خبرگزاری کار ایران

رای الیوم بررسی کرد:

نژاد پرستی در آمریکا ریشه دوانده است/ حقوق بشر دستاویز تاریخی واشنگتن برای ارتکاب فجیع‌ترین جنایت‌های ضد بشری

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۲۹۱

اگرچه آمریکا پر ادعاترین کشور جهان در زمینه حقوق بشراست و بیشترین استفاده را از برگه حقوق بشر در سیاست خارجی خود کرده اما عملا خطرناک‌ترین کشور در هر برهه از تاریخ است که حقوق بشر را نقض کرده و مرتکب فجیع ترین موارد نقض حقوق بشر شده است.

به گزارش ایلنا، روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای به قلم «خیام الزعبی»، نوشت:

اگرچه قانون اساسی آمریکا تبعیض بر اساس رنگ، نژاد یا مذهب را ممنوع اعلام می‌کند ، نژادپرستی در قلب و روح اکثر آمریکایی‌ها نهادینه شده و ریشه‌های آن بسیار عمیق‌تر از آن است که با وجود همه قوانین برابری، آزادی و احترام به حقوق بشر ادعایی آمریکا برکنده شود.

ایالات متحده در ابتدا از اروپایی‌ها که عمدتاً از نژاد سفید بودند شکل گرفت، این افراد برای تسهیل کار شهرنشینان جدید از یک سو و جذب بیشترین تعداد آفریقایی‌ها و تبدیل آنها به بردگانی برای بازسازی قاره جدید از سوی دیگر، دست به قتل عام ساکنان بومی سرخپوست قاره زدند.

روز به روز زخم سیاهپوستان آمریکا با آتش پلیس این کشور که سیاست تبعیض در برخورد با شهروندان اتخاذ کرده است، تازه می‌شود. 

در همین راستا شهر مینیاپلیس در ایالت مینه‌سوتا پس از حادثه کشته شدن «جرج فلوید» جوان سیاهپوست توسط پلیس آمریکا با موج اعتراض‌های بزرگی مواجه است. این در حالی است که  پلیس شهر آتلانتا خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان را در جریان پخش مستقیم اعتراض‌ها در شهر مینیاپلیس دستگیر کرد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آفریقایی‌الاصل آمریکا به مردم این کشور  امید زیادی برای پایان دادن به این تبعیض نژادی و تاریخی داد و آنها گمان کردند که او از راه «مارتین لوتر کینگ» یکی از مهمترین رهبران مدافع آزادی و حقوق بشر دفاع می‌کند و مخالفت با تبعیض نژادی ادامه می‌یابد اما رویای آمریکایی‌ها به سرعت در هوا تبخیر شد و سیاهان هنوز بدون هیچ گناهی فقط به دلیل سیاه پوست بودن هنوز توسط پلیس آمریکا کشته و شکنجه می‌شوند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی نیز از رعایت عدل و انصاف درباره آفریقایی‌تبارها و ممانعت از نقض حقوقشان توسط پلیس با توسل به زور و سرکوب حمایت نمی‌کند.

پلیس همچنان حقوق سیاه‌پوستان را نادیده می‌گیرد به ویژه پس از آن‌که چراغ سبز را برای تحقیق و بازجویی و تیراندازی به افراد سیاه‌پوست مشکوک را دریافت کرده‌اند.

اگرچه آمریکا پر سروصدا ترین کشور جهان است که در مورد حقوق بشر و شعارهایی از این دست صحبت می‌کند و بیشترین استفاده را از برگه حقوق بشر در سیاست خارجی خود کرده و کشورهای را به محور خوبی و شرارت و میانه روی و افراط‌گری تقسیم می‌کند و آنها را بر اساس احترام به حقوق بشر در لیست‌های سیاه و رنگی قرار می‌دهد، اما عملا خطرناک‌ترین  کشور در هر برهه از تاریخ است که حقوق بشر را نقض کرده و همچنان نیز نقض می‌کند و به تبع، حقوق بشر پلاکاردی بوده  که واشنگتن برای ارتکاب فجیع‌ترین موارد نقض حقوق بشر در تاریخ بشر به آن متوسل شده است.

آمریکا همچنین همواره سعی کرده با انتصاب برخی سیاه‌پوستان آمریکایی در مواضع قدرت تصویر خوبی از خود جلوه دهد، اما این مسئله در تفکر و روش تفکر نژادپرستانه و خصمانه آمریکا در قبال شهروندان سیاه‌پوست تغییری ایجاد نخواهد کرد و گرچه سیاه‌پوستان ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما ۴۰ درصد از زندانیان این کشور متعلق به این قشر است. 

در نتیجه، جنایت‌های سفید پوستان علیه سیاه ‌پوستان به طور مداوم در اکثر شهرهای آمریکا تکرار می‌شود تا چهره واقعی و حقیقی سیاست دولت‌های پی در پی این کشور را نشان دهد.

بنا بر این چنین فاجعه‌ای پایان نخواهد یافت و این پدیده شوم به طور گسترده‌ای در همه  نهادهای بهداشتی، قضایی، پلیسی و امنیتی خزیده است و نژاد سفید، بهترین نژاد در آمریکا محسوب می‌شود و در حال حاضر ترامپ نماد حقیقی این پدیده است که در دوران قدرت وی بسیار گسترش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز