خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

دلایل ورود نظامیان آمریکا به عراق در تابستان/ رابطه عملیات‌های داعش با جابه‌جایی نیروهای ایالات متحده در منطقه

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۷۴۵

کارشناس مسائل غرب‌آسیا گفت: آمریکایی‌ها در ماه های گذشته مشغول آموزش نیروهای داعش در گذرگاه التنف بودند. اکنون این آموزش‌ها به پایان رسیده و شاهد گسیل کردن تروریست‌های داعش به سمت عراق و سوریه هستیم.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد ورود نظامیان جدید آمریکا به عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیرا اخباری در مورد ورود نظامیان آمریکا به عراق در تابستان سال جاری از سوی رسانه‌ها منتشر شده که ابهام های زیادی را به وجود آورده است اما باید متوجه باشیم که این اقدام ایالات متحده یک نوع سازماندهی و سناریوی جدید را نمایان می‌کند؛ چراکه در وضعیت فعلی شاهد هستیم نیروهای نظامی آمریکا از عراق به سوریه و بالعکس رفت و آمد دارند و در امتداد آن، گزارش‌های جدید در مورد درگیری حشدالشعبی و داعش در غرب عراق مانند الانبار نشان‌دهنده آن است که یک توطئه سازمان یافته در حال شکل‌گیری است. به نظر می‌آید آمریکایی‌ها در حال پیگیری نوع جدیدی از خلق و توزیع بحران در عراق هستند که این موضوع رسماً در مقابل مصوبه پارلمان عراق در مورد خروج نظامیان آمریکا قرار دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا شاهد به هم ریختگی سیاسی ساختار قدرت عراق هستیم و تا به امروز کابینه این کشور تشکیل نشده است؛ به عبارت دیگر مولفه‌های سیاسی و میدانی فعلی نشان می‌دهد که مصطفی الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) تحت فشار قرار گرفته و این روند می‌تواند به بحران فعلی عراق دامن بزند. باید توجه کنید که بخشی از نیروهای آمریکا در عراق در اقلیم کردستان مستقر هستند ضمن اینکه آنها در ماه‌های گذشته مشغول آموزش نیروهای داعش در گذرگاه التنف بودند و حالا این آموزش‌ها به پایان رسیده و نهایتاً شاهد گسیل کردن تروریست‌های داعش به سمت عراق و همچنین سوریه هستیم. به این دلیل من معتقدم که خیزش مجدد داعش در عراق و همچنین جابه‌جایی نیروهای آمریکا در سطح این کشور، یک پروژه در هم تنیده شده است و احتمال دارد هدف آنها گسیل کردن داعش به سمت مناطق شیعه‌نشین باشد. تحرک آمریکایی‌ها و این که قرار است نیروهای تازه نفس آنها در تابستان وارد عراق شوند نشان می‌دهد که واشنگتن در حال آماده‌سازی بسترهای ناامنی در بغداد است.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با بیان اینکه واشنگتن به دنبال شلوغ کردن محیطِ عراق در زمانی است که این کشور با داعش و کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: بخشی از نیروهای آمریکا در تابستان از عراق خارج می‌شوند و بخش دیگر جایگزین آنها خواهند شد. این اقدام در افغانستان هم عملیاتی خواهد شد و جابه‌جایی نیروها نشان می‌دهد که احتمالاً آمریکایی‌ها به سمت سوریه هم نیروی اعزام خواهند کرد. جالب اینجاست که آماده شدن نیروهای جدید داعش و همچنین جابه‌جایی نیروهای آمریکا به صورت مشهود به یکدیگر ارتباط دارد و تمام این اقدامات در حالی انجام می‌شود که عراق همانند سایر کشورها درگیر مبارزه با کرونا است و تمام تمرکز نیروهای امنیتی، نظامی، اطلاعاتی و حتی سیاسیون بر این مساله معطوف شده است. موضوع دیگر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است که بدون تردید در بازه زمانی فعلی بدون ارتباط با وقایع فعلی عراق نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ برای آنکه بتواند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز شود نیاز به یک برگ برنده در عرصه سیاست خارجی دارد. درست است که آمریکا و طالبان اخیراً در دوحه با یکدیگر توافق امضا کردند و ترامپ از این موضوع به عنوان یک دستاورد در عرصه سیاست خارجی نام می‌برد اما واقعیت این است که توافق مذکور همچنان ابهام‌های زیادی دارد. ترامپ و تیم او به دنبال آن هستند تا بتوانند انتقادهای دمکرات‌ها و افکار عمومی در مورد سوء مدیریت دولت فعلی در بحث مقابله با کرونا را با مسایل خارجی به حاشیه ببرند و از این جهت عراق بهترین جغرافیا برای شروع انحراف افکار عمومی آمریکا به حساب می‌آید. حملات هوایی اخیر اسراییل در سوریه و همچنین خیزش مجدد داعش برای ناامن کردن منطقه به علاوه سناریوی جابجه‌ایی نیروهای آمریکا در عراق را باید بخشی از یک روند جدید سیاسی بدانیم که اداره‌کننده و هدایت‌کننده آن واشنگتن است. بنابراین تا زمان ورود نیروهای آمریکا به عراق که قرار است در تابستان صورت بگیرد، احتمال دارد اتفاق‌های پیچیده دیگری در فاز میدانی و سیاسی رخ دهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز