خبرگزاری کار ایران

افزایش هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۹

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۰۶۶

هزینه های نظامی جهان در سال ۲۰۱۹ به بالاترین سطح از زمان پایان جنگ سرد رسید و هزینه های جنگی آمریکا در صدر کشورهای جهان قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم امروز -دوشنبه- گزارش داد که کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ حدود دو تریلیون دلار برای افزایش توان تجهیزات نظامی خود هزینه کرده‌اند و بر این اساس، هزینه‌های جهانی در این سال به بالاترین سطح طی سه دهه گذشته رسیده است. 

بر اساس این گزارش هزینه‌های مربوط به تجهیزات نظامی در سال گذشته بالغ بر یک تریلیون و ۹۱۷ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان سه و شش دهم درصد افزایش یافته است. این میزان، معادل دو و دو دهم درصد تولید ناخالص داخلی جهان و معادل ۲۴۹ دلار سرانه هر فرد است.

پژوهشگران این موسسه توضیح داده‌اند که هزینه‌های نظامی به اوج خود رسیده و پیامدهای اقتصادی هنگفت ناشی از اپیدمی کرونا باعث کاهش آن خواهد شد. 

بر اساس این گزارش، آمریکا در صدر فهرست کشورهای جهان در زمینه هزینه‌های جنگی قرار دارد طوری که سال گذشته حدود ۷۳۲ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. پس از آن چین و سپس هند در جایگاه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

بودجه آمریکا در زمینه تسلیحات، در سال ۲۰۱۹ با افزایش پنج و سه دهم درصدی به ۷۳۲ میلیارد دلار، معادل ۳۸ درصد هزینه‌های تسلیحاتی جهان رسید و پس از هفت سال کاهش، روند افزایش را در سایه دولت «دونالد ترامپ» ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تجربه کرد.

هزینه نظامی چین طی ۲۵ سال گذشته به موازات منحنی رشد اقتصادی این کشور بوده و سرمایه‌گذاری‌ها، نشان‌دهنده تمایل چین به ارتشی در تراز جهانی است. 

روسیه و عربستان نیز در جایگاه‌های چهارم و پنجم هزینه‌های نظامی جهان قرار دارند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز