خبرگزاری کار ایران

رای الیوم بررسی کرد:

حوادث اخیر «سقطری» محصول تبانی ریاض و امارات برای دور زدن دولت مستعفی است/ ریاض به سیاست میانجی‌گری بیهوش متوسل شده است

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۲۶۷

حوادث اخیر منطقه «سقطری» در یمن نشان دهنده توطئه و تبانی ریاض با امارات برای از صحنه خارج کردن دولت مستعفی و توانمند سازی نیروهای شورای انتقالی جنوبی است.

به گزارش ایلنا روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم « محمد مصطفى العمرانی» نوشت: 

حوادث اخیر استان «ارخبیل» در منطقه سقطری، کانون گردشگری یمن و یکی از زیباترین جزایر جهان غافلگیرکننده نبود. 

آنچه رخ داد، توانایی نیروهای شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات و عربستان سعودی هستند، برای ورود به شهر «حدیبو»، مرکز استان ارخبیل و تسلط بر مهمترین مقرهای دولت مستعفی است که نقش مهم عربستان سعودی در توانمندسازی آنها را افشا کرد.

این تبانی سعودی که برخی آن را به فشار عربستان بر دولت مستعفی به دلیل مخالفت با توافق جدید و اصلاحات توافق ریاض ارجاع می‌دهند، می تواند برای شورای انتقالی آنچه را که از نظر نظامی نتوانست به دست آورد، از نظر سیاسی محقق کند.

عربستان سعودی به دنبال آن است که دولت مستعفی را مجازات کند و با این تبانی آن را در جزیره سقطری تحت فشار قرار دهد.

چه این گزاره درست باشد یا نباشد، این توطئه سعودی را برای گروهی از مردم یمن که همچنان به «نقش مثبت ریاض یا کم زیان‌تر بودن آن در مقایسه با امارات» در یمن امیدوار هستند، آشکار کرد. 

آنها متوهم بودند اما همه دریافته‌اند که عربستان سعودی یک قدرت اشغالگر بی‌رحم و جنایتکار در یمن است. این کشور با امارات تبادل نقش کرده و برای توانمندسازی نیروهای شورای انتقالی در جنوب همکاری کرد و در مقابل، بقایای دولت مستعفی را از بین برده و از آن صرف ابزاری بدون قدرت باقی گذاشته و نیروهای آن را به گروهی از کارمندان شکست خورده و بازداشت شده در هتل‌های ریاض تبدیل کرد  که برای عربستان سعودی هر توافقی را که اراده کند، امضا می کنند.

درباره نقش عربستان سعودی در تخریب قدرت دولت مستعفی  و سوزاندن کارت‌های آن و توانمندسازی نیروهای شورای انتقالی باید گفت که طی سال‌های گذشته عربستان سعودی تلاش‌های خرابکارانه بزرگی را در این زمینه انجام داده و همه این اقدام‌ها در هماهنگی کامل با امارات انجام شده است.

 بارزترین تلاش‌های عربستان برای توانمندسازی نیروهای شورای انتقالی جنوب در سقطری:

۱-  متوسل شدن به سیاست میانجیگری بیهوشی

عربستان سعودی از زمان آغاز تحرکات خرابکارانه شورای انتقالی در ارخبیل به عنوان کانون طمع‌ورزی‌های امارات و سعودی سیاست میانجی‌گری و توافق‌هایی که همواره شبه‌نظامیان انتقالی را برای کسب فرصت بیشتر و آمادگی جهت بسیج صفوف خود کمک کرده، را در پیش گرفت.

در هر تقابلی بین نیروهای دولت مستعفی و شورای انتقالی، ریاض در سقطری دخالت کرده  و دولت مستعفی را برای توقف درگیری‌ها تحت فشار قرار داده تا فرصت را برای غلبه نیروهای شورای انتقالی را فراهم کند.

۲- حمایت مالی و نظامی از شورای انتقالی

طی ماه‌های گذشته، نیروهای سعودی از نیروهای شورای انتقالی حمایت کرده و مسیر جذب صدها عنصر مسلح از مناطق الضالع، لحج و ابین توسط کشتی به سقطری را هموار و تجهیزات و مقرهای مورد نیاز را برای آنان  فراهم کردند ودر مقابل نیز ریاض مانع دولت مستعفی برای اعزام نیرو و یا تسلیحات به سقطری شدند. چنانچه حتی عربستان حقوق‌های هنگفتی به نیروهای شورای انتقالی و هر سربازی که وارد سقطری می‌شد، پرداخت کرد. 

۳- خرید فرماندهان و گردان‌ها و لشگرها

نیروهای سعودی در سقطری و با هماهنگی افسران اماراتی، بسیاری از افسران و رهبران نظامی اثرگذار را خریداری کردند، به ویژه آنهایی که مورد هدف تصمیم وزارت دفاع دولت مستعفی برای عزل قرار داشتند و بلافاصله اعلام حمایت از شورای انتقالی کردند، از طریق وعده‌های مالی جذب شدند  چنانکه در اردوگاه لشگر یکم پیاده نظام اتفاق افتاد و آنچه «ناصر قیس»، رئیس ستاد جنگ با دریافت حمایت عربستان و امارات در سقطری در اعتراض به عدم انتخابش به عنوان فرمانده این یگان انجام داد.

۴- عقب‌نشینی و امتیاز دادن به شورای انتقالی 

نیروهای سعودی در سقطری شیوه فریب ناگهانی را در پیش گرفتند و از نقاط نظامی خود در غرب حدیبو به صورت غافلگیرانه خارج شدند و آنها را به شورای انتقالی تحویل دادند. این در حالی است که نیروهای سعودی به موجب آخرین توافق بین دولت مستعفی و نیروهای انتقالی در این نقاط مستقر شده بودند.

۵ - فشار آوردن به رهبران انتقالی

 عربستان سعودی سیاست عدم اعمال فشار بر شورای انتقالی برای توقف چنین تحرکاتی را در پیش گرفت حال آنکه قدرت اعمال فشار را داشت و اگر ریاض در توقف این تحرکات در سقطری و غیر آن جدی بود تنها به تماس با سران شورای انتقالی در ریاض اکتفا می‌کرد تا به سرکشی خود پایان دهند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز