خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ می‌خواهد با شگرد تجاری، بیکاری را تا انتخابات ۲۰۲۰ کنترل کند/ دموکرات‌ها، عنصر اقتصاد را برای ضربه به ترامپ برگزیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۷۱۹

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: براساس آمارهای فعلی، ۳۳ میلیون نفر در آمریکا درخواست بیمه بیکاری‌ کرده‌اند و این به معنای یک چالش جدی برای رئیس‌جمهوری فعلی در انتخابات ۲۰۲۰ است.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به افزایش موج بیکاری در ایالات متحده و تاثیر آن بر انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیرا اخباری مبنی بر پافشاری دونالد ترامپ در مورد بازگشایی اقتصاد ایالات متحده منتشر شده که به دنبال آن علاوه بر انتقادها، دلایلی را در پشت سر خود قرار داده است و همین چند روز پیش بود که او دستور فوری بازگشایی عبادتگاه‌ها را صادر کرده بود که با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد. این اقدام‌ها از منظر بسیاری از تحلیلگران و رقبای سیاسی ترامپ ریشه‌های تضاد وی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ایالات متحده پس از شیوع ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی روبه‌رو شده است؛ به گونه‌ای که بر اساس آمار منتشر شده، ۴۳ ایالت با بیکاری شگفت‌انگیز روبه‌رو شدند که بیشترین آن در ایالت نوادا اتفاق افتاده و میزان بیکاری در آن به ۲۵ درصد رسیده است که در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: چیزی حدود ۳۳ میلیون نفر در آ‌مریکا به دلیل تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا درخواست بیمه بیکاری داده‌اند که نشان می‌دهد اوضاع بیش از آنچه گفته می‌شود بحرانی است. این وضعیت بدون تردید می‌تواند علاوه بر تبعات اقتصادی، پیامدهای سیاسی برای ترامپ و جمهوریخواهان داشته باشد. افزایش بیکاری در ایالات متحده پس از شیوع ویروس کرونا به راحتی می‌تواند عرصه انتخابات را بر ترامپ تنگ کند؛ تا جایی که بسیاری بر این عقیده‌اند که وضعیت «جو بایدن» نسبت به ترامپ در شرایط بهتری قرار دارد و حتی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهدکه ترامپ در بسیاری از نقاط نتوانسته از بایدن جلو بزند. درست است که این نظرسنجی‌ها در آ‌ینده نزدیک تغییر خواهد کرد اما به هر ترتیب در وضعیت کنونی داده‌ها نشان می‌دهد که ترامپ اوضاع و احوال خوبی در ایالات متحده ندارد.

این استاد دانشگاه گفت: سوال بسیاری از افراد این است که چرا اقتصاد ایالات متحده این‌گونه شده و به حدی رسیده که نزدیک به ۳۳ میلیون نفر درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند؟ واقعیت این است که تحلیل این موضوع به نکته‌ای ساده اما پیچیده ربط دارد. اقتصاد ایالات متحده بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا است و بدون تردید کوچک‌ترین مشکل مانند شیوع کرونا وضعیت را به جایی می‌رساند که هیمنه اقتصاد آمریکا فرو می‌ریزد و از جهتی دیگر آمار و ارقام از سوی رسانه‌ها به صورت واقعی‌تر منتشر می‌شود که البته مجبور به انتشار آن هستند. معتقدم که بسیاری از رسانه‌های آمریکا به دلیل حساس بودن بحث کرونا، آمارهای درستی را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند و به همین دلیل است که ما می‌بینیم اگر آمارها درست منتشر شود، اتفاق‌های بدی برای اقتصاد بزرگ ایالات متحده به وجود می‌آید. از سوی دیگر اساساً حکومت‌ها نیاز به اعلام نظر درست در مورد مسائل و مشکلات دارند که در دولت ترامپ این اتفاق رخ نداده است.

مطهرنیا افزود: ترامپ به هر ترتیب می‌خواهد عمکرد دولت خود در مورد مدیریت شرایط فعلی را درست جلوه دهد اما رقبای آن در آمریکا دقیقاً بر خلاف خواسته او عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که ترامپ با آمدنش به کاخ‌سفید توانست میزان اشتغال را به بالاترین حد برساند و عملاً این موضوع یکی از محورهایی بود که ترامپ در طول این مدت به آن افتخار می‌کرد. رئیس جمهور ایالات متحده قصد داشت تا از همین موضوع برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بهره‌برداری کند اما شاهد آن هستیم که کرونا بلایی به سر اقتصاد آمریکا آورد که تمام اقدام‌های ترامپ طی چند ماه از یاد همه رفت. ما شاهد فروریزش دستاوردهای ترامپ در حوزه اشتغال هستیم و حالا که بیکاری افزایش پیدا کرده، افکار عمومی ترامپ را بیش از حد مورد سرزنش قرار می‌دهند که اتفاقاً یک بخشی از آن توسط رقبای وی صورت می‌گیرد. زمانی که در سال ۲۰۰۸ بحران مسکن در ایالات متحده رخ داد، تمام کشورهای جهان به کمک اقتصاد آمریکا آمدند و حتی چین برای جلوگیری از فروریزش اقتصاد این کشور به کمک ‌آمریکا آمد اما توجه داشته باشید که آن بحران یک مساله داخلی بود ولی کرونا یک بحران جهانی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام کشورها درگیر شیوع کرونا هستند و به همین دلیل کشورها دیگر نمی‌توانند به آمریکا یا به شرکای خود به صورت تمام قد کمک کنند. لذا باید منتظر باشیم که ترامپ برای جمع کردن حیثیت خودش و ورود به انتخابات ۲۰۲۰ یک شگرد تجاری جدید را رونمایی کند. احتمالاً ترامپ فروش گسترده سهام آمریکا در سطح جهانی را کلید خواهد زد تا بتواند با ایجاد یک شرکت تجاری، اوضاع را به نحوی مدیریت کند که دستاوردهایش حداقل در سطوح قبلی حفظ شود. شکی وجود ندارد که از حالا تا روز انتخابات (۱۳ آبان) شاهد فراز و فرودهای بسیاری در عرصه سیاست داخلی ایالات متحده خواهیم بود اما تاکیدم بر این است که ما نمی‌توانیم وضعیت رئیس‌جمهور آمریکا و مسایل مربوط به آن را به صورت دقیق گمانه‌زنی کنیم؛ چراکه تا روز انتخابات مسایل بسیار زیادی اتفاق خواهد افتاد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز