خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

داعش، اهرم واشنگتن در مذاکرات راهبردی با بغداد/ سوریه حکم بارانداز آمریکا علیه عراق را دارد/ احتمال دارد مذاکرات تا انتخابات نوامبر طول بکشد

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۲۴۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: واشنگتن به دنبال آن است تا با برجسته‌سازی عملیات خود علیه داعش در شمال و غرب عراق، مانع خروج نظامیانش از این کشور شود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل بزرگنمایی تهدید داعش در عراق و سوریه توسط آمریکا برای ابقای نظامیان خود در خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آمریکا از مدت‌ها پیش سناریوی استفاده دوگانه و ابزاری از داعش را کلید زده بود و حالا هم در چند محور به دنبال سوءاستفاده از این جریان تروریستی در عراق و سوریه است. با توجه به داده‌های کنونی و اطلاعات مربوط به ماه‌های اخیر، کاملاً مشخص است که ایالات متحده پس از تصویب مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیانش از این کشور دست به فعال کردن داعش زده و قصد داشته تا عناصر این جریان را به سمت شمال و شمال غربی عراق هدایت کند. این وضعیت نشان می‌دهد ایالات متحده مجدداً به دنبال آن است که علاوه بر خلقِ ناامنی، سناریوی توزیع بحران را در عراق و سوریه با محوریت داعش به نحوی کلید بزند که بتواند علاوه بر منافع سیاسی، استقرار نیروهایش در این دو کشور را لازم جلوه دهد و بر آن مهر تایید بزند. به همین جهت از دو ماه پیش تاکنون شاهد آن هستیم که فعالیت عناصر پنهان داعش مجدداً آشکار شده است.

وی ادامه داد: هدف آمریکایی‌ها از فعال کردن داعش در وضعیت کنونی بر دو محور استوار است؛ نخست اینکه اگر دولت مصطفی الکاظمی بر خروج آمریکا از عراق اصرار کند، آنها با استفاده از ابزار داعش شرایط را به سمت و سویی جهت می‌دهند که دولت از واشنگتن درخواست کند تا نظامیان آنها در عراق باقی بمانند. به عبارتی دیگر این اقدام ایالات متحده مخابره یک پیام اخطار به بغداد است و صراحتاً به آنها می‌گوید که اگر بر خروج نظامیان آمریکا اصرار کند، بحران امنیتی سراسر کشورشان را فرا خواهد گرفت. مسئله دوم این است که ایالات متحده اخیراً اقدام به انجام عملیات‌های پاکسازی و هجومی علیه داعش کرده است. همین چند روز پیش بود که مایک پمپئو وزیر، امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در حال مقابله با جریان تروریستی داعش در شمال و غرب عراق است. این اقدام دقیقاً یک مانور سیاسی و رسانه‌ای تلقی می‌شود؛ چراکه واشنگتن به دنبال آن است تا با برجسته‌سازی عملیات خود علیه داعش مانع خروج نظامیانش از عراق شود. نقاطی که آمریکایی‌ها اشاره می‌کنند علیه داعش دست به عملیات می‌زنند، دقیقاً مناطق کردنشین و سنی‌نشین به حساب می‌آیند که نمایندگان آنها در پارلمان به مصوبه خروج نظامیان آمریکا رأی ندادند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: یکی از اهداف برجسته‌سازی تهدید داعش این است که آمریکایی‌ها به افکار عمومی عراق و همچنین سوریه این پیام را مخابره کنند که اگر آنها در محیط این دو کشور حضور نداشته باشند مجدداً قتل، غارت و خونریزی نمایان می‌شود. بخشی از راهبرد آمریکا در این پروژه، تحریک افکار عمومی از سوی رسانه‌های خود و همچنین مطبوعات شرکایش در ناتو است؛ به عنوان مثال ما می‌بینیم که رسانه‌های فرانسه، بریتانیا، آلمان، کانادا و همچنین استرالیا به صورت منظم در مورد تهدید داعش در خاورمیانه و سرایت آن به اروپا سخن می‌گوید و حتی حجم تولید مستندهای رسانه‌ای در این حوزه طی یک سال و نیم اخیر به بالاترین حد رسیده است. به همین دلیل رسانه‌ها نقش مهمی در سناریوی آمریکا با محوریت برجسته‌سازی تهدید داعش در منطقه به عهده دارند. آنها از این طریق مردم را تحریک می‌کنند تا مانع خروج خود از عراق و سوریه شوند.

هانی زاده افزود: از سوی دیگر، ایالات متحده با این اقدام به دنبال آن است تا برای جریان مقاومت در عراق و به خصوص حشدالشعبی هزینه‌تراشی کند و به مردم این حس را القاء کند که تلاش آنها طی سال‌های اخیر برای ریشه‌کن کردن داعش بی‌فایده بوده است. در این میان واشنگتن می‌خواهد جریان مقاومت عراق را با حضور خود در بغداد و همچنین خاک سوریه به چالش بکشد و آنها را به حاشیه براند. این در حالی است که ریشه‌کن کردن خلافت داعش در عراق به مرکزیت موصل و همچنین در سوریه به مرکزیت رقه، ماحصل فعالیت شبانه‌روزی جریان مقاومت در عراق و سوریه بود. در سوریه هم شاهد تکرار سناریوی عراق با محوریت داعش هستیم. اخیراً شاهد بودیم که نیروهای ایالات متحده در حسکه و البوکمال حضور پیدا کردند و حتی در اطراف گذرگاه التنف هم حضور دارند. تردد نظامیان آمریکا عموماً از مرز مشترک سوریه و عراق است و دقیقاً ما شاهد هستیم که تحرکات داعش در این نقطه و در مرز مشترک دو کشور افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال روز گذشته نیروهای سوریه دموکراتیک که متشکل از یگان‌های کُرد سوریه هستند، اعلام کردند که عملیات پیگرد داعش را با هماهنگی ارتش عراق شروع کردند که همین خبر نشان از تحرکات داعش دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور آمریکا در شرق فرات به خوبی نشان می‌دهد که این منطقه نه تنها برای آنها از حیث وجود منابع نفتی اهمیت دارد بلکه یک نقطه استراتژیک برای آنها از حیث میدانی و امنیتی به حساب می‌آید. آمریکایی‌ها در این نقطه به راحتی می‌توانند نقل و انتقال داعش و همچنین وارد کردن لجستیک و تسلیحات به عراق را عملیاتی کنند و به همین دلیل است که سوریه هم نقطه اتکای سناریوی جدید آمریکا به حساب می‌آید. در این میان باید متوجه باشیم که چند روز دیگر قرار است مذاکرات راهبردی میان واشنگتن و بغداد انجام شود که یکی از محورهای این مذاکره بحث تهدید داعش است. آمریکا قصد دارد در این مذاکرات با استفاده از اهرم داعش یک قرارداد جدید برای ماندن نیروهایش در عراق به امضا برساند. در نهایت خروجی این مذاکرات باید به نفع ترامپ تمام شود تا در انتخابات ریاست جمهوریِ نوامبر (۱۳ آبان) به عنوان برگ برنده علیه رقیب دموکراتش (جو بایدن) استفاده کند. حتی داده‌هایی وجود دارد که آمریکایی‌ها می‌خواهند مذاکرات راهبردی با عراق را تا ماه نوامبر ادامه دهند تا در نهایت دونالد ترامپ از آن به عنوان یک دستاورد ملی در عرصه سیاست خارجی سخن بگوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز