خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده سناریوی جدید کلاه‌سفیدها علیه دمشق/ دلایل فشار غرب بر جریان مقاومت در عراق و سوریه

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۱۲۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: شیوع کرونا در سوریه باعث شد ارتش و دولت این کشور سرگرم مقابله با این ویروس شوند و خلاء ایجاد شده موجب شروع فعالیت کلاه‌سفیدها بر اساس سناریوی شیمیایی شده است.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد سناریوی جدید کلاه‌سفیدها برای تدارک نمایش حمله شیمیایی دمشق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تهدید اخیر کلاه‌سفیدها در مورد حمله شیمیایی به دمشق یک موضوع مسبوق به سابقه است و بارها و بارها شاهد آن بودیم که این گروه دست به چنین کارهایی در مناطق دیگر سوریه زده‌اند. معتقدم در وضعیت کنونی، تهدید کلاه‌سفیدها به صورتی دیگر است و آنها عملاً به دنبال سواستفاده از فضای فعلی هستند؛ چراکه با شیوع کرونا در منطقه و دنیا، تمام نیروهای امنیتی و نظامی مشغول کمک‌رسانی به مردم خود هستند و ارتش سوریه هم از این امر مستثنی نیست. کلاه‌سفیدها به دنبال آن هستند تا از این فضا به نفع خود استفاده کنند و هدف آنها همانند گذشته ایجاد یک جو رعب و وحشت علیه افکار عمومی است تا در نهایت یک خط خبری کاملاً مشخص علیه دولت سوریه به دنیا مخابره کنند.

وی ادامه داد: زمانی که فعالیت کلاه‌سفیدها از میانه‌های جنگ سوریه تحت عنوان «دفاع المدنی السوری» آغاز شد، بسیاری بر این باور بودند که این جریان به عنوان یک طیفِ خیرخواه در حال کمک‌رسانی و امدادرسانی به مردم سوریه هستند ولی بعدها مشخص شد که این جریان دقیقاً بر خلاف آنچه که گفته می‌شد دست به فعالیت زده است. کمی بعد از شروع فعالیت این جریان ویدئوهایی منتشر شد که علاوه بر ساختار هدفمند و حرفه‌ای آنها شاهد بودیم که کلاه‌سفیدها را به عنوان یک جریان کاملاً مثبت و انسان‌دوست نشان داده است اما کمی بعد اسنادی منتشر شد که نشان داد آنها شاخه‌ای از سازمان تروریستی القاعده هستند؛ به گونه‌ای که آنها بخشی از ۲۴ ساعتِ روز را در شاخه سوری القاعده مشغول به جنگ با ارتش سوریه بودند و بخشی دیگر از شبانه‌روز را در لباس کلاه‌سفیدها مشغولِ جمع‌آوری اطلاعات از مناطق تحت حمله بودند که البته قاچاق اعضای بدن هم یکی دیگر از کارهای آنها پس از تجمیع زخمی‌ها و اجساد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اقدامات اخیر کلاه سفیدها در سوریه، گفت: موضوع اصلی و اساسی این است که این جریان به دنبال متهم کردن دولت و خصوصاً ارتش سوریه به حملات شیمیایی است. آنها در سال ۲۰۱۷ میلادی حمله‌ شیمیایی به خان‌شیخون (از توابع استان ادلب) انجام دادند که حدود ۹۰ نفر کشته شدند و با حمایت کشورهای غربی تمام تلاش خود را کردند که این جنایت را به گردن دولت سوریه بیاندازند. واقعیت این است که اساسِ کارِ کلاه‌سفیدها تهیه و انتشار اسناد و داده‌های جعلی و همچنین تصویرسازی منفی علیه دولت و ارتش سوریه است. آنها به دنبال این هستند که از راهی به غیر از درگیری مستقیم فضایی را علیه دمشق به وجود آورند تا در نهایت بتوانند فشار سیاسی و امنیتی را از طریق درگاه‌های بین‌المللی بر دمشق وارد کنند. شاهد بودیم که این جریان در شهر دوما هم دست به چنین کاری زده بود و حالا هم طبق دستور سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا (MI۶) وارد میدان شده‌اند.

مصدق‌پور افزود: تاسیس و هدایت کلاه‌سفیدها را یک افسر اطلاعاتی بریتانیا به نام «جیمز لوموزوریه» به عهده داشت که سال گذشته در استانبول به قتل رسید ولی دولت ترکیه علت حادثه را خودکشی اعلام کرد. از این‌رو حالا ایالات متحده و بریتانیا به همراه برخی از متحدان اروپایی و منطقه‌ای خود به دنبال آن هستند تا بتوانند از خلاء ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا به نفع خود استفاده کنند اما باید توجه داشته باشد که در این میان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی هم با کلاه‌سفیدها در ارتباط هستند و عملاً از این جریان به عنوان یک اهرم فشار جدی علیه دمشق استفاده می‌کنند. این در حالیست که حتی رسانه‌های بریتانیا مانند «دیلی میل» به صورت دوره‌ای اسنادی را در مورد فعالیت مخرب کلاه‌سفیدها منتشر کرده‌اند ولی باز هم این جریان همانند گذشته در حال فضاسازی علیه دولت و ارتش دمشق است که اگر این مساله را کنار فعال شدن القاعده در سوریه و خصوصاً داعش در عراق بگذاریم به این مفهوم می‌رسیم که فعال شدن این جریان‌ها آن هم در زمان اوج شیوع کرونا در منطقه، یک سناریوی جدید به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کلاه‌سفیدها دو هدف کلی در مورد اعلام خبرِ کذب در مورد حملات شیمیایی  ارتش سوریه دارند. نخست اینکه آنها به دنبال این هستند که بتوانند ارتش سوریه را از ادامه حملات و پیشروی خود به در بسیاری از نقاط (به خصوص ادلب) بازدارند تا بتوانند حجم اقدامات روی تروریست‌ها را کاهش دهند. دلیل دوم هم این است که آنها با این کار به نوعی شکست‌ غربی‌ها در عراق و سوریه را جبران می‌کنند؛ چراکه همه آنها زیر فشار هستند؛ به گونه‌ای که در عراق ما شاهد آن هستیم که نیروهای ایالات متحده مرتباً از سوی جریان مقاومت در منطقه زیر حملات مختلف قرار می‌گیرند و به برای غلبه بر این موج می‌خواهند با چنین اقدام‌هایی بر این موجِ منفی غالب شوند. این در حالیست که ارتش سوریه و نیروهای دولتی و امنیتی تمرکز خود را بر روی مسائل بهداشتی قرار داده‌اند و از نظر کلاه‌سفیدها و طراح سناریوی آنها، زمان فعلی بهترین وقت برای به چالش کشیدن ارتش سوریه و به صورت کلی جریان مقاومت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز