خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

پترودلارهای ریاض، سازمان ملل را مجبور به بایکوت حقایق یمن کرد/ گوترش همانند بان‌کی مون به زودی اعتراف می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۹۹۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: خارج کردن عربستان از فهرست سیاه کشتار کودکان سازمان ملل به خوبی نشان می‌دهد که دبیر کل این سازمان از سوی ریاض تحت فشار قرار گرفته است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل خارج کردن عربستان سعودی از فهرست سیاه کودک‌کشی سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به روندهای موجود در دنیا و به‌رغم اعتراض‌هایی که از سوی جامعه ملل در مورد اوضاع یمن صورت گرفت، متاسفانه همچنان شاهد آن هستیم که سعودی‌ها در حال انجام عملیات‌های خود علیه مواضع مختلف این کشور هستند. علاوه بر این موضوع، شیوع کرونا در سراسر جهان باعث شده تا مردم یمن به دلیل محاصره هوایی و زمینی از سوی عربستان با مشکلاتی اعم از اخلال در تامین دارو، مواد غذایی و حتی مایحتاج اولیه زندگی روبه‌رو شوند که یک بحران انسانی را رقم زده است. طبیعی است که قطعِ کمک‌های مذکور و ممانعت از رسیدن آن توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی نه تنها برای ریاض هیچ دستاوردی نداشته، بلکه موجب شده تا هجمه‌های بین‌المللی به کشتار و مرگ آرامِ شهروندان یمن افزایس پیدا کند.

وی ادامه داد: طبیعی است که این روند سازمان ملل را هم مجبور به اتخاذ موضع علیه عربستان کرد و همین مساله باعث شد تا سعودی‌ها خواستار مذاکره با طرف یمنی شوند؛ چراکه پس از خروج امارات از جنوب یمن و عملیات‌های گسترده انصارالله علیه سعودی‌ها، ریاض به این نتیجه رسید که باید وارد مذاکرات شود اما بحث اینجاست که خروجی این وضعیت به جایی نرسیده و قرار بر این است تا مارتین گریفیتس (نماینده سازمان ملل در امور یمن) مجدداً مذاکرات یمن را کلید بزند. در این مسیر باید متوجه باشیم که سعودی‌‌ها همچنان در مورد یمن تحت فشار هستند و از این رو ما می‌بینیم که ریاض دست به اعمال فشار علیه سازمان ملل متحد زده است تا با شروع مذاکرات بتواند یک فضای تنفسی را به نفع خود رقم بزند. البته نباید فراموش کنیم که سعودی‌ها در وضعیت فعلی که اقتصاد بین‌الملل تحت‌الشعاع شیوع کرونا قرار گرفته و بحث فروش نفت هم با موانعی روبه‌رو است، دچار کسری بودجه هستند و حتی احتمال دارد طرح‌ ۲۰۳۰ آنها هم با مشکل روبه‌رو شوند. به همین دلیل کمک‌های آنها به سازمان ملل هم دستخوش تغییر شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: کمک‌های سعودی‌ها به سازمان ملل در طی جنگ یمن به حدی افزایش پیدا کرده که اساساً ما شاهد موضع انفعالی از سوی این نهاد بین‌المللی در بحث یمن هستیم. این روند به جایی رسید که در سال ۱۳۹۵ دبیر کل وقت این سازمان (بان کی مون) صراحتاً از بیان حقیقت درباره فهرست سیاه کشتار کودکان در یمن طفره رفت اما پس از آنکه از این سمت کنار رفت، اعلام کرد که تحت فشار سعودی مجبور شده تا عربستان را از این فهرست خارج کند. هم‌اکنون این اتفاق یک بار دیگر رخ داده است؛ به گونه‌ای که دبیر کل فعلی سازمان ملل (آنتونیو گوترش) ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی در یمن را از فهرست سیاه کشتار کودکان خارج کرد. این اقدام به خوبی ما را به یادِ اتفاقی که در سال ۱۳۹۵ باعث شد تا بان کی مون سکوت کند، می‌اندازد. دبیرکل سازمان نه تنها عربستان را از فهرست سیاه کشتار کودکان خارج کرده، بلکه در حال پاک کردن صورت مساله است؛ چراکه او اعلام کرده هزار و ۴۴۷ کودک در یمن توسط طرف‌های مختلف کشته شده یا آسیب دیده‌اند اما هیچ اشاره‌ای به عربستان سعودی نکرده است.

صدرالحسینی افزود: گوترش بدون هیچ مبنایی، انصارالله را مورد خطاب قرار داده و حتی برای تنویر افکار عمومی از منصور هادی به عنوان طرف درگیری با مقاومت یمن نام برده است. این مدل از سانسور حقیقت، آن هم توسط دبیرکل سازمانی که وظیفه‌اش برقراری صلح و امنیت جهانی است، نشان می‌دهد سعودی ها باز هم یک سناریوی کهنه را تکرار کردند. براساس داده‌های فعلی و قبلی به نظر می‌رسد که ولیعهد سعودی سازمان ملل و دبیرکل آن را تهدید کرده‌اند که اگر نام عربستان در فهرست سیاه کشتار کودکان قرار بگیرد، میلیون‌ها دلار از اعتبارات عربستان که برای اجرای برنامه‌های سازمان ملل پرداخت شده است را قطع می‌کند؛ به عبارتی ریاض از این طریق سعی کرده تا بتواند جنایاتش علیه کودکان و مردم یمن را به نفع خود بایکوت کند که باز هم نشان از تکرار همان سناریویی است در زمان حضور بان کی مون اجرایی شد. این مساله برای هیچ کشوری قابل پذیرش نیست؛ چراکه سازمان ملل در حال سرپوش گذاشتن بر جنایاتی است که جان هزاران یمنی‌ را گرفته است. به نظرم دیدبان حقوق بشر و حتی سایر نهادهای بشردوستانه باید این اقدام دبیرکل سازمان ملل را به شدت محکوم کنند و حتی تلاش خود برای بازگشت نام عربستان به فهرست سیاه کشتار کودکان را دوچندان کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که سازمان ملل وجاهت قانونی و ماهیت سیاسی خود را از داست داده است و حالا در حال حمایت از جنایات جنگی سعودی‌ها در یمن است. این در حالی است که نماینده این سازمان در امور یمن هم گزارش‌های خود را عاری از هرگونه حقیقت و به نفع ریاض تهیه می‌کند. این گزارش‌ها عموماً یکطرفه و به نفع سعودی‌ها است که نمونه آن را می‌توان در مورد کتمان حقیقت در مورد بندر الحدیده دانست. بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که جنایات سعودی‌ها در یمن را بازخوانی کنیم و به همه بگوییم که پترودلارهای ریاض سازمان ملل را به گروگان و بردگی گرفته است. از سوی دیگر باید متوجه باشیم که آمریکا به دلیل مشکلات اقتصادی فعلی و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، به عربستان نیاز مالی دارد و مطمئن باشید که واشنگتن در حذف نام عربستان از فهرست کشتار کودکان سازمان ملل نقش اصلی به عهده داشته است. سعود‌ی‌ها به خوبی نشان داده‌اند که از راهبرد ارعاب و تهدید علیه سازمان ملل و مخالفان خود استفاده می‌کنند و باید منتظر باشیم که گوترش هم مانند بان کی مون به این موضوع اعتراف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز