خبرگزاری کار ایران

معارض سعودی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعلام عفو عاملان قتل خاشقجی تحت فشارهای سیاسی صورت گرفته است/ عنوان «عفو»، حماقت آل‌سعود در توجیه قتل «غیله»

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۹۸۴

معارض سعودی تاکید کرد که خانواده روزنامه‌نگار مقتول تحت فشار سیاسی تصمیم به اعلام عفو عوامل قتل وی گرفته بوده و به آنها گفته شده یا بخشش را می‌پذیرید یا کل خانواده ناپدید می‌شود.

خانواده «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، اعلام کردند که عوامل قتل پدرشان را می‌بخشند. «صلاح خاشقجی»، فرزند جمال خاشقجی که به طرز وحشیانه‌ای در ساختمان کنسولگری به قتل رسیده بود، بیانیه‌ای را در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر به نمایندگی از خانواده اش منتشر کرد.

صلاح با بیان اینکه آنها قاتلان پدرشان را بخشیده‌اند، گفت که برای کسب رضایت خداوند این تصمیم را گرفتند.

به همین مناسبت «انس الغامدی»، معارض سعودی و فعال سیاسی مقیم آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا ابتدا به تشریح زمینه‌های ترور خاشقجی پرداخت و گفت: طبیعتا پرونده خاشقجی موضوع بسیار حساسی است. ترور در استانبول انجام شد. امارات و عربستان پس از کودتای ترکیه ۲۰۱۶ در تلاش بودند که آنکارا را بدنام کنند. بر همین اساس خواستند که با یک تیر دو هدف را نشانه روند: نخست اینکه خاشقجی را که یک معارض حکومتی بود از بین ببرند و دوم این که مسئولیت این کار را به عهده ترکیه نشان دهند.

الغامدی در ادامه افزود: موضوع ترور جمال خاشقجی توجه افکار عمومی را برانگیخت. رضایت و عفو خانواده وی مطمئنا به اجبار بوده نه به اختیار و انتخاب خانواده. گفته شده که ۱۰۰ میلیون ریال به آنها پرداخت شده تا اعلام عفو کنند. 

وی تاکید کرد: قتل خاشقجی از نوع قتل غیله (قتل با فریب مقتول که همان ترور نامیده می‌شود) بوده و در دادگاه عربستان عفو قتل غیله مجاز نیست. به همین دلیل اخبار درز پیدا کرده دال بر آن است که این خانواده ۱۰۰ میلیون ریال دریافت کرده و تمام. 

این معارض سعودی افزود: قطعا خانواده خاشقجی تحت فشار سیاسی بوده و به آنها گفته شده یا بخشش را می‌پذیرید یا کل خانواده ناپدید می‌شود.

وی درباره واکنش «خدیجه چنگیز» نامزد خاشقجی و «اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امورد اعدام‌های خودسرانه به این تصمیم خانواده خاشقجی گفت: در واقع از نظر چنگیز و کالامار عفوی وجود نداشته و بخشش معنایی ندارد، زیرا بخشش موضوعی مختص اسلام است که در اسلام هم عفو قتل غیله مجاز نیست، چرا که قتل غیله بر اثر اشتباه و مشاجره نبوده بلکه از نوع ترور است و من معتقد هستم که چنگیز و کالامار از این موضوع اطلاعی ندارند. بنابراین، این از حماقت عربستان و آل سعود است که در خطاب خود عنوان «عفو» را اعلام کرده‌اند و این نکته بسیار مهمی است. همه این تصمیم‌ها پیش از نشست گروه ۲۰ اتخاذ شده بود.

الغامدی درباره واکنش جهانی به ویژه آمریکا نسبت به این موضوع گفت: مجلس سنای آمریکا به طور قاطع با شخص «محمد بن سلمان» مخالف است و وی را رد می‌کند زیرا معتقد است که بن سلمان منطقه را تهدید کرده و ثبات آن را بر هم می‌زند.

وی گفت: به نظر من جهان آزاد و سالم و بیشتر ملت‌های جهان همان گونه که در تظاهرات‌ها هم مشاهده می‌کنیم که تصویر بن سلمان را با اره نشان می‌دهند، مخالف آل سعود بوده و  این خود، یک واکنش جهانی به قتل خاشقجی است اما از جهت سیاسی موضع کاملا متفاوت است مثلا در آمریکا مجلس سنا مخالف بن سلمان است اما «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری این کشور برای دوشیدن عربستان و سیطره بر جریان تصمیم‌گیری  ریاض تلاش کرده و از ولیعهد حمایت می‌کند.

بن سمان در دوره کنونی این عفو را اعلام کرد تا همدلی و عطوفت مسلمانان را جذب کند، زیرا همه ما می‌دانیم که پسر خاشقجی مجبور به بخشش شده تا همه توجه‌ها را به نشست گروه ۲۰ جلب کند.

کل دنیا در حال حاضر به بن سلمان به عنوان یک خونریز و سفاح به دلیل جنگ یمن نگاه می‌کند. سرکوب مخالفان، طرفداران آزادی بیان و فعالان حقوق بشر موجب ظهور مخالفان و معارضان بسیاری چه در داخل یا خارج و با عناوین اصلی یا غیر واقعی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز