خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه پرینستون در گفت‌وگو با ایلنا:

مرگ جرج فلوید، فرصتی برای دور کردن حواس‌ها از سوءمدیریت دولت در مواجهه با بحران کرونا بود/ حس ناامیدی و رهاشدگی از کانال خشونت و تعرض در حال تخلیه است/سرکوب و سلطه از نظر ترامپ، می‌تواند همه‌چیز را حل کند

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۴۱۶

رئیس‌جمهوری آمریکا از چارچوب «ما در برابر آن‌ها» بسیار استفاده می‌کند. این «آن‌ها» بسته به موقعیت خود مدام تغییر ماهیت می‌دهد؛‌ یک بار روسیه نقش آن‌ها را به خود می‌گیرد، یک بار چین و بار دیگر سایر کشورهای جهان.

به گزارش ایلنا، «لوفلور استفنز»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پرینستون است. حوزه کاری وی سیاست آمریکا و گرایش‌های نژادی را در بر می‌گیرد. 

پروفسور «لوفلور استفنز» با اشاره به قتل «جرج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا به خبرنگار ایلنا گفت: خشونت و سرکوب سیاه‌پوستان از سوی پلیس ایالات متحده اقدامی است که سابقه داشته و بارها در گذشته تکرار شده است.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر بارها شاهد آن بودیم که پلیس بی هیچ دلیلی سیاه‌پوستان را به اتهام‌های واهی به قتل رسانده است. یکی از این نمونه‌ها قتل «اسکار گرنت» ۲۲ ساله بود که در شب سال نو، در سال ۲۰۰۹، هدف گلوله پلیس قرار گرفته و به قتل رسید. 

استفنز در ادامه افزود: نکته جالب در این پرونده آنجاست که اسکار گرنت نه‌تنها هیچ مقاومتی در برابر پلیس از خود نشان نداده بود، بلکه بنا به گفته شاهدان عینی همکاری کامل نیز با آنان داشت. با این حال، یک افسر پلیس بی هیچ دلیلی به او از پشت شلیک کرد. در آن زمان نیز این اقدام به تظاهرات گسترده در آمریکا انجامید که البته شماری از آن‌ها به خشونت کشیده شد. 

این استاد دانشگاه همچنین افزود: نکته مهم اما تفاوت‌ها در سیاست‌گذاری در ایالات متحده در وضعیت فعلی با دوره‌های پیشین است. پیش‌تر، رؤسای جمهور به هر شکلی و نحوی که شده تلاش می‌کردند از مردم دلجویی کنند و تا حدودی دل آن‌ها را به دست آورند و وعده اجرای عدالت را به خانواده‌های قربانیان بدهند. اما در حال حاضر، رئیس‌جمهوری آمریکا معترضان را «تبهکار» صدا می‌زند و آنان را به شلیک گلوله و بکار گیری تسلیحات نظامی تهدید می‌کند. بسیج و اعزام گارد ملی در مواجهه با معترضان خود نکته بسیار مهمی است.

مرگ جرج فلوید، فرصتی برای دور کردن حواس‌ها از سوءمدیریت دولت در مواجهه با بحران کرونا بود/ حس ناامیدی و رهاشدگی از کانال خشونت و تعرض در حال تخلیه است/سرکوب و سلطه از نظر ترامپ، می‌تواند همه‌چیز را حل کند

وی افزود: البته انکار نمی‌توان کرد که آسیب به اموال عمومی نکته‌ای است که همه آن را محکوم می‌کنند، اما این ماهیت این قتل وحشیانه را زیر سؤال نمی‌برد. سیاه‌پوستان آمریکا سال‌هاست که مورد شدیدترین تبعیض‌ها قرار گرفته‌اند و این نکته با شیوه مدیریت این بحران از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس کاخ سفید، بدتر نیز شده است. 

این تحلیل‌گر مسائل نژادی در رابطه با بالا بودن نرخ خشونت پلیس آمریکا در قبال سیاه‌پوستان گفت: ریشه این مسئله را باید در تاریخ آمریکا جست. اصولا، بخشی از مردم آمریکا و در نتیجه سیاستمداران همچنان رنگین‌پوستان و اقلیت‌های قومی و نژادی را دون‌پایه تصور می‌کنند. این مسئله را می‌توان در سیاست‌گذاری‌های کلان و خرد این کشور کاملا مشاهده کرد. نکته دوم این‌که شیوه مدیریت نیروهای پلیس به‌نحوی است که به آنان اختیار کامل در برخورد خشن را می‌دهد. 

وی افزود: همان‌گونه که پیش‌تر گفتم، شیوه واکنش دولت نیز به این مسئله جالب توجه نیست. اصولا دولت گمان می‌کند که سرکوب و سلطه می‌تواند همه‌چیز را حل کند، از خروج از قراردادهای بین‌المللی گرفته تا مواجهه با اعتراض‌های مردمی. انگار که هرگونه سازش و کنار آمدن نشان‌دهنده ضعف است. این خود سبب می‌شود که واکنش‌های مردمی نیز رنگ و بوی خشونت بیشتر به خود بگیرد، چراکه گمان می‌کنند دولت و نهادهای رسمی آنان را به حال خود رها کرده‌اند. این ناامیدی و حس رهاشدگی می‌تواند به آسانی از طریق کانال خشونت و تعرض تخلیه شود. 

لوفلور استفنز در رابطه با تاثیر این مسئله در آستانه انتخابات آمریکا و اثرگذاری آن بر سرنوشت ترامپ گفت: ترامپ به احتمال زیاد از مرگ جرج فلوید و سرکوب تظاهرات به‌عنوان فرصتی برای دور کردن حواس‌ها از سوءمدیریت دولتش در زمینه پاندمی کرونا استفاده می‌کند. ترامپ اغلب از ترفندهایی مبنی بر رد گم کردن بهره می‌برد و اکنون ترفندی که در این زمینه استفاه کرده بهره‌جویی از رنگین‌پوستان برای دور کردن توجه‌ها از شیوه‌های مدیریتی دولتش است. 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از چارچوب «ما در برابر آن‌ها» بسیار استفاده می‌کند. این «آن‌ها» بسته به موقعیت خود مدام تغییر ماهیت می‌دهد؛‌ یک بار روسیه نقش آن‌ها را به خود می‌گیرد، یک بار چین و بار دیگر سایر کشورهای جهان. در مورد پاندمی کرونا، ترامپ به جای آن‌که تاکید خود را بر محافظت از مردم بگذارد، تمام وقت و انرژی خود را صرف حمله به پکن و سازمان بهداشت جهانی کرد. در وضعیت فعلی هم منطق مشابهی در کار است. اکنون، رنگین‌پوستان بدل به «آن‌ها» شده‌اند.

وی یادآور شد: ترامپ در مواجهه با تظاهرات از همان ادبیات و اظهاراتی بهره می‌برد که در کارزارهای انتخاباتی‌اش از آن‌ها بهره برد. این ترفند و ادبیات اصولا چیزی نیست جز بسیج و تقویت پایگاه سفیدپوستان و محافظه‌کاران.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز