خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا:

افشای طرح جاسوسی در لیبی، پیام اخطار غرب به ترکیه بود/ برگزاری انتخابات سراسری، منافع تمام بازیگران را بایکوت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۶۸۱

تحلیلگر مسائل آفریقا گفت: تمامی کشورها برای تسلط بر منابع انرژی و همچنین معلق بودن ثبات و درگیری تلاش می‌کنند تا بتوانند این کشور را از هدایت شدن به سمت یک انتخابات سراسری باز دارند.

«جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل آفریقا در تشریح دلایل و ابعاد افشاء طرح محرمانه کشورهای غربی در لیبی و پیامدهای آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از آن‌که ژنرال خلیفه حفتر اعلام کرد که کار را در طرابلس یک‌سره خواهد کرد، شاهد به هم ریختگی اوضاع سیاسی و امنیتی لیبی بودیم که خروجی آن چیزی جز درگیری میان دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج در طرابلس و همچنین ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر در طُبرق نبود. این به هم ریختگی و درگیری‌ها تاکنون ادامه دارد و حدود هزار نفر کشته  و ۲۰۰ هزار نفر آواره بر جای گذاشته است. ادامه درگیری‌ها باعث شد تا بسیاری از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وارد این پرونده شوند که می‌توان به مصر، امارات، عربستان، بریتانیا، آمریکا، روسیه، فرانسه، ایتالیا اشاره کرد که اقدام به جانبداری از خلیفه حفتر کرده‌اند و در سوی دیگر معادلات، قطر و ترکیه هم در حال حمایت سیاسی، مالی و تسلیحاتی از دولت فائز السراج هستند.

وی ادامه داد: در این درگیری‌ها چندین شهر و موضع از دست خلیفه حفتر خارج شد و همین موضوع سبب شد تا وی از ناحیه بسیاری از کشورها مورد هدف قرار بگیرد. بسیاری از دولت‌های دخیل در پرونده لیبی به این نتیجه رسیدند که حفتر توان هدایت و راهبری اوضاع فعلی در لیبی را ندارد و ادامه این روند به جایی رسیده که حامیان حفتر فکر می‌کند معادلات لیبی از دست ارتش ملی لیبی خارج شده است. داده‌ها نشان می‌دهد که شانس حفتر برای تسلط بر لیبی کم شده و اخیراً هم شاهد چرخش ایالات متحده در پرونده لیبی بودیم؛ به گونه‌ای که سفیر آمریکا در لیبی و همچنین دبیر کل ناتو علیه حفتر مواضعی اتخاذ کردند که بخشی از آن جنگ روانی و قسمتی دیگر مانور سیاسی است. نکته اینجاست که اوضاع و احوال به سمت و سویی پیش رفته که متحدین غربی حفتر برای تسلط بر اوضاع، شیوه جدیدی را کلید زده‌اند که آن استفاده از عناصر اطلاعاتی- نظامی با پوشش موسسات محیط زیستی و ژئوفیزیک بود. در این رابطه سندی از سوی کارشناسان سازمان ملل افشا شده که نشان می‌دهد کشورهایی مانند استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا در قالب پروژه‌ای به نام «Opus» تعداد زیادی از عناصر خود را در قالب موسسات ژئوفیزیکی اردن و با پوشش‌های عادی وارد لیبی شده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه طرح مذکور برای ایجاد مانع و خلل در روند ارسال تسلیحات به دولت وفاق ملی لیبی طراحی و اجرا شده بود، گفت: پیشروی جاسوسان غربی به جایی رسید که این عناصر تا سواحل طرابلس پیش رفتند و یکی از اهداف اصلی آنها، کنکاش در سواحل طرابلس برای هدف قرار دادن کشتی‌های ترکیه‌ای است که اقدام به واردات سلاح و انواع مهمات کردند اما به هر ترتیب این طرح افشا شد. طرح مذکور به خوبی نشان می‌دهد اروپا و آمریکا وارد یک فاز جدید در لیبی شده‌اند. نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره شود این است که یکی از دلایل افشای این طرح توسط کارشناسان سازمان ملل رقابت دولت‌های دخیل در پرونده لیبی است؛ به عنوان مثال بریتانیا در دو سوی ماجرا حضور دارد و فرانسه به علاوه ایتالیا به دلیل آنکه لیبی حوزه نفوذ سنتی آنها بوده وارد کارزار این کشور شده‌اند از این جهت افشای این طرح در حقیقت مخابره یک پیام اخطار به ترکیه است تا او را در مورد توانایی حفتر فریب بدهند.

وی خاطرنشان کرد: اروپا، آمریکا و تمام کسانی که حامی حفتر هستند به دنبال ارسال این پیام به آنکارا بودند که به ترکیه بگویند اگر حفتر توان مقابله با دولت فائز السراج را ندارند ما به جای آن میدان‌داری خواهیم کرد. توجه داشته باشید که لیبی در کل صحنه رقابت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده است. تمامی کشورها برای تسلط بر منابع انرژی و همچنین معلق بودن ثبات و درگیری تلاش می‌کنند تا بتوانند این کشور را از هدایت شدن به سمت یک انتخابات سراسری باز دارند. اگر در لیبی انتخابات سراسری و مردمی برگزار شود، شهروندان لیبی به احزاب اسلامی رای خواهند داد و به همین دلیل کشورهای دخیل در ماجرا نمی‌خواهند در لیبی انتخابات برگزار شود. بنابراین چشم‌انداز لیبی با توجه به وضعیت فعلی و همچنین فشار کشورهایی مانند امارات، عربستان و مصر به علاوه دولت‌های غربی نامفهوم است و داده‌ها نشان می‌دهد که این کشور در وضعیت کنونی به جغرافیای مطمئن برای خرید و فروش سلاح و خلق و توزیع بحران تبدیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز