خبرگزاری کار ایران

تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا، بزرگ‌ترین رویداد در این کشور از زمان ترور مارتین لوتر کینگ

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۰۸۸

موج اعتراض‌ها در آمریکا به دنبال قتل شهروند سیاه‌پوست سراسر این کشور را فراگرفته و تحلیلگران و مورخان را به تحلیل حوادث موجود سوق داده است.

به گزارش ایلنا، به نقل از القدس العربی، جریان اعتراض‌ها در آمریکا به دنبال جنایت فجیع پلیس علیه «جرج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست برای ششمین روز متوالی ادامه دارد و «داگلاس برنکلی»، کارشناس و مورخ مشهور آمریکا این جریان را بزرگ‌ترین حادثه کشور از زمان ترور «مارتین لوتر کینگ»، رهبر جنبش آزادی‌ّخش سیاه‌پوستان، توصیف کرد. 

موج اعتراض‌ها در پی قتل فلوید به صد شهر کوچک و بزرگ آمریکا و در صدر آن‌ها نیویورک، واشنگتن، بوستون، سان فرانسیسکو، سیاتل  و شیکاگو رسیده است.

رسانه‌های آمریکایی مانند نیویورک تایمز و نیشن گزارش می‌دهند که قانون منع آمد و شد در حدود ۴۰ شهر از جمله شیکاگو، لس آنجلس و واشنگتن از ساعت ۹ شب گذشته اعمال شده و ۱۲ ایالت به برای مهار وضعیت فعلی کشور و از بیم آشوب و هرج و مرج به گارد ملی پناه برده‌اند.

مقامت آمریکایی به شدت نسبت به احتمال خارج شدن اوضاع از کنترل نگران هستند، به ویژه اینکه اعتراض‌ها با افزایش نرخ بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا همزمان شده است. احتمال توسل به ارتش برای مهار این وضعیت وجود دارد و مطبوعات آمریکا تاکید می‌کنند که پنتاگون یگان‌های ویژه نظامی را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

در صورت سقوط اوضاع در هر ایالت، نیروهای تیپ ۸۲ هوانیروز در پایگاه فورت براگ در ایالت کارولینای شمالی به محل اعزام می‌شوند. یکی از وظایف این گروه حرکت به هر نقطه از جهان در صورت لزوم ظرف کمتر از ۱۸ ساعت است.

 این یگان آخرین‌بار در سال ۲۰۰۵ برای مهار فاجعه غارتگری در کاترینا اعزام شد.

با گسترش اعتراض‌ها در بیشتر شهرهای آمریکا و تقریبا در تمام ایالت‌ها، تحلیل‌گران و مورخان شروع به مقایسه آن‌ها با حوادث مهم این کشور کردند.

 در همین راستا، «داگلاس برنکلی»، مورخ، این اعتراض‌ها را بزرگ‌ترین وقایع در ایالات متحده از زمان ترور «مارتین لوتر کینگ» می‌داند. 

کینگ در سال ۱۹۶۸ ترور شد و آمریکا بزرگ‌ترین اعتراضات را در آن زمان تجربه کرد.

«باربارا رانسبی»، استاد دانشگاه ایلینوی در شیکاگو می‌گوید: «صحنه‌های ویروس کورونا قدرتمند بود، زیرا شکاف قومی را در این کشور آشکار کردند (بیشتر قربانیان، سیاه‌پوست هستند) و سپس صحنه‌هایی از خشونت پلیس علیه جورج فلوید سیاه پوست رخ داد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز