خبرگزاری کار ایران

نگرانی صلیب سرخ جهانی از افزایش وابستگی به کمک‌های بشردوستانه در مناطق درگیری در دوران شیوع کووید-۱۹

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۰۰۱

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواستار حمایت از معیشت مردم در کشورهای محل مخاصمه در طی بحران کووید-۱۹ شد تا از افزایش وابستگی به کمک‌های بشردوستانه جلوگیری شود.

به گزارش ایلنا، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواستار حمایت از معیشت مردم در کشورهای محل مخاصمه در طی بحران کووید-۱۹ شد تا از  افزایش وابستگی به کمک‌های بشردوستانه جلوگیری شود. 

به گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ژنو اطلاعات جدید نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی ایجاد شده به همراه همه‌گیری کووید-۱۹ می‌تواند افزایش وابستگی به کمک‌های بشردوستانه را در کشورهای محل مخاصمه تشدید کند.

در بیانیه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آمده است: «خطر این موضوع به‌ویژه در کشورهایی که از عملکرد هماهنگ از جانب دولت‌ها، مؤسسات مالی بین‌المللی و کنشگران بشردوستانه و توسعه‌ای بی‌نصیب هستند بیشتر است.  

«صلیب سرخ جهانی باور دارد که بدون اقدام هماهنگ از طرف جامعه جهانی، انتظار می‌رود که نیازهای بشردوستانه با ظهور کووید-۱۹ عمیق‌تر و وخیم‌تر گردد و احتمال دارد که نیازهای کوتاه و بلندمدت بهداشتی و حمایتی ظهور کند و به این ترتیب جوامعی که از تاب‌آوری نسبی برخورداند به کمک‌رسانی بشردوستانه نیاز پیدا کنند.

«اثر ادامه‌دار اقتصادی و امنیت غذایی کووید-۱۹ عظیم است و به احتمال زیاد در طول زمان بدتر نیز می‌شود. در کشورهای درحال جنگ، میلیون‌ها نفر هم اکنون نیز با اندک خدمات مراقبت درمانی، غذا، آب و برق یا بدون آن‌ها و در کنار قیمت‌های بی‌ثبات و زیرساخت‌های ویران‌شده زندگی می‌کنند. تاثیر کووید-۱۹ می‌تواند دور باطل درآمد ازدست‌رفته، فقر و گرسنگی را شدیدتر کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نشانه‌های زودهنگام در مناطق جنگ که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در آنجا فعالیت دارد نشان‌دهنده اثر گسترده کووید‌-۱۹ است. در نیجریه، ۹۵ درصد از کسانی که مورد پژوهش قرار گرفتند اعلام کردند که معیشت‌شان به دلیل کووید‌-۱۹ آسیب دیده‌ است و منجر به کاهش حقوق یا فروش‌شان شده است. در عراق این عدد ۸۳ و در لیبی ۵۲ درصد بود.

در عراق، ۷۷ درصد از کسانی که مورد مصاحبه قرار گرفتند گفتند که هیچ پس‌اندازی برای مقابله با این بحران ندارند؛ در لیبی، ۸۵ درصد و در نیجریه ۴۸ درصد این حرف را زدند. در اوکراین، ۷۵ درصد از ۲۱۵ نفری که مورد مصاحبه قرار گرفتند گزارش افزایش قیمت اقلام پایه را دادند در حالی که ۴۷ درصد نیز از کاهش دسترسی به بازار خبر دادند.»

بنا به این بیانیه، «شارلوت بن بورن»، رئیس اداره امنیت اقتصادی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: «کووید-۱۹ شوک مالی عظیمی برای خانواده‌ها، بویژه در مناطق جنگی، ایجاد کرده است. من نگرانم که بدون اقدام هماهنگ از طرف دولت‌ها‌ و سازمان‌های بشردوستانه، پیامدهای بلند‌مدت آن ویران‌کننده خواهد بود.»

در این بیانیه عنوان شده که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواسته است تا برنامه‌های حمایتی اجتماعی ادامه یافته یا تمدید شوند و آسیب‌پذیرترین افراد تحت  پوشش قرار گیرند. فعالیت‌های بشردوستانه حاضر که بر امنیت غذایی، تغذیه و معیشت تمرکز دارند نیز باید تقویت گردند.

این بیانیه تصریح کرد: «ساز و کار مقابله‌ای رایج که خانواده‌ها از آن برای چیره شدن بر زمان‌های دشوار استفاده می‌کنند (درخواست قرض از همسایگان یا خانواده، کاهش میزان خریدها، استفاده از پس‌اندازها) مدت‌هاست که دیگر برای بسیاری کارایی ندارد. گرسنگی و سؤتغذیه طولانی مدت و کووید-۱۹، به طرز نگران‌کننده‌ای یکدیگر را تقویت می‌کنند، همانگونه که شیوع بیماری‌ها در گذشته نیز (ابولا، سارس، مرس) تاثیر منفی بر امنیت غذایی داشتند و نرخ سؤتغذیه را افزایش دادند. در این میان ارتقا سیستم‌های بهداشتی در مناطق جنگ‌زده نتایج مثبت محلی و جهانی به همراه دارد.»

«اسئرانزا مارتینز»، رئیس بهداشت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این رابطه گفت: «در زمان کوتاه، تقویت سیستم‌های درمان، آب و بهداشت برای پیشگیری و مدیریت انتقال بیماری واگیردار، باید به یک اولویت تبدیل شود.»

در ادامه بیانیه صلیب سرخ آمده است: «کمبودهای بوجود آمده در درآمد می‌تواند زمانی که کشورها درگیر ارائه خدمات ضروری هستند بر خانواده‌ها تاثیر گذاشته و ناامنی غذایی را برای کسانی که اکنون نیز در خطر هستند تشدید کند. هنگامی که چنین محدودیت‌هایی وجود دارد، مردم با انتخاب دشواری میان کسب درآمد و حفاظت از سلامت‌شان روبرو می‌شوند. خانواده‌هایی که به واریزی‌های بستگان مهاجر خود وابسته‌اند نیز در معرض خطرند، چرا که فرصت‌های کسب درآمد حتی در کشورهای ثروتمندتر نیز رو به وخامت گذاشته‌است. به گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود درآمدهای جهانی به دلیل بحران اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ تا ۲۰ درصد کاهش یابند. در یمن، به عنوان مثال، کووید-۱۹ منجر به کاهش قابل‌توجه درآمدها در حدود ۷۰ درصد شده است جایی که قیمت سبد غذایی (برنج، عدس، شیر، آرد، لوبیا، روغن پخت و پز، شکر، نمک) از زمان آغاز مخاصمه در ۲۰۱۵ ۶۰ درصد افزایش داشته است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز