خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا مانع هرگونه تلاش برای تحقیق درباره جنایت جنگی دولت علیه شهروندان خود می‌شود/ در صورت ورود لاهه به این پرونده، واشنگتن، پکن را خطاب قرار می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۶۳۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: مسائل اتفاق افتاده در ایالات متحده طی روزهای اخیر، یک نوع به هم ریختگی داخلی است که واشنگتن و در راس آن رئیس‌جمهوری آمریکا علاقه‌ای به دخالت کشورهای خارجی ندارد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح موضع چین و بسیاری از منتقدان دولت ترامپ مبنی بر اطلاق جنایات جنگی به رفتار پلیس ایالات متحده در برخورد با معترضان این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آنچه به عنوان یک تقابل خشن میان دولت و معترضان آمریکایی رخ داده به نوعی مربوط به دولت فدرال است که ریشه آن رفتار غلط و تکراریِ پلیس ایالات متحده است. بارها طی سال‌ها و ماه‌های اخیر شاهد این رفتار بوده‌ایم که متاسفانه قربانی‌های زیادی را به جای گذاشته و از سوی دیگر تا به این لحظه هیچگونه اصلاحی در این امور و نحوه برخورد پلیس با مردم رخ نداده است. در سوی دیگر این خشونت‌ها ما شاهد برخوردهای بسیار زننده و خارج از عرفِ معمولِ پلیس با سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها هستیم؛ به گونه‌ای که همین چند روز پیش و در جریان اعتراض‌های مردمی به قتل «جرج فلوید»، پلیس کالیفرنیای شمالی، «شان مونتروسا» شهروند لاتین‌تبار ۲۲ ساله را در حالی که تسلیم شده و زانو زده بود با شلیک گلوله از پای درآورد.

وی ادامه داد: پلیس کالیفرنیا دلیل شلیک پنج گلوله به این لاتین‌تبار را همراه داشتن چکش اعلام کرده و افسر مربوطه فکر کرده بوده که این چکش در اصل یک سلاح گرم است و به همین دلیل یک قربانی دیگر بر جای ماند. همین یک فقره قتل به خوبی نشان می‌دهد دولت  ایالتی و دولت فدرال یا با یکدیگر درگیر هستند یا اینکه به مواضع هم بی‌اعتنا هستند که می‌تواند با یک هماهنگی گسترده و منسجم به پایان برسید. در این رستا بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های اعلام کرده‌اند که پلیس و دولت آمریکا در حال ارتکاب جنایت جنگی علیه شهروندان ایالات متحده هستند و حتی برخی از کشورها مانند چین هم به این موضوع اشاره کرده‌اند.  اینکه در ایالات متحده خشونت بیداد می‌کند و حالا هم شاهد خیزش علیه این رفتار هستیم موضوعی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. معترضان تا درهای کاخ‌سفید و کنگره آمریکا پیش رفتند و پلیس هم متعاقباً برای سرکوب، از خشونت مضاعف استفاده می‌کند و همین موضوع، دلیلی شده تا چین مساله رخ دادن جنایت جنگی در آمریکا را مطرح کند.

این استاد دانشگاه افزود که حتی اگر دیوان لاهه صلاحیت رسیدگی به این موضوع را بر اساس کنوانسیون‌ها داشته باشد، ایالات متحده به شدت مانع آن خواهد شد. زمانی که دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنایات آمریکا در افغانستان دست به انجام تحقیقات زد، ایالات متحده به شدت بر این نهاد قضایی بین‌المللی تاخت و حتی در مورد پرونده فلسطین و بررسی جنایات اسرائیل هم شاهد بودیم که وزیر خارجه آمریکا چگونه بر دیوان کیفری بین‌المللی تاخت. بنابراین اگر قرار باشد لاهه به این پرونده ورود کند، مطمئن باشید که واشنگتن در ابتدا مساله کشتار «میدان تیان‌آن‌من» و سرکوب اعتراضات اخیر در هنگ‌کنگ توسط دولت وقت و دولت فعلی چین را به یک چالش اصلی تبدیل می‌کند تا اولاً پکن را مورد هدف قرار دهد و دوماً سعی کند تا دیوان کیفری بین‌المللی از حیث موجودیت و وجاهت حقوقی به چالش بکشد.

مطهرنیا افزود: به طور کلی مساله محکوم کردنِ حقوقیِ برخورد با اتباع یک کشور توسط دولت آن، موضوعی مبهم و دارای فراز و فرودهای مختلف است و بسیاری از مفسران معتقدند که این موضوع اساساً یک ژست سیاسی در عرصه بین‌الملل است. در کتاب «دفاع از آزادی در برابر ستمگران» که دو فرانسیس آن را در دوران مونارکوماک‌ها (ضد پادشاهان) نوشته است، این مساله مطرح می‌شود که چگونه مساله دفاع از خود و شهروندان را عملیاتی کرد. این کتاب به صورت مفصل به تشریح این مساله پرداخت و حتی زمینه‌سازِ انقلاب فرانسه شد. خیلی راحت می‌توان فهمید که اگر آمریکایی‌ها بخواهند بیش از این حد وارد فاز تقابل با پلیس و دولت شوند، یا کشته می‌شوند یا حبس‌های بلندمدت شامل آنها می‌شود. من معتقدم حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که دیوان کیفری بین‌المللی بتواند اقدامات پلیس، گاردملی و حتی ارتش آمریکا علیه شهروندان ایالات متحده را مصداق جنایت جنگی بداند، واشنگتن هر کاری که از دستش بربیاید را برای اجرای این مساله علیه چین، عملیاتی می‌کند. برخی دیگر معتقدند که بر اساس کنوانسیون منع استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی که در سال ۱۹۹۳ میلادی به امضای ۱۶۵ کشور رسیده است، پلیس آمریکا حق استفاده از گاز اشک‌آور را ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بند دوم ماده هفتم منشور سازمان ملل متحد صراحتاً آمده است که همه دولت‌ها حق حاکمیت بر مرزهای خود را به صورت‌های مختلف دارند  مگر آنکه دست به سه مورد اقدام بزنند. نخست، تهدید صلح بین‌المللی. دوم، تهدید امنیت بین‌الملل و سوم، ساختا سلاح هسته‌‌ای یا اتمی. به جز این سه مورد هیچ کشوری نمی‌تواند علیه کشور دیگر مسائل حقوقیِ چالشی مطرح کند و به همین دلیل معتقدم که مسائل اتفاق افتاده در ایالات متحده طی روزهای اخیر، یک نوع به هم ریختگی داخلی است که واشنگتن و در راس آن ترامپ علاقه‌ای به دخالت کشورهای خارجی ندارد. ما بارها دیده‌ایم که روسیه، چین و حتی برخی از کشورهای اروپایی و آفریقایی اعلام می‌کنند که ایالات متحده در امور داخلی ما دخالت کرده است. نمونه بارز آن را چند روز پیش توسط چین و علیه ایالات متحده دیدیم که محوریت آن هنگ‌کنگ بود، لذا اگر لاهه بخواهد رفتار دولت و پلیس آمریکا  را مصداق جنایت جنگی بداند، بدون تردید ترامپ این نهاد و کشورهای دیگر (در رأس آن چین) را به دلیل دخالت در اوضاع داخلی ایالات متحده مورد هجمه و حملات سیاسی قرار خواهد داد.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز