خبرگزاری کار ایران

اعلمی فریمان در گفت‌وگو با ایلنا:

تئوری دیدار ترامپ و مادورو، مانور انتخاباتی است/ کاخ‌سفید فروپاشی ونزوئلا از درون را دنبال می‌کند/ قمار جمهوریخواهان روی گوایدو

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۸۴۳

تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین گفت: ترامپ با پیش‌شرط استعفای مادورور و برچیدن سوسیالیسم، به ونزوئلا پیشنهاد مذاکره داده است و همین موضوع خط بطلان بر دیدار دوطرف است.

«هادی اعلمی‌فریمان» تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین در تشریح ابعاد گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال دیدار «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی در پی اعلام آمادگی مادورو، گفت که این دیدار احتمالی را می‌توان از چند زاویه مورد تحلیل قرار داد. بسیاری بر این عقیده‌اند که رئیس جمهور آمریکا به دنبال آن است تا مشکلاتش با ونزوئلا را حل و فصل کند اما واقعیت این است که ترامپ در شرایط فعلی به دنبال آن است تا از هر ابزاری برای پیشبرد اهداف انتخاباتی خود استفاده کند. نمونه‌های دیگری از بحث مذاکره را در پرونده ایران، کره‌شمالی و سایر کشورها ملاحظه کردیم و در مورد ونزوئلا هم همان سناریو در حال تکرار شدن است اما مساله اینجاست که ترامپ می‌خواهد از این طریق مجدداً وجهه خود را در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ترمیم کند. از سوی دیگر او به دنبال این است تا هوادارانش به سمت او بیایند تا موضع انتخاباتی‌اش تقویت شود، اما در این میان باید متوجه بود که اساساً بحث مذاکره و ترمیم ساختار سیاسی در ونزوئلا یک نگاه خوشبینانه است و هیچ نتیجه‌ای در این کشور نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در این سوی میدان جمهوری‌خواهانی وجود دارند که در آمریکا روی «خوان گوایدو» سرمایه‌گذاری کردند و به دنبال آن هستند تا سهم خود از آینده ونزوئلا را کسب کنند. این طیف، ۵۰ کشور را مجبور کردند تا گوایدو را به عنوان چهره سیاسی جدید و رئیس اپوزیسیون ونزوئلا به رسمیت بشناسند و حالا اقدام ترامپ برای دیدار و مذاکره با مادورو را علیه سیاست‌های خود می‌دانند. در اینجاست که مشخص می‌شود ترامپ عملاً برخلاف نظر جمهوری‌خواهان عمل می‌کند و سخنان او در مورد دیدار با رئیس جمهوری ونزوئلا یک مانور انتخاباتی به حساب می‌آید. در این میان بررسی‌های روانشناسی در مورد ترامپ به خصوص در فضای توئیتر نشان می‌دهد که او در برخی از مقاطع دچار یک هیجان در عرصه سیاست خارجی می‌شود. به عنوان مثال او یک روز در توئیتر خود دیدار با رهبر کره شمالی را خوب ارزیابی می‌کند و چندی بعد پیونگ‌یانگ را، برهم زننده امنیت شبه‌جزیره کره می‌خواند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: نمونه دیگر تضاد رفتاری ترامپ را می‌توان در مورد خوان گوایدو مشاهده کرد. او چندی پیش از خوان گوایدو دعوت کرد تا به کنگره آمریکا بیاید و در زمان قرائت نطق سالانه‌اش از وی تعریف و تمجید کرد و حالا او را زیر سوال می‌برد. این تضاد دقیقاً نشان می‌دهد که ترامپ یک سیاست سیال را در دستور کار قرار داده و حالا هم در امتداد همین مسئله عمل می‌کند. مسئله اینجاست که آمریکا به دنبال سرنگونی دولت مادورو بدون خونریزی است و در این مسیر سازمان سیا در حال انجام پروژه‌های پنهان در همسایگی و همچنین در خاک ونزوئلا است. از منظری دیگر، همانگونه که ترامپ اعلام کرده، هدف و شرط دیدار او با مادورو گفت‌وگو در مورد خروج مسالمت‌آمیز وی از قدرت است. توجه داشته باشید که بحث استعفای مادورو قبلاً از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده مطرح شده بود و به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن می‌خواهد اپوزیسیون ونزوئلا در آنجا روی کار بیاید؛ چراکه ترامپ و تیمش بر گزینه‌های سیاسی و دوری از هزینه‌های نظامی تاکید دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت سیاسی در ونزوئلا همچنان فرسایشی است. از زمانی که گوایدو در کاراکاس اعلام موجودیت کرد بسیاری از رسانه‌ها و مخالفان مادورو خوشحال شدند اما کمی بعد همه چیز به یکباره فروکش کرد. واقعیت این است که گوایدو به عنوان رهبر اپوزیسیون ونزوئلا نتوانسته پایگاه اجتماعی حداکثری خود را در این کشور تشکیل بدهد و به همین دلیل می‌بینیم که هیچ اتفاقی در جهت بهبود اوضاع رخ نداده و حتی خللی در روند اجرایی دولت مادورو پدید نیامده است. این بدان معنا نیست که وضعیت نیکلاس مادورو بهتر شده است، بلکه همچنان مشکلات اقتصادی در ونزوئلا قربانی می‌گیرد و این دقیقاً همان سناریویی است که آمریکایی‌ها به دنبالش هستند. برخی معتقدند که ایالات متحده دست به حمله نظامی به ونزوئلا می‌زند اما این موضوع غلط است. درست است که آمریکایی‌ها در کلمبیا پایگاه نظامی فعال دارند اما بحث حمله نظامی مطرح نیست، بلکه آنچه در دستور کار واشنگتن قرار گرفته، جنگ اطلاعاتی و جاسوسی است تا در نهایت این روند به فروپاشی ونزوئلا از درون بیانجامد. بنابراین فکر نمی‌کنم دیداری میان ترامپ و مادورو آن هم با محوریت حذف سوسیالیسم و استعفای مادورو رخ دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز