خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

کاخ‌سفید پس از انتشار کتاب بولتون از او شکایت می‌کند/ دعوای سیاسی، عطش عمومی برای خواندن کتاب را افزایش داد/ اطلاعات کتاب، تاثیری بر رای ترامپ ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۷۶۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده براساس شنیده‌ها دست به تهیه این کتاب زده باشد، بدون تردید هجمه‌ها و انتقادهای زیادی در خصوص کتاب جدیدش به وجود خواهد آمد.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل نزاع کاخ‌سفید با مشاور امنیت ملی سابق آمریکا بر سر انتشار کتاب خاطراتش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی در مورد ترامپ نوشته شده است که تمام آنها را هم‌قطاران یا زیردستان وی در کاخ سفید به رشته درآوردند، اما کتاب جدیدی که قرار است فردا (سه‌شنبه) با عنوان «اتاقی که در آن روی داد؛ خاطراتی از کاخ سفید» در آمریکا انتشار عمومی پیدا کند، تا حدودی با بقیه کتاب‌ها فرق می‌کند. این کتاب توسط جان بولتون (مشاور امنیت ملی پیشین رئیس جمهور آمریکا) نوشته شده و به همین دلیل نسبت به سایر کتاب‌های دیگر اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه او یکی از تصمیم‌گیرندگان اصلی در کاخ سفید به حساب می‌آمد که به شیوه تحقیرآمیز از کاخ سفید اخراج شد. یکی از دلایل اهمیت این کتاب، نزاع و دعوای درون‌تشکیلاتی میان ترامپ و بولتون طی ماه‌های اخیر بوده است و همین اختلاف‌نظرها باعث شد تا وی از سمتش کنار گذاشته شود. به همین دلیل محتویات کتاب او بسیار مهم و بااهمیت است.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر پس از آنکه خبر توزیع این کتاب منتشر شد، ترامپ و کاخ سفید واکنش‌های تندی نسبت به این موضوع داشتند و اعلام کردند که محتویات کتاب، امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می‌اندازد و ناقض منافع ملی است. باید توجه داشت که کتاب بولتون چندی پیش در اختیار کاخ سفید قرار گرفته بود و مشاوران حقوقی ترامپ هم آن را خوانده بودند و در نهایت کاخ سفید اعلام کرد که محتوای این کتاب بر ضد منافع و امنیت ملی ایالات متحده است. برخلاف این مسائل، شاهد صدور رأی از سوی رویس لامبرت، قاضی ارشد ایالات متحده مبنی بر توزیع کتاب طی روزهای آینده بودیم که انتقادات زیادی را به وجود آورد. نکته اینجاست که حکم مذکور به ماهیت محرمانه بودن یا عادی بودن محتویات کتاب بولتون اشاره نکرده است و فقط بحث توزیع و عدم مرجوعی آن را در حکم آورده است. اگر حکم مربوطه تا پیش از توزیع کتاب صادر می‌شد و حتی داده‌های کتاب محرمانه بود، ناشر می‌توانست آن را تغییر دهد اما حالا دیگر کار از کار گذشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه احتمال طرح شکایت تیم حقوقی و وکلای ترامپ از بولتون پس از انتشار کتاب وی وجود دارد، گفت: ترامپ در توئیتر خود اعلام کرده است که تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از توزیع این کتاب را انجام داده اما به هر ترتیب نتوانسته مانع انتشار آن شود و به همین دلیل مسئولیت هرگونه افشای اطلاعات را برعهده بولتون دانسته است. این مدل از سخنان ترامپ نشان می‌دهد که پس از انتشار عمومی کتاب، وکلای کاخ سفید به احتمال زیاد علیه او شکایت خواهند کرد و حالا که تنش‌ها میان بولتون و کاخ سفید بالا گرفته، عطش مردم برای خواندن این کتاب افزایش پیدا کرده است. بی‌تردید ادامه درگیری‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای و کلامی باعث می‌شود تا افکار عمومی بیش از پیش جذب این کتاب شوند اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد تا به این لحظه بولتون برنده میدان است اما مشخص نیست که بعداً چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی افزود: بسیاری از مردم و مقام‌های آمریکا معتقدند که مطالب مندرج در کتاب بولتون از روی دشمنی با ترامپ نوشته شده است و انتشار این کتاب را تخریب چهره رئیس جمهور می‌دانند. به عنوان مثال بولتون در بخشی از کتاب ادعا کرده است که ترامپ مرتکب جرایم غیرقابل انکاری شده که دموکرات‌های کاخ سفید هیچ‌گاه تحقیقی بر روی آن‌ها انجام نداده‌اند؛ مانند آنکه گفته می‌شود ترامپ سعی داشته رئیس جمهور چین (شی جین پینگ) را ترغیب کند که مقادیر زیادی محصولات کشاورزی از آمریکا بخرد تا احتمال انتخاب مجدد ترامپ در ایالاتی که کشاورزی در آنها غالب است، بالا برود. البته موافقان ترامپ اساساً این کتاب را رد می‌کنند و مخالفان وی حتی با نخواندن آن، اظهارات بولتون را مهر تایید می‌زنند. به هر ترتیب اگر بولتون براساس شنیده‌ها یا گفته‌ها دست به تهیه این کتاب زده باشد و هیچگونه مستنداتی نسبت به اظهاراتش در دست نداشته باشد، بدون تردید هجمه‌ها و انتقادهای زیادی در خصوص کتاب جدیدش به وجود خواهد آمد. تردیدی وجود ندارد که اگر این کتاب بدون اسناد و مدارک تهیه شده باشد اعتبار آن زیر سوال خواهد رفت و تنها چیزی که باقی می‌ماند یک دعوای رسانه‌ای و مطبوعاتی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاثیر این کتاب بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مشخص نیست؛ چراکه این کتاب به صورت روایتی نوشته شده و حتی ممکن است اسناد رسمی به دلیل ترس از افشای اطلاعات در آن وجود نداشته باشد. باید دید که چه سندهایی در این کتاب منتشر شده که البته به دلیل استقرار دولت فعلی در کاخ سفید، انتشار اسناد به صورت رسمی دور از ذهن است. به عبارت دیگر اهم مطالب آورده شده در کتاب بولتون می‌تواند از یادداشت‌ برداری‌ها، دست‌نوشته‌ها و یا شنیده‌های او تشکیل شده باشد و به نظرم این کتاب را به یک محصول ژورنالیستی تبدیل می‌کند تا یک سند معتبر. از این منظر کتاب بولتون نهایتاً می‌تواند بر روی طیف خاکستری ایالات متحده تاثیر بگذارد اما بدون شک مخالفان و موافقانی خواهد داشت که البته تاثیر چندانی روی آرای رئیس جمهور آمریکا در انتخابات آبان ماه ندارد یا اگر هم داشته باشد، بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز