خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل کابینه اسرائیل به معنای تعدیل خواسته‌های نتانیاهو است/ لابی یهود حیات رژیم صهیونیستی را مهمتر از حیات نتانیاهو می‌داند

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۵۲۱

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: اگر فرض را بر این بگذاریم که کابینه طی روزها یا ساعات آینده تشکیل شود به خوبی نشان می‌دهد که نخست‌وزیر فعلی در موضع ضعف قرار دارد و برای گذار از حذف سیاسی خود، امتیازهای زیادی را ارائه کرده است.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به احتمال تشکیل کابینه اسرائیل توسط نتانیاهو و گانتز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به صورت کلی وضعیت رژیم صهیونیستی به یک ایستایی و انسداد سیاسی رسیده و بخش عمده‌ای از دلایل به وجود آمدن این شرایط به سیاست نتانیاهو در قبال فلسطین، لبنان و حزب‌الله لبنان مربوط است. به همین دلیل ما شاهد آن بودیم که نتانیاهو برای ماندن در قدرت و مقامِ نخست‌وزیری اسرائیل دست به هر اقدامی زد و تلاش‌های زیادی در این راستا صورت داد اما تا به این لحظه هیچ موفقیتی به دست نیاورده است. در این میان بنی گانتز به عنوان رهبر ائتلاف آبی – سفید و بنیامین نتانیاهو در مقامِ رهبری حزب لیکود با یکدیگر توافق کردند که دولت ائتلافی تشکیل دهند و حتی بر سر تصدی نخست‌وزیری به صورت چرخشی با یکدیگر به توافق رسیدند اما باز هم شاهد یک واگرایی سیاسی در بحث تشکیل کابینه هستیم.

وی ادامه داد: توافق گانتز و نتانیاهو تا جایی پیش رفت که حتی نتانیاهو در مورد اینکه گانتز دو سال ابتدایی را در کسوت رئیس کنست ایفای نقش کند موافقت کرده بود. این روند به قوت خود باقی بود اما زمانی که دو تن از اعضای ائتلاف آبی – سفید به دلیل انتصاب گانتز به عنوان رئیس کنست از آن خارج شدند، تغییر پیدا کرد و در نتیجه همه چیز به نقطه اول خود بازگشت. در این میان رئیس رژیم صهیونیستی (رئووین ریولین) طی فرمانی، گانتز را مامور تشکیل کابینه کرد ولی نکته آنجاست که او در این مدت نتانیاهو را به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل معرفی نکرد و به دنبال وقت اضافه بود که با مخالفت ریولین مواجه شد. در این مسیر آنچه بسیار مهم بود، این است که در تاریخ رژیم صهیونیستی برای دومین بار تشکیل کابینه به کنست واگذار شد و این موضوع مجدداً بیانگر مشکلات و اختلاف نظر میان احزاب اسرائیل است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تشکیل کابینه توسط کنست نیازمند اجماع احزاب با یکدیگر است، گفت: وضعیت فعلی و ورود کنست به ساز و کار تشکیل کابینه در اسرائیل با مشکلاتی روبرو است که یکی از آنها احتمال مخالفت و عدم اجماع آنها بر سر تشکیل دولت به رهبری نتانیاهو است. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که احزاب فعلی در کنست باید با احزاب عربی بر سر تشکیل کابینه به توافق برسند که نتیجه این موضوع هم مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این میان گانتز اعلام کرده که به دنبال تهیه لایحه‌ای است که بر اساس آن قانونی تدوین شود که اگر یک فرد متهم به رشوه باشد نمی‌تواند به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود. این موضوع دقیقاً نشان می‌دهد که رهبر ائتلاف آبی و سفید همچنان به دنبال استفاده از پرونده‌های فساد نتانیاهو (موسوم به پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰) علیه او در فرآیند تشکیل کابینه است تا مانع از انتخاب وی به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شود.

چراغی افزود: روز گذشته اخباری مبنی بر کوتاه آمدن نتانیاهو از خواسته‌هایش برای تشکیل کابینه منتشر شد که گفته می‌شود او اعلام کرده از خواسته‌های خود برای تصویب قانونی در کنست جهت ممانعت از برکناری وی از نخست‌وزیری در زمان تشکیل کابینه فراگیر توسط دادگاه، عقب‌نشینی کرده‌ است. اگر فرض را بر این بگذاریم که کابینه طی روزها یا ساعات آینده تشکیل شود به خوبی نشان می‌دهد که نتانیاهو در موضع ضعف قرار دارد و برای گذار از حذف سیاسی خود در ساختار قدرت، وعده‌ها و امتیازهای زیادی را ارائه کرده است. در اینجا نکته محائز اهمیت آن است که گفته‌های گانتز و انتشار اخبار در مورد قریب الوقوع بودن تشکیل کابینه اسرائیل نشان می‌دهد که احتمالاً دولت ائتلافی توسط گانتز تشکیل خواهد شد. در سایه این تحولات باید توجه داشت که اسرائیل و خصوصاً نتانیاهو برای خلاص شدن از بحران کنونی و برای برون رفت از شرایط فعلی به دنبال آن است تا دست به تحریک میدانی بزند که نمونه آن را طی روزهای اخیر در مورد حزب‌الله لبنان دیدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً اسرائیل یکی از خودروهای حزب‌الله لبنان را مورد هدف قرار داد که با هشدار و واکنش تند این جریان روبه‌رو شد. این امر به خوبی نشان می‌دهد نتانیاهو در حال دست و پا زدن برای ماندن در قدرت است. مضاف بر این مسائل باید متوجه باشیم که مدیریت اسرائیل در مورد بحران کرونا مناسب نبوده است و تمام رسانه‌ها در حال متهم کردن نتانیاهو در این خصوص هستند. اما مساله دیگری که به نظرم بسیار مهم و با اهمیت است رویکرد لابی یهود به نخست‌وزیری مجدد نتانیاهو است. داده‌های رسانه‌ای و نتیجه منازعات سیاسی در تل‌آویو و همچنین سکوت هم‌پیمانان نتانیاهو به خوبی نشان می‌دهد که این لابی از نتانیاهو حمایت نمی‌کند؛ چراکه برای این جریان حیات اسرائیل بیش از حیات سیاسی نتانیاهو ارزش دارد. بدون تردید اگر این لابی پشت نتانیاهو را خالی کند، کسانی مانند ترامپ و حتی داماد وی که یهودی‌الاصل است و هدایت پرونده معامله قرن را به عهده دارد هم از او حمایت نخواهند کرد. بر این اساس و با نگاهی به داده‌ها و مولفه‌ها فعلی به این نتیجه می‌رسیم که تشکیل کابینه اسرائیل با اما و اگرهای زیادی روبرو است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز