دموکراسیِ آمریکایی، این اقدام او در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ به نفع دموکرات‌ها تمام خواهد شد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل اختلاف‌های ترامپ با شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر پایگاه رأی وی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در آمریکا نهادهای مدنی مانند توئیتر و شبکه‌های اجتماعی تا حدودی تحت نظارت دولت کار می‌کنند اما دولت هیچ سلطه‌ای بر آنها ندارد. باید توجه داشته باشید که آزادی این نهادها در متن قانون اساسی و همچنین جامعه ایالات متحده تضمین شده است و همین ترتیب هیچ شخصی نمی‌تواند به ماهیت و فعالیت آنها هجمه وارد کند. در زمان جنگ ممکن است به دلیل جو روانی که در افکار عمومی از سوی این شبکه‌ها تزریق می‌شود، رییس جمهور دستور محدودسازی فعالیت آ‌نها را بدهد اما در وضعیت فعلی هیچ جنگی در آ‌مریکا وجود ندارد. به همین دلیل دونالد ترامپ از حیث قانونی نمی‌تواند دست به محدود کردن این شبکه‌ها بزند. اینکه دیده می‌شود رییس جمهور آ‌مریکا علناً وارد تقابل با شبکه‌های اجتماعی شده، نشان می‌دهد که  فضای این نرم‌افزارها برای ترامپ مطلوب نیست.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که در آمریکا قانون اساسی، پرچم و رییس جمهور بسیار مقدس به حساب می‌آیند و به همین دلیل ترامپ حالا قصد دارد از مساله آتش زدن پرچم آمریکا در اعتراضات این کشور علیه شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. ترامپ معتقد است که شبکه‌های اجتماعی محیطی است برای به چالش کشیدن منافع آمریکایی‌ها و همین نرم افزارها در حال حمله به ارزش‌های آمریکایی هستند. او معتقد است که اگر فضای توئیتر یا سایر رسانه‌های اجتماعی وجود نداشت، تعدی به ارزش‌های آمریکایی تا این حد بزرگ نمی‌شد و حالا راه‌حل خود را بر پایه سانسور بنا کرده است. به همین ترتیب نبرد او با شبکه‌های اجتماعی بدون تردید می‌تواند چهره وی را منفور کند؛ چراکه معترضان در آ‌مریکا معتقدند این شبکه‌ها بازوی آنها برای رساندن صدای خود به گوش مسئولین آمریکا و دنیا است. باید متوجه بود که در وضعیت کنونی آمریکا توان مقابله و سرکوب معترضان در داخل را ندارد. همچنین در عرصه خارجی هم دیگر همانند دهه ۶۰ تا ۹۰ میلادی نمی‌تواند قدرت‌نمایی کند و به همین دلیل هیمنه ایالات متحده در خاک خود و در نظر شهروندانش تا حدود زیادی فرو ریخته است.

این استاد دانشگاه گفت: تضادها و استهلاکِ چهره ایالات متحده در داخل و همچنین دوگانگی به وجود آمده در کف خیابان‌های این کشور به خوبی نشان می‌دهد ترامپ در انتخابات پیش‌رو با بسیاری از مشکلات جدید روبرو خواهد شد اما این به معنای باخت او در انتخابات ۲۰۲۰ نیست. اگر ترامپ بخواهد به صورت علنی با شبکه‌های اجتماعی مقابله کند مشکلات زیادی در عرصه داخلی برای جمهوریخواهان خلق خواهد شد. اما نمی‌توانیم به صورت قاطع بگوییم که شبکه‌های اجتماعی، ترامپ را در انتخابات شکست می‌دهند؛ اما مساله اینجاست که میزان آرای او همانند سال ۲۰۱۶ نخواهد بود. این در حالی است که جو بایدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها هم یک سیاست‌مدار کامل نیست و برخی‌ در آمریکا به او علاقه ندارند. به همین ترتیب مساله انتخابات و تاثیر جدال ترامپ با شبکه‌های اجتماعی یک امر نسبی است نه مطلق.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ به دنبال آن است که بتواند علیه شبکه‌‌های اجتماعی فرمان اجرایی صادر کند اما مساله اینجاست که در قانون اساسی زمانی می‌تواند دست به چنین کاری بزند که امنیت ملی ایالات متحده به خطر افتاده باشد. ترامپ همانند روزولت فقط در بحث خارجی می‌تواند دست به چنین اقدامِ پر مخاطره‌ای بزند اما در داخل و آن هم علیه رسانه‌های اجتماعی نمی‌تواند بدون هماهنگی با کنگره آمریکا دستور محدود کردن این شبکه‌ها را بدهد. باید متوجه بود که شبکه‌های اجتماعی آ‌مریکا، ترامپ و حتی خانواده‌اش را علناً تحقیر کردند و در راستای آن، رسانه‌ها هم کارنامه سیاسی و اقتصادی او در داخل و خارج از آمریکا را به سخره گرفتند و همین مساله موجب عصبانیت وی شده است. او بدون تردید بیش از این بر رسانه‌ها و مطبوعات هجمه وارد می‌کند اما بحث محدودیت‌سازی در داخل را نمی‌تواند انجام دهد؛ چراکه علاوه بر زیر سوال رفتن دموکراسیِ آمریکایی، این اقدام او در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ به نفع دموکرات‌ها تمام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز