خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف آمریکا از فعال کردن داعش، القای ترس مهندسی شده است/ واشنگتن به دنبال «عربستان‌سازی» عراق

asdasd
کد خبر : ۹۱۰۴۰۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: همه قبول دارند که ایالات متحده هدایت کننده داعش بوده و جالب اینجاست که فرمانده ائتلاف ضد داعش هم آمریکا است و این به معنای تضادِ آشکار در راهبرد واشنگتن است.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح  دلایل و ابعاد موج جدید درگیری‌ها میان حشدالشعبی و داعش در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: چندین عامل وجود دارد که باعث شده داعش مجدداً در عراق فعال شود اما قبل از هر چیز باید بگوییم داعش یک ایدئولوژی است نه یک جسم یا عنوانی که بتوان آن را تمام شده قلمداد کرد. ممکن است داعش سرکوب شود و بسیاری از عناصر آن کشته یا دستگیر شوند یا حتی خلافت خودخوانده‌شان برچیده شود، اما تمام نمی‌شود. با گذر از این اصل باید متوجه بود که دلیل اول خیزش مجدد داعش در عراق (آن هم در فضای فعلی)، ایالات متحده آمریکا است. همه قبول دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که فرمانده این جریانِ تروریستی، ایالات متحده است و جالب اینجاست که فرمانده ائتلاف ضد داعش هم آمریکا است و این به معنای یک تضادِ آشکار در راهبرد واشنگتن است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در حال مرور و بازتعریفِ یک سناریوی قدیمی هستند که ستون فقرات آن را را تروریست‌های داعش شکل می‌دهند. به یاد داریم که ایالات متحده پس از عقد قرارداد امنیتی بغداد – واشنگتن سعی کرد تا عراق را به نفع خود راهبری کند و حتی می‌توانم بگویم آنها به دنبال زنجیر کردن عراق به نفع خود بودند. همین روند را به نحوی دیگر (غیر خشن) در لبنان شاهد بوده و هستیم. این سناریو در حالی اجرایی شده که دولت در بغداد ضربه خورد و شاهد بی‌دولتی در عراق بودیم که البته روز گذشته پارلمان این کشور بالاخره پس از کش و قوس‌های متعدد کابینه پیشنهادی مصطفی الکاظمی را تایید کرد؛ اما به هر حال این سناریویی است که آمریکایی‌ها برای بی‌ثبات سازی در منطقه و عراق بارها و بارها به انواع و اقسام مختلف کلید زده‌اند که حالا هم شاهد تکرار آن هستیم. در اینجا باید متوجه باشیم که واشنگتن تنها به دنبال  ایجاد خلاء امنیتی در عراق به نفع خود نیست، بلکه پروژه‌ای خطرناک‌تر و البته چند ضلعی را دنبال می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به جابه‌جایی عناصر داعش در عراق توسط ایالات متحده، گفت: آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که دولتمردان و مردم عراق را بترسانند و در فضای عمومی این کشور، ترس را تزریق کنند. این اقدام در حالی انجام پذیرفته که  مردم و دولت در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا هستند که البته تا حدودی زمینه را برای عرض اندام داعش در عراق فراهم کرده است. واشنگتن به دنبال آن است تا با ظهور مجدد داعش به سیاسیون و مردم عراق اعلام کند که اگر از این کشور خارج شود، بدون تردید ناامنی مجدداً به این کشور باز خواهد گشت و به نوعی در حال مخابره این پیام است که نظامیان آنها باید همانند گذشته در این کشور حضور داشته باشند. این در حالیست که حشدالشعبی، ارتش و نیروهای ضد تروریسم عراق بعد از سال‌ها نبرد با داعش، به خوبی آموخته‌اند که چگونه باید با این جریان تروریستی در سراسر خاک عراق و مرزهای مشترک با سوریه مقابله کنند. به همین جهت معتقدم که ناامنیِ فعلی مقطعی خواهد بود و عراقی‌ها به راحتی می‌توانند امنیت خود را بازسازی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درست است که شیوع کرونا می‌تواند ظهور داعش در اقصی نقاط جهان را تسهیل کند، اما در مورد عراق معتقدم که این موضوع یک پروژه هدفمند است تا یک مساله عادی. بخشی از زیستن مجدد داعش در راستای اعلام حضور خود در عراق است ولی نکته اینجاست که آمریکا به دنبال آن است تا عراق را به عربستان تبدیل کند؛ به این معنا که ایالات متحده به دنبال آن است تا دولتی در عراق روی کار بیاید که تماماً با سیاست‌های خود هماهنگ باشد و منافع آنها را تامین کند که در این راستا هزیه‌های هنگفتی از سال ۲۰۰۲ تاکنون صورت داده و به خوبی می‌دانند که هزینه خروجی این سناریو هم بسیار بالاست. از این جهت آنها نگرانی‌هایی در مورد اجرای این پروژه دارند. برخی دیگر معقتدند که فعال شدن مجدد داعش در عراق برای ضربه زدن به تشکیل دولت مصطفی الکاظمی است، اما حالا که کابینه وی رای اعتماد گرفت این موضوع تا حدودی خنثی شد اما احتمال دارد از اهرم داعش برای فشار بر دولت وی استفاده است. از جهتی دیگر، خیزش مجدد داعش می‌تواند یک هشدار به متحدین منطقه‌ای عراق هم قلمداد شود. در این میان دو دستگی میان شیعیان هم می‌تواند بر مسائل جاری تاثیر بگذارد ولی هدف اصلی این پروژه ابقاء نظامیان آمریکا در عراق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز