خبرگزاری کار ایران

رای الیوم بررسی کرد:

اعلام خودمختاری شورای انتقالی در عدن، جنگ خاموش عربستان و امارات است/ انصارالله، برنده اصلی تحولات جنوب یمن

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۹۵۴

جنبش انصارالله یمن، برنده اصلی تحولات جدایی‌طلبانه در جنوب و واکنش‌های مثبت و منفی ناشی از آن است، زیرا قدرت و توسعه این جنبش افزایش یافته و آرامش بر مناطق شمالی یمن حاکم می‌شود.

به گزارش ایلنا، روزنامه «رای الیوم» در سر مقاله خود به تحلیل وقایع کنونی جنوب یمن پرداخت و نوشت: اعلام ناگهانی خودمختاری توسط شورای انتقالی جنوب یمن نه تنها ضربه سختی به دولت مستعفی به ریاست «عبد ربه منصور هادی» است، بلکه ائتلاف سعودی- اماراتی را به شدت غافلگیر کرده و به منزله فروپاشی کالبد و ساختار این ائتلاف است.

موج سیل‌هایی که شهر عدن و اطراف آن را درنوردید و ۲۱ کشته بر جای گذاشت و بسیاری از موسسه‌ها و منازل را ویران کرد، در واقع کمر ائتلاف را شکست و تار مویی را که بین شورای انتقالی و دولت مستعفی در توافق ریاض بود، برید، زیرا مردم یمن در عدن خود را بدون پشتیبان و هیچ نوع خدمات یا عملیات امداد و نجات دیدند. بنابراین به خیابان‌ها سرازیر شدند و تظاهرات به شدت اعتراض‌آمیزی را برگزار کردند.

شورای انتقالی جدایی‌طلب از این خشم مردم استفاده کرد تا اولین و مهمترین گام در راستای اجرای اهداف عملی خود برای جدایی یعنی اعلام خود مختاری را بردارد. 

در حقیقت، شورای انتقالی قدرت واقعی مسلط بر عرصه نظامی و امنیتی عدن بود و اکنون با اعلام وضعیت اضطراری و خودمختاری، کنترل این شهر را به دست گرفته و نهادهای وابسته به هادی را از دور خارج کرده است.

توافق ریاض که بین دولت مستعفی و شورای انتقالی در ماه نوامبر گذشته امضا شد، تا حدودی باعث توقف خونریزی بین طرفین در عدن شد اما بخش مهم‌تر آن یعنی تقسیم قدرت و دستیابی شورای انتقالی به چندین وزارتخانه عملی نشد.

این بدان مفهوم است که توافق ریاض به جنگی داخلی در داخل یک جنگ داخلی بزرگ‌تر  در یمن پایان داد، اما عدم اجرای سایر مفاد آن، به ویژه در مورد تقسیم قدرت، آتش را زیر خاکستر نگه داشت و به هر دلیلی یا بهانه‌ای آماده اشتعال شد و  این همان چیزی است که اکنون اتفاق افتاده است.

این اعلام خودمختاری در واقع یک درگیری غیرمستقیم وخاموش بین طرفین ائتلاف عربی یعنی عربستان سعودی، حامی منصور هادی با امارات به عنوان حامی مالی و نظامی شورای انتقالی جنوبی است. نکته قابل توجه اینکه طرفین این درگیری چه خودشان یا وکلایشان وجود این درگیری را انکار و سرهایشان را زیر برف کرده‌اند. 

اعلام خودمختاری، یکی دیگر از حلقه‌های تکه کردن یمن به ویژه جنوب است که بازگشت این کشور به دوره سلطنت سلاطین زمان اشغالگری انگلیس پیش از استقلال در سال ۱۹۶۷ بعید به نظر نمی‌رسد، زیرا دولت در شمال کشور به سرعت در حال شکل‌گیری است و مخالفت پنج استان (حضرموت، أبین، شبوه، المهره، و سقطره) با بیانیه  شورای انتقالی جنوبی و اعلام خودمختاری دلالت‌های فراوانی به همراه دارد.

احتمالا جنبش انصار الله، برنده اصلی تحولات جدایی‌طلبانه در جنوب و واکنش‌های مثبت و منفی ناشی از آن است، زیرا قدرت و توسعه این جنبش افزایش می‌یابد و آرامش بر مناطق شمالی یمن حاکم می‌شود.

انصار الله اخیرا موفق به بازپس‌گیری استان الجوف و بخش‌های گسترده‌ای از استان مأرب شده است و این جنبش و متحدانش فراتر از همه این موارد به یک قدرت نظامی منطقه‌ای تبدیل شده‌اند که روی آن حساب گسترده‌ای باز می‌شود. 

بنابراین ما بعید نمی‌دانیم که «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله با شادی و دستان گشاده در استان صعده نظاره‌گر حوادث جنوب یمن باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز