خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر ارشد لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ویروس کرونا ضعف‌های سیستم جهانی در حفاظت از کارگران را افشا کرد/ تصمیم‌گیران حقیقی از مهم‌ترین ارکان انسانی اقتصاد حمایت کنند

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۰۵۴

تحلیلگر لبنانی به مناسبت روز جهانی کارگر تاکید کرد که روزهای آینده به دلیل شیوع کرونا برای کارگران بسیار دشوار خواهد بود و بنابراین تصمیم‌گیرندگان در هر مکانی باید به این مسئولیت تاریخی پایبند باشند تا بر این مرحله غلبه کنند و مهمترین ارکان انسانی را در روند تولید اقتصادی در جهان حفظ کنند.

«محمد حیدر» پژوهشگر مسائل اقتصادی و سیاسی لبنانی، به عنوان استاد دانشگاه و مشاور مالی در انگلیس فعالیت می­‌کند.

حیدر درباره شرایط کارگران در جهان و وضعیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی آنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: طبیعتا وضعیت کارگران در این دوره با سال‌های گذشته کاملاً متفاوت است. دنیا تحولات زیادی را  به ویژه در عرصه فناوری و دیجیتال تجربه می‌کند اما این بدان معنی نیست که شرایط مالی یا اجتماعی آنها بهتر است.

حیدر ادامه گفت: وضعیت فرهنگی آنها ممکن است نسبتاً بهتر باشد، اما این به محیط کار هر کارگر بستگی دارد کارگر کانادایی مثلاً مانند کارگر بنگلادش، فیلیپین یا مکزیک نیست.
وی تاکید کرد: اختلاف و تفاوت بین کارگران عینا همان اختلاف و تفاوت کشورها است. بنابراین  کارگر کانادایی به ناچار بهتر از کارگر بنگالی است، زیرا کشور و محیط کار کانادا نسبت به محیط بنگلادش توسعه‌یافته‌تر است. بنابراین وضعیت زندگی او بهتر است.
این تحلیلگر لبنانی در ادامه افزود: حتی شرایط کار متفاوت است، زیرا در کشوری که قانون آن شرایط مناسب برای کارگر و اقدامات و ابزارهای حفاظتی را فراهم می‌کند، یک قانون پیشرفته وجود دارد که به کارگر این قدرت کامل را می‌بخشد تا در محیطی مناسب کار کند، از او حفاظت می‌کند و همه امکانات را در اختیار او قرار دهد.
وی گفت: علاوه بر این، قانون از کارگر و حقوق وی محافظت می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا اتحادیه‌های صنفی تشکیل دهد که از طریق آنها اعتراض‌ها و پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند یا اینکه از کارگر در برابر اقدامات قانونی علیه وی محافظت می‌کند. بنابراین قانون ریشه همه اصولی است که برای محافظت از کارگر در محیط کار خود برای عملکرد خوب و به نفع او و کارفرما توأمان با هم وضع شده است.
حیدر ادامه داد: از آنجا که این قانون بخشی از نظام کلی است، کارفرما و کارگر باید این قانون را بشناسند تا هرکدام از حقوق و وظایف خود در قبال دیگری آگاه باشد.
وی تاکید کرد: اوضاع کارگران در سراسر جهان  متفاوت است و در حقوق یا وظایف آنها هیچ برابری وجود ندارد.
این تحلیلگر لبنانی افزود: این نابرابری چنانکه گفته شد، به دلیل ماهیت کشور، محیط و وضعیت اقتصادی آن به وجود آمده است. که این خود نشان‌دهنده شرایط و میزان تفاوت بین یک کشور با کشور دیگر است. حتی این تفاوت با توجه به میزان توسعه هر بخش، ماهیت تجارت و میزان نیاز آن به کارگران ماهر و یا با تجربه‌های ذهنی و فیزیکی از یک بخش اقتصادی به بخش دیگر متفاوت است.
وی افزود: با شیوع ویروس کرونا در کشورهای فقیر و یا با درآمد متوسط، شرایط  سخت‌تر می‌شود. کارگران به ویژه افرادی که روزانه کار می‌کنند یا روزانه معیشت خود را کسب می‌کنند ، به دلیل کمبود درآمد روزانه و احتمال عدم پس‌انداز، با بحران‌های جدی و مشکلات مالی روبه‌رو خواهند شد.
وی گفت: شاید در صورت ادامه بحران ویروس کرونا و وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و همچنین تعطیلی مؤسسه‌های اقتصادی و صنعتی شرایط این کارگران دشوارتر خواهد شد.
این تحلیلگر اقتصادی لبنان افزود: از جمله مشکلاتی که کارگران با آن روبه‌رو خواهند شد، مقابله با ویروس کرونا، تعطیلی و جبران خسارت در کشورهای فقیر و کم درآمد و حتی برخی از کشورهای نسبتا مرفه  است. 
وی گفت: کارگران به طور کلی با پیامدهای سخت کرونا روبه‌رو خواهند شد، زیرا هیچ سیستم بهداشتی و تضمین و تأمین اجتماعی وجود ندارد و این باعث می‌شود آنها بدون هیچ محافظتی در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار گیرند و توانایی تامین هزینه‌های حفاظتی در برابر پاندمی و همچنین توانایی مالی برای تحمل بار ناشی از قرنطینه و پیامدهای آن را نداشته باشند .
حیدر افزود: علاوه بر آن، فقرا در دوره تعطیلی هیچ درآمدی نخواهند داشت، حال آنکه کشورهای ثروتمند تعهد داده‌اند که ۹۰ درصد از حقوق کارمندان و کارگران ثبت نام‌شده یاصاحبان مشاغل بپردازند اما در کشورهای فقیر چنین موضوعی اجرایی نمی‌شود.
وی تاکید کرد: علاوه بر عدم شفافیت در مورد چگونگی ماندگاری ویروس کرونا، امور کارگران در کشورهایی که حقوق آنها نادیده گرفته شده، پیچیده می‌شود.
این تحلیلگر اقتصادی لبنان گفت: ویروس کرونا، وجود نقاط ضعف یا بهتر بگوییم خلل‌های موجود در سیستم‌های جهانی به ویژه در میزان مراقبت‌های بهداشتی در بسیاری از کشورها در قبال کارگران و حقوق آنان را افشا کرد. 
وی تاکید کرد که کرونا نشان داده است  کجا دولت‌های فقیر و ثروتمند از مزایای کارگران استفاده می‌کنند و چگونه آنها قربانی ویروس می‌شوند و از نظر انسانی در مقایسه با هم‌نوعان خود در همان جامعه و جوامع دیگر برای آن که احساس امنیت کنند، به آنها اهمیت داده نمی‌شود.
حیدر افزود: مرحله بعدی مرحله بسیار دشوار پس از پایان اپیدمی کرونا خواهد بود. کارگران بزرگترین بخش جوامع اقتصادی هستند که شغل و درآمد خود را بدون حمایت اجتماعی از سوی کشورهایشان از دست می‌دهند. 
وی گفت: محرومیت آنها از شغل و درآمد باعث ایجاد فشارهای اجتماعی، روانی و خانوادگی و ناکامی در تأمین معیشت خانواده‌هایشان خواهد شد و این امر فشار بیشتری را برای آنها در محیط خانواده و اجتماع ایجاد خواهد کرد.
این تحلیلگر لبنانی در پایان افزود: باید گفت که روزهای آینده بسیار دشوار خواهد بود و بنابراین تصمیم‌گیرندگان در هر مکانی باید به این مسئولیت تاریخی پایبند باشند تا بر این مرحله غلبه کنند و مهمترین ارکان انسانی را در روند تولید اقتصادی در جهان حفظ کنند. این ارکان همان انسانی است که در معادله ارکان این جهان هستی صاحب بهترین موقعیت و صاحب حق محافظت و مراقبت به بهترین شکل ممکن و متناسب با حفظ شأن و منزلت انسانی اوست؛ حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی که امروز با آن مواجه هستیم.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز