خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل ورود حزب سوم به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا/ امکان‌سنجی پیروزی ترامپ در بستر پیامدهای کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۸۹۵

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: حزب لیبرترین مخالف دخالت دولت در اقتصاد و بازار آزاد است و از سوی دیگر، این حزب معتقد است که دولت نباید در آزادی شهروندان دخالت کند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد ورود حزب سوم به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در وضعیت کنونی که بخشی از اخبار آمریکا به شیوع کرونا در این کشور اختصاص پیدا کرده و قسمتی دیگر، مسائل انتخاباتی را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد، شاهد اعلام ورود حزب سوم به رقابت‌های انتخاباتی هستیم. چندی پیش اخباری در مورد ورود «جاستین آماش» از سوی حزب لیبرترین به کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا منتشر شد که باعث شد بازار گمانه‌زنی‌ها داغ‌تر از گذشته شود. این حزب در سال ۱۹۷۱ در ایالت کلرادو تاسیس شد و مانیفست آن به مخالفت با دخالت دولت در اقتصاد، بازار آزاد و غیره تمرکز دارد. از سوی دیگر این حزب معتقد است که دولت نباید در آزادی شهروندان و مسائل اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی آنها دخالت کند.

وی ادامه داد: حزب لیبرترین در مورد سیاست خارجی معتقد است که نباید اقدام به مداخله در کشورهای دیگر کرد و به نوعی تلفیقی از نگرش‌های کاپیتالیستی به همراه محدودسازی قدرت دولت را در دستور کار قرار داده است. این حزب معتقد است که تمرکز دولت‌ها  در آمریکا باید بر داخل باشد و از سوی دیگر تلفیقی از ادبیات لیبرالیِ دستِ‌چپی و محافظه‌کاریِ دستِ راستی را دنبال می‌کند. اینکه چرا این حزب، جاستین آماش را به عنوان نامزد خود در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا معرفی کرده، موضوع جدیدی نیست و در دوره‌های قبل هم این اتفاق رخ داده است؛ اما واقعیت این است که ورود این احزاب به انتخابات ریاست جمهوری خروجی خاصی نداشته است و صرفاً در حد اعلام حضور قلمداد می‌شود. در این رابطه بر اساس اسناد و داده‌های موجود آماش که پیش از این عضو حزب جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان بود، دموکرات‌ها را به پیش‌برد استیضاح تشویق کرده است و این موضوع می‌تواند طرفدارانی را برای وی دست و پا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ساختار سیاسی آمریکا اجازه عرض اندام به احزاب سوم را نمی‌دهند، گفت: واقعیت این است که دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا بیشترین میدان‌داری سیاسی را در طول تاریخ این کشور داشته‌اند و به همین جهت احزاب سوم و کوچکتر اجازه عرض اندام در این محیط را ندارند. به همین جهت من معتقدم که احزاب سوم فقط رایشکن و تهدیکننده به حساب می‌آیند. این در حالیست که ترامپ نامزد بلارقیب حزب جمهوری‌خواه است و در حزب دموکرات تا به این لحظه جو بایدن گزینه نهایی تلقی می‌شود و آرام آرام پس از برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات، او به عنوان نامزد پایانی معرفی خواهد شد. مساله‌ای که در اینجا بسیار مهم و حائز اهمیت است، موضوع کرونا و پیامدهای شیوع آن بر انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده است. بر اساس آمارهای فعلی احتمالاً در آمریکا حدود ۳۰ میلیون نفر بیکار می‌شوند و همین مساله کلیدی می‌تواند بر روند کلی انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بگذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید عامل شرکت کننده در انتخابات هر کشوری معیشت شهروندان است. اگر معیشت شهروندان تامین باشد، آنها حزب حاکم را به پیروزی خواهند رساند و شکی وجود ندارد که اگر یک بحران باعث زمین خوردن کسب و کارها شود و پس از آن تورم نمایان شود، نامزد مذکور که دولت را در اختیار دارد با مشکل روبه‌رو خواهد شد. در مورد آمریکا هم چنین موضوعی در شرایط کنونی صدق می‌کند و ترامپ به دنبال آن است تا تقصیر را به گردن چین و حتی رسانه‌های مخالف او بیاندازد تا فضا را به نفع خود رقم بزند که تاکنون موفق به این کار نشده است. تحلیل دیگر هم گویای این است که مردم آمریکا و طرفداران ترامپ به فردای بهتر امید دارند و به او رای می‌دهند اما موضوع مهم این است که تاکنون مسائل آمریکا تا این حد پیچیده نشده بود که هیچ‌کس نتواند آن را تحلیل کند. به این جهت باید گفت که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تا به این لحظه غیرقابل پیش‌بینی بوده و باید منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاقی در مناظره مستقیم نامزدها با یکدیگر و معاونانشان رخ خواهد داد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز