خبرگزاری کار ایران

مشاور پیشین حامد کرزی در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات بین‌الافغان به این زودی‌ نتیجه نمی‌دهد/ آمریکا سناریوی طالبان – افغان را کلید زده است/ منتظر موج جدید مهاجرت از افغانستان باشید

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۴۸۵

مشاور رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان گفت: واشنگتن هر روز به دنبال مشکل‌سازی برای ایران از ناحیه افغانستان است و به همین دلیل تهران از روز اول می‌دانست که هدف آمریکایی‌ها از صلح با طالبان دارای پیامدهای مخرب است.

«محمدهاشم عصمت‌اللهی» به مدت هشت سال  مشاور حامد کرزی (رئیس جمهور پیشین افغانستان) در امور سیاست داخلی بوده است. او پس از اخذ مدرک دکترای خود در رشته ارتباطات به عنوان استاد روزنامه‌نگاری در دانشگاه کابل مشغول به کار شد و سمت ریاست اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان و مشاور رسانه‌ای وزارت فرهنگ این کشور را در کارنامه خود دارد.

وی با اشاره به موافقت رئیس جمهوری افغانستان با برگزاری اولین دور از مذاکرات بین‌‌الافغان در دوحه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اوضاع افغانستان در راستای صلح آمریکا با طالبان و مخصوصا سفرهای اخیر خلیلزاد به هند، پاکستان و دوحه نشان از یک پروژه جدید دارد. در یک طرف این پروژه آمریکا قرار گرفته و در طرف دیگر طالبان حضور دارد؛ چراکه ستون فقرات این طرح، امضاء توافق صلح بوده که در اسفندماه سال گذشته در دوحه صورت گرفت. براساس این توافق قرار بر این شد که حدود پنج هزار نفر از زندانیان طالبان آزاد شوند که تاکنون چهار هزار نفر از آنها توسط دولت آزاد شدند، اما مساله اصلی این است که این نفرات وارد صفوف طالبان در ولایات مختلف افغانستان شده‌اند که در نهایت مانع از قطع عملیات‌های این جریان در سراسر افغانستان شده است. با این که اشرف غنی مخالف آزادی زندانیان طالبان بود، اما نهایتاً شاهد بودیم که با اعمال فشار ایالات متحده، این موضوع را قبول کرد. این درحالی است که اشرف غنی بنا به دلایل متعدد در دیدار با نماینده قطر اعلام کرده که نشست بین‌الافغان در دوحه را برگزار خواهند کرد، ولی هیچ اظهارنظری در مورد ساختار و تیم های شرکت کننده ارائه نکرده است.

این استاد دانشگاه افزود: در این میان عبدالله عبدالله هم که تا چندی پیش مخالفت سیاست غنی و آمریکا بود موضع سکوت اختیار کرده است و جناحی که به عنوان مجاهدین سابق افغانستان از او حمایت می‌کردند هم یک سناریوی خطرناک از سوی ایالات متحده را پیش‌بینی کرده‌اند. اینکه چرا رییس جمهور افغانستان مذاکرات بین‌الافغان را قبول کرده است، نخست نشان می‌دهد که او همچنان به دنبال آن است تا در هرم قدرت باقی بماند و دوم اینکه آمریکایی‌ها برای تامین منافع خود و برگزاری این نشست دست به اعمال فشار بر کابل زدند. باید توجه داشته باشیم که دولت فعلی افغانستان به دنبال آن است که افکار عمومی را به نفع خود راهبری و هدایت کند و به همین دلیل مردم افغانستان از وضعیت فعلی کشورشان ناراضی هستند. آنها نمی‌خواهند مجدداً حاکمیت طالبان در کشورشان علنی و رسمی شود و این دقیقاً همان موضوعی است که منافع آمریکا را مورد هدف قرار می‌دهد.

عصمت‌اللهی تصریح کرد: نکته دیگر که بسیار مهم خواهد بود این است که واشنگتن هر روز به دنبال مشکل‌سازی برای ایران از ناحیه افغانستان است. تهران از روز اول می‌دانست که هدف آمریکایی‌ها از صلح با طالبان دارای پیامدهای مخرب است اما نهایتاً این صلح شکل گرفت. به همین جهت معتقدم که آمریکا تشکیل دولت طالبانی – افغانی را در دستور کار قرار داده، اما دغدغه اصلی آنها مساله تشکیل دولت با ثبات در افغانستان نیست. اگر به سیاست آمریکا از ۴۰ سال پیش تاکنون دقت کنیم به خوبی می‌بینیم که حتی روسیه هم مایل به کودتای کمونیستی در افغانستان نبود، بلکه تحریک آمریکا و سناریوچینی آنها بود که باعث ایجاد به هم ریختگی در افغانستان شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از حیث امنیتی و سیاسی سعی دارند تا منافع کشورهای همسایه افغانستان را مورد هدف قرار دهند و به همین دلیل اصرار بر این دارند که مذاکرات بین الافغان برگزار شود تا در نهایت بتوانند طالبان را وارد ساختار سیاسی کنند. معتقدم که این مذاکرات و حتی بحث تشکیل دولت افغانستان صرفاً یک شعار سیاسی است و در این مسیر منافع تنها کسانی که مورد نظر قرار نمی‌گیرد، مردم افغانستان است. توجه داشته باشید که طالبان حدود ۱۱ دور مذاکره با آمریکا در قطر داشته و از سوی دیگر دفتر سیاسی این جریان در دوحه قرار دارد. به همین دلیل است که می‌بینیم قطری‌ها به دنبال برگزاری بین‌الافغان در کشور خود هستند؛ چراکه چشم آنها به سهمِ خود در آینده افغانستان است. مجموع این دلایل به خوبی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها می‌خواهند طالبان را به عنوان یک اپوزیسیون مهم در افغانستان به دنیا معرفی کنند؛ اپوزیسیونی که مسلح است و از زمان انعقاد قرار صلح تاکنون دست از حملات خود برنداشته است. همین مساله باعث شده تا طالبان بتواند سقف چانه‌زنی خود را بالا ببرد و به همین دلیل مذاکرات بین الافغان هم در ادوار مختلف برگزار خواهد شد ولی تضاد منافع مانع از پیشبرد این روند خواهد بود. به هر ترتیب ادامه این وضعیت سیاسی و حملات طالبان می تواند طی ماه‌های آینده حوادث خطرناک و بسیار مهمی را در افغانستان رقم بزند که بدون شک موج جدید مهاجرت و ناامنی را پدیدار می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز