خبرگزاری کار ایران

پایگاه عربی ۲۱ بررسی کرد:

کرونا و تزلزل موقیعت انتخاباتی ترامپ/ ضعف مدیریت بحران، کفه ناکامی رئیس‌جمهوری آمریکا را سنگین‌تر کرده است

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۱۵۵

سیاست‌های نادرست رئیس جمهوری آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا و ضعف او در مدیریت بحران، هزاران آمریکایی را به کام مرگ کشاند و صفحات شکست در انتخابات را یکی پس از دیگری ورق زد.

به گزارش ایلنا، پایگاه عربی ۲۱ در مقاله‌ای به قلم «رجب ابو سریه» نوشت: 

به دلیل حجم بالای قربانیان و مبتلایان ویروس کرونا در آمریکا توجه و اهتمام داخلی و رسانه‌ای به انتخابات ریاست‌جمهوری که در نوامبر آینده برگزار می‌شود، بسیار کمتر از آنچه باید، است، زیرا اثر قرنطینه و لغو کنفرانس‌های انتخاباتی  که معمولاً سال انتخابات را در میان رقبا بسیار پر سر و  صدا می‌کنند، کاملا روشن است.

 این در حالی است که انتخابات آینده در سایه نامزدی رئیس جمهوری وقت برای دومین بار برگزار خواهد شد و این به مفهوم آن است که حضور رئیس جمهور در رقابت انتخاباتی معمولا برای حزب رقیب رقابت شدیدی به وجود می‌آورد و صرف نظر از اینکه رئیس‌جمهور، دموکرات یا جمهوری‌خواه است، به دلیل سلطه تبلیغاتی او شانس بالایی را برای پیروزی دارد.

یکی از دلایل انتخاب مجدد و موفقیت‌آمیز برای یک رئیس‌جمهور در آمریکا برای دوره دوم این است که حزب رقیب در انتخاب کاندیدای خود دیر عمل کند، بنابراین به محض اتمام انتخابات داخلی این حزب ، مدت زیادی پیش روی نامزد پیروز برای رقابت با رئیس کاخ سفید وجود نخواهد داشت. به همین دلیل غالبا نتیجه به نفع رئیس‌جمهوری نامزد  رقم می‌خورد اما این بار وضعیت، متفاوت است، زیرا شانس «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا برای انتخاب مجدد از دست رفته است، نه به این دلیل که او سه سال را در کاخ سفید به عنوان یک سیاستمدار آماتور گذرانده است، تصمیمات نادرست و اشتباه گرفته و حلقه دشمنی با رسانه‌ها تا متحدان سیاسی در خارج را گسترش داده و بی‌کفایتی وی در حل پرونده‌های داخلی و خارجی آشکار شده است، بلکه از این جهت که سیاست رئیس‌جمهور در مقابله با کرونا ضربه‌ای مهلک به او وارد کرده است.

ترامپ این روزها عصبانیت خود را نشان می‌دهد و میزان ناامیدی او به جایی می‌رسد که ناگزیر به استفاده از وتو در مقابل تصمیم کنگره برای محدود کردن اختیارات خود برای جنگ علیه ایران می‌شود. 

به رغم آنکه تعدادی از بزرگان حزب جمهوری‌خواه به این تصمیم ترامپ رأی دادند، اما این حزب دیگر برای حمایت از ترامپ متحد نیست و درست است که وی با کاندیدای رقیب در درون حزب روبه‌رو نبوده، اما همین عدم اتحاد به مفهوم خونسردی حزب جمهوری‌خواه برای مبارزه در راستای انتخاب مجدد وی است.

از طرف دیگر، اگرچه کرونا مانع از برگزاری کنفرانس‌های انتخاباتی شد، اما همین عامل، دلیلی بر قطع نزاع‌های داخلی حزب دموکرات شد، به ویژه هنگامی که «برنی سندرز»، نامزد دموکرات و ضد اسرائیلی به نفع «جو بایدن»، معاون «باراک اوباما»، رئیس جمهوری پیشین انصراف داد.

بنابراین، حزب رقیب ترامپ در همان اوان کار با انتخاب نامزد مشخص خود برای روبه‌رو شدن با او در انتخابات آینده نوامبرصف کشید و کفه ناکامی او را سنگین‌تر کرد.

علاوه بر این اتخاذ سیاست‌های نادرست ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا و کشاندن هزاران آمریکایی به کام مرگ عوامل دیگری احتمال این شکست را قوت بخشیدند. عواملی چون به خطر انداختن اقتصاد آمریکا که منبع قدرت انتخابی وی بود نه به این دلیل که مجبور به توزیع ده‌ها میلیارد دلار بین فقرا در جریان بحران کرونا شد و یا اینکه چرخ اقتصاد کشور در پی این بحران متوقف شد بلکه به این دلیل که این کشور را به شکست در جنگ‌های اقتصادی، به ویژه با رقیب بزرگ اقتصادی جهانی خود  -چین- کشاند.

به رغم  اطلاعات آمریکا و پنتاگون و کارشناسان پزشکی و حتی تاکید «آنتونی فاوچی»، مشاور سلامت ترامپ، او به همراه «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌اش همچنان اصرار دارد  که چین پشت ماجرای ویروس کرونا قرار دارد.

 گرچه عده‌ای ار ترامپ خواسته‌اند که فاوچی را اخراج کند، زیرا او به موقع نسبت به خطر شیوع بیماری در آمریکا هشدار نداد، اما ترامپ و فاوچی در شرایطی دچار اختلاف شدند که وی چند روز پیش اعلام کرده بود اگر کشور زود بسته شود، می‌توان جان بسیاری از افراد را نجات داد.

ترامپ با بار سنگین از دست دادن جان حدود ۷۲ هزار  آمریکایی و ابتلای بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر تا به امروز به سمت انتخابات حرکت می‌کند و برای فرار از این بار سنگین و اتهام‌های موجود برای عملکرد دیر هنگام در مقابله با کرونا دست به دامن ادعاهای واهی شده و با متهم کردن چین دست به فراکنی می‌زند.

این همان  دلیل اصرار ترامپ بر متهم کردن چین به عنوان منشا ویروس کروناست. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی این اتهام را رد کرده و شخص ترامپ و پمپئو می‌دانند که این بخشی از جنگ اقتصادی دو کشور است.

ترامپ که می‌داند در دوره دوم هیچ شانسی غیر از حمایت ثروتمندان و لابی یهودی ندارد و این جنگ اقتصادی با هدف مسدود کردن روند قدرت‌یابی چینی است، به گونه ای که مقام اول را در سطح جهانی اشغال نکند، صرف نظر از اینکه یکی از این دو کشور دست در شیوع ویروس داشته باشد ، یعنی آنچه اتفاق افتاده یک جنگ بیولوژیک باشد یا خیر اما این چین که زود بهبود پیدا کرد و چرخ اقتصادی خود را مجددا فعال کرد، در حالی که اقتصاد آمریکا برای یک دوره ناشناخته آینده مختل شده است و این بدان معنی است که چین پس از کرونا جنگ اقتصادی را به نفع خود پیش برد.

بنابراین ترامپ این گونه فکر می‌کند که آخرین کارت وی در این جنگ تحریم‌های اقتصادی علیه چین است، حال آنکه خود می‌داند که تحریم‌های آمریکا بر چین تأثیر نخواهد گذاشت ، مگر اینکه کشورهای بسیار متضرر اروپایی در این تحریم شرکت کنند، اما هیچ چشم‌اندازی برای این موضوع وجود ندارد و هاله تاریکی شانس انتخاباتی ترامپ را احاطه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز