خبرگزاری کار ایران

رای الیوم بررسی کرد:

پشت پرده خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از عربستان چیست؟/ پایان قریب‌الوقوع جنگ علیه یمن

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۷۶۳

حضور سلاح و سرباز آمریکا در عربستان برای حفاظت از ریاض در برابر جنبش انصار الله بوده و خروج آن نیز به مفهوم آغازی برای پایان قریب‌الوقوع جنگ علیه یمن است.

به گزارش ایلنا روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای به قلم «محجوب احمد قاهری» نوشت: 

به نظر می‌رسد که پایان جنگ با یمن قریب‌الوقوع است. اقدام آمریکا به خروج سامانه‌های پاتریوت، هواپیماها و سربازان از عربستان سعودی تنها آغاز یک راه است. 

آمریکا درهایی را به روی عربستان گشوده است تا به این فاجعه ظالمانه پایان داده و آبروی خود را پس از تحمل خسارت‌های بی پایان حفظ کند. عربستان باید به جنگ یمن خاتمه دهد.

در وهله نخست نباید فراموش کنیم که حضور سلاح‌های خارج‌شده آمریکایی در اصل به جنگ علیه یمن مرتبط است. عربستان سعودی و آمریکا پس از حوادث سپتامبر ۲۰۱۹ که نیروهای جنبش انصار الله به طور بی سابقه‌ای با استفاده از موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین تاسیسات نفتی سعودی وابسته به شرکت آرامکو را هدف قرار دادند، ناگزیر به حمایت از نفت شدند.

این حمله منافع آمریکا و عربستان سعودی را مورد هدف قرار داد و آنها را وحشت‌زده کرد به همین دلیل سامانه‌های پاتریوت به سرعت منتقل شده و هواپیماها و سربازان آمریکایی در عربستان مستقر شدند.

بنابراین اگر حضور این سلاح‌ها به دلیل جنگ علیه یمن باشد، قطعا خروج آنها نیز در همین راستا بوده است، چرا که هیچ کس غیر از نیروهای انصارالله قادر به تهدید نفت سعودی در پاسخ به جنایت‌های کشتار جمعی در خاک یمن نخواهد بود. 

قابل توجه است که در حال حاضر از سوی سعودی‌ها و آمریکا تغییراتی نسبت به وضعیت موجود در حال وقوع است و به نظر می‌رسد که این تغییرات حاکی از تحولات ریشه‌ای در مسیر جنگی است که از خارج بر یمن تحمیل شده است. ظاهرا نشان از آغازی برای یک پایان دارد.

این عاقلانه نیست که فکر کنیم عربستان دوست دارد جنگ علیه یمن را ادامه دهد و سپس به راحتی از اولین خط نظامی رویارویی خلاص شود. عربستان سعودی کار سربازان مزدور در جنوب یمن را که در جبهه جنگ علیه انصار الله اجیر شده بودند، متوقف کرد و به کشورشان بازگرداند و حقوق آنها را از اکتبر ۲۰۱۹ قطع کرده بود. این بدان معناست که ایده خلاص شدن از شر آنها حداقل در این زمان یعنی پیش از اپیدمی کرونا و جنگ اخیر جهانی نفت عملا آغاز شده بود.

به اعتقاد ما کسانی که خواهان ادامه جنگ باشند، در اثنای جنگ و به یکباره سربازان خود را عقب نمی‌کشند. بنابراین اگر عربستان قصد ادامه جنگ را داشت، این عناصر را به اعتبار اینکه نهایتا تلفات صرف انسانی در یمن هستند، باقی نگه می‌داشت.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد آمریکا که در حال حاضر عربستان را به همراه سلاح‌های خود ترک می‌کند، ابتدا از مسیر جنگ یمن مطمئن شده است در غیر این صورت چگونه می‌توان گزارش «وال استریت ژورنال» را درباره ادعای  پنتاگون مبنی بر اینکه بر اساس برآوردهای مقام‌ها، تهران دیگر تهدیدی برای منافع استراتژیک آمریکا نبوده و به هیمن دلیل سامانه‌های پاتریوت از عربستان خارج می‌شوند را باور کرد. 

از سوی دیگر، برخی استدلال می‌کنند که آمریکا زرادخانه نظامی خود را به عنوان مجازاتی برای عربستان سعودی به دلیل جنگ نفتی اخیر که واشتگتن متضررترین طرف زیان دیده از آن بود، از این کشور خارج کرده است. چنانکه این افراد به محتوای تهدیدآمیز گفت‌وگوی تلفنی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی استناد می‌کنند که گفته بود: «اگر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) شروع به کاهش تولید نکنند، نمی‌تواند مانع قانونگذاران آمریکایی در تصویب قانون برای خروج نیروهای آمریکایی از عربستان شود. 

باید گفت که این دیدگاه با استدلال و منطق از اساس قابل قبول نیست. آمریکا محال است که درحال حاضر عربستان سعودی را که گنجینه استراتژیک، مالی، انرژی و ژئوپلیتیکی خود بوده و امکان حضور در سکوهای پشتی ایران، چین و روسیه را فراهم می‌آورد، رها کند.

بنا بر این اقدام آمریکا به خروج سلاح و سرباز از عربستان قطعا برای رها شدن از این کشور که گنیجنه عظیم آن است، نبوده و واشنگتن، ریاض را در دامن روسیه و چین رها نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز