خبرگزاری کار ایران

پایگاه عربی ۲۱ بررسی کرد:

روز نکبت به یک جریان در تاریخ فلسطین تبدیل شده است/ از اعلامیه بالفور تا معامله قرن، روایت مشترکی از توطئه علیه فلسطینیان وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۵۰۰

روز نکبت واقعه‌ای نیست که رخ داده و به پایان رسیده باشد، بلکه نکبت مسیری از شکست‌ها، مصیبت‌ها و ضعف‌ها و زمینه از بین رفتن حقوق، یهودی‌سازی سرزمین و آوارگی ساکنان فلسطین است.

به گزارش ایلنا به نقل از عربی ۲۱، «عریب الرنتاوی» نوشت:

مردم فلسطین این روزها هفتاد و دومین سالروز نکبت را از سر می‌گذرانند و تا شش هفته دیگر زمان آغاز آزمایشی اجرای معامله قرن خواهد بود که با الحاق دره اردن و شمال «دریای مرده» و شهرک‌های شمالی در لابلای گوشت زنده قدس و کل کرانه باختری آغاز می‌شود.

بنابراین روز نکبت واقعه‌ای نیست که رخ داده و به پایان رسیده باشد، بلکه نکبت مسیری از شکست‌ها، مصیبت‌ها و ضعف‌ها و زمینه از بین رفتن حقوق، یهودی‌سازی زمین و آوارگی ساکنان فلسطین است. 

روز نکبت، فاجعه‌ای که در سال ۱۹۴۸ آغاز نشده بلکه بیش از نیم قرن پیش از این تاریخ رخ داده و فصول آن تا امروز پایان نیافته است. نسل اجداد فلسطینیان شاهد تقسیم سرزمین تاریخی خود بودند و اعلامیه بالفور حقی را به کسانی داد که صاحب آن نبودند  اما نسل فرزندان و نوادگان امروز شاهد اعلامیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا هستند و همان موضوع اعطای حق به غیر صاحبان حق تکرار می‌شود اما این بار تقسیم و به اشتراک گذاری زمین حول محور کرانه باختری و بالاتر از آن یعنی آنچه برای فلسطینیان از واقعه نکبت باقی مانده مطرح است.

تصمیم تقسیمی که توسط اسرائیل به صورت یک‌جانبه اجرا شده و در اجرای آن تا حدی زیاده‌طلبی کرده که مساحاتی خارج از مناطق تخصیص یافته به یهودیان طبق قطعنامه ۱۸۱ تا بخش‌های اضافی از اراضی فلسطین و عربی در زمان آتش‌بس را فرو بلعید، توسط همین رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ به طور کامل با اشغال فلسطین تاریخی و اضافه شدن صحرای سینا، جولان اشغالی و بخش‌هایی از اراضی اردن لغو شد.

امروز جولان به طور رسمی به اسرائیل الحاق شده و به طور رسمی توسط دولت ترامپ به رسمیت شناخته شده و مزارع شعبا هنوز هم تحت حاکمیت اسرائیل هستند، در حالی که اردن موفق شده است مناطق «الغمر» و «الباقوره» را بازپس گیرد. اما آنچه که از فلسطین باقی مانده (کمتر از ۲۰ درصد پس از الحاق قدس) در معرض تقسیم بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست؛ سرزمینی که یک بار به موجب توطئه قرن و یک بار با پیشنهاداتی چون نشستن بر سر میز مذاکره و تقدیم این بقایا به اسرائیلی‌ها در حالی که حتی هیچ جایگزینی برای آن ارائه نشده و مدام دور از قوانین بین‌المللی و مراجع عملیات صلح، قطعنامه‌های شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کمیته چهار جانبه بین‌المللی علیه آن توطئه می‌شود.

امروز ، همزمان با بزرگداشت هفتاد و دومین سالروز نکبت در آستانه وقوع نکبتی دیگر تحت عنوان «معامله قرن» هستیم . در هر دو فاجعه، اسرائیل و قدرت‌های استعماری نقش تعیین‌کننده در ریشه‌کن کردن مردم و اشغال این سرزمین داشته‌اند.

ترامپ و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اعلام یک‌جانبه روایت مشترک از تاریخ درگیری فلسطین و اسرائیل و چشم‌انداز یکپارچه برای حل آن، ظلم بر ملت فلسطین و کل ملت عرب را اعلام کردند و ۱۰۰ سال جنگ دیگر را با فریادهای مزورانه پیروزی رقم زدند.  

نکبت واقعیت زنده فلسطینی‌هاست که تنها با یک دید جدید و بر اساس روایت تاریخی فلسطین قابل شکست است؛ دیدگاهی مبتنی بر مقامت طولانی‌مدت و مبارزه برای تشکیل دولت، بازگشت و تعیین سرنوشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز