خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

نگرانی آمریکا از نفوذ چین در اسرائیل، سیاسی نیست/ واشنگتن در ماجرای الحاق کرانه باختری محافظه‌کارانه رفتار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۷۶۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: چینی‌ها به هیچ وجه ایدئولوژی را با منافعشان مخلوط نمی‌کنند و این موضوع را برای خودشان از چندین دهه گذشته، حل و فصل کرده‌اند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل سفر وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و نگرانی واشنگتن از نفوذ چین در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر کوتاه مدت مایک پمپئو به سرزمین‌های اشغالی، حول سه محور اصلی و یک محور فرعی می‌گردد. مسائلی از قبیل الحاق کرانه باختری، مبارزه با شیوع کرونا و ایران، محورهای اصلی سفر پمپئو به اسرائیل به حساب می‌آید و نفوذ چین در اسرائیل، محور فرعی محسوب می‌شود. این سفر، موضوع جدیدی نیست و هر از چند گاهی شاهد سفر وزرای خارجه یا روسای جمهور آمریکا به اسرائیل هستیم؛ چراکه ایالات متحده نسبت به امنیت و حیات سیاسی – اقتصادی اسرائیل متعهد است و این یک راهبرد کلی برای ساختار آمریکا تلقی می‌شود. نکته اینجاست که وزیر خارجه آمریکا قبل از سفر به تل‌آویو اعلام کرده که موضوع الحاق کرانه باختری و آینده این پرونده به اسرائیل مربوط است، نه ایالات متحده.

وی ادامه داد: واقعیت این است که الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را باید یک مساله بسیار مهم و البته خطرناک دانست. به همین جهت است که ایالات متحده صراحتاً اعلام می‌کند که اجرای این موضوع به نظر و اراده اسرائیل بستگی دارد. آمرکیا با این سخنانِ پمپئو به دنبال آن است تا خود را از دایره هجمه‌هایی که قرار است در آینده و در مورد الحاق کرانه باختری به وجود بیاید، خارج کند یا حداقل از آن دور بماند. از سویی دیگر ترامپ و تیمش به هیچ وجه منافع سیاسی و اقتصادی خود با اعراب (به خصوص عربستان سعودی) را قربانی پرونده الحاق کرانه باختری نمی‌کنند. در این میان اسرائیل به دنبال آن است تا بتواند تنش با ایران را حفظ و در نهایت با این ابزار منافع خود را از اعراب و ایالات متحده کسب کند. در اینجاست که مساله ایران‌هراسی مطرح می‌شود که اتفاقاً یکی از محورهای سفر پمپئو هم، این موضوع مهم است.

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به اهمیت نفوذ چین در اسرائیل برای ایالات متحده، گفت: یکی از موضوعات دیگری که پمپئو در مورد آن با اسرائیلی‌ها صحبت خواهد کرد مساله مقابله با کرونا و احتمالاً ارسال برخی از تجهیزات و ملزومات اسرائیل است که به صورت پنهان انجام خواهد شد. اما مساله مهمتر که به تازگی منابع اسرائیلی از آن سخن گفته‌اند، نگرانی ایالات متحده از نفوذ چین در اسرائیل است در این میان عده‌ای معتقدند که چین نفوذ بسیار زیادی از حیث سیاسی در سرزمین‌های اشغالی دارد اما اینگونه نیست، نفوذ چین بیش از آنکه سیاسی یا امنیتی باشد، اقتصادی است. پکن نهایتاً در چند پروژه اقتصادی و پیمانکاری فعالیت دارد و دلیل عدم گسترش بیش از حد روابط خود با اسرائیل، ترس از پشت کردن کشورهای عربی به پکن است که طی سال‌های گذشته روابط تجاری خوبی با چین برقرار کرده‌اند. در این میان باید متوجه باشیم که این رزوها رقابت و دعوای سیاسی میان واشنگتن و پکن به بالاترین حد و البته کودکانه‌ترین سطح خود رسیده است و به نظرم پمپئو در سفر خود به اسرائیل نکاتی را در مورد روابط تل‌آویو با چین به آنها متذکر می‌شود.

مجلسی افزود: چین در محورهایی مانند توسعه کشاورزی، تکنولوژی برق خورشیدی و خودروسازی در اسرائیل فعال است و بر همین محورها روابطش با اسرائیل را توسعه داده است. به عنوان مثال یکی از دلایل الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، زمین‌های حاصلخیز این منطقه است و به همین دلیل است که ما می‌بینیم اسرائیلی‌ها روی گزینه کشاورزی با چین وارد مذاکره و فعالیت شده‌اند. در این میان توجه کنید که اسرائیل به آمریکا تضمین داده تا هیچ اتفاقی برای تجارت و روابط اقتصادی واشنگتن – تل‌آویو نیفتد. در این میان عده‌ای معتقدند که چین از منظر ایدئولوژیک نمی‌تواند در بلند مدت با اسرائیل به روابط اقتصادی یا سیاسی خود ادامه دهند. این تحلیل به صورت کلی غلط است. چین در ظاهر یک کشور سوسیال و کمونیست است اما در بطنِ‌ آن، اینگونه نیست و ما شاهد یک لیبرالیسم شرقی در پکن هستیم. به این جهت معتقدم که رژیم صهیونیستی به دلیل مسائل دینی و همچنین طیف‌های متعدد مذهبی و سیاسی، سوسیال‌تر از چین به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این درک و فهم برسیم که اساساً ایدئولوژی برای چینی‌ها معنا و مفهومی که ما فکرش را می‌کنیم، ندارد. آنها همانند سایر کشورهای جهان به دنبال منافع خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و فرهنگی هستند و عملاً ایدئولوژی را برای خودشان حل و فصل کرده‌اند. لذا ادامه همکاری اقتصادی چین و اسرائیل در گرو نظر ایالات متحده است و بدون تردید موضوع ادامه حضور پکن در اسرائیل برای ایالات متحده بسیار مهم خواهد بود. در این بین مساله الحاق کرانه باختری مهمترین موضوعی است که در سفر پمپئو مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ چراکه از داده‌های سیاسی و رسانه‌ای کاملاً معلوم است که اعراب میلی به حمایت از این موضوع ندارند و به نظر اسرائیل و در راس آن، نتانیاهو این موضوع را فهمیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز