خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه بغداد در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق گروه‌های شیعه، سنی و کُرد برای نامزدی الکاظمی می‌تواند به تسلسل باطل پایان دهد/ عراق به نخست‌وزیری مورد قبول منطقه نیاز دارد/ حمایت و کمک‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۶۰۷

تحلیلگر مسائل استراتژیک عراق تاکید کرد که توافق گروه‌های اصلی شیعه در این کشور برای نامزد جدید نحست‌وزیری و حمایت سنی‌ها و کردها از او می‌تواند به تسلسل باطل موجود پایان دهد وبهانه‌ها برای کسب زمان بیشتر را سلب کند.

«ازهار الغرباوی»، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بغداد و تحلیلگر مسائل استراتژیک عراق در تشریح تحولات سیاسی اخیر در این کشور و وجود گمانه‌زنی‌ها از برکناری «عدنان الزرفی» نخست‌وزیر مکلف عراق و جایگزینی «مصطفی الکاظمی»، رئیس دستگاه اطلاعات عراق  به عنوان نامزد نخست‌وزیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: ائتلاف سنی «نیروهای عراقی» شخصیت جدیدی را برای تصدی سمت نخست‌وزیر به جای الزرفی، کسی که پس از یک ماه هنوز بر اساس چارچوب‌های قانونی مکلف نشده، معرفی کردند.

الغرباوی در ادامه افزود: عملیات کاندیداتوری الکاظمی بر اساس توافق ائتلاف سنی نیروهای عراقی که ۴۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد، حاصل شده است. این ائتلاف که «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان ریاست آن را به عهده دارد، به ائتلاف سیاسی واحد رسیدند تا این مرحله دشوار کشور که نه تنها با مشکلات سیاسی و اقتصادی مواجه است بلکه تهدیدهای جدید امنیتی و بهداشتی نیز مزید بر آن شده، سپری شود.

وی گفت: رئیس اقلیم کردستان نیز از نامزدی الکاظمی استقبال و دفتر ریاست‌جمهوری نیز از این شخصیت به عنوان جایگزین الزرفی حمایت کرده است. 

این تحلیلگر عراقی تاکید کرد: پنج ائتلاف شیعی متشکل از فتح، دولت قانون، جریان حکمت، نهج الوطنی و الفضیله یکشنبه گذشته از توافق خود برای نخست‌وزیری کاظمی به جای الزرفی خبر دادند. این گروه‌ها ۱۰۶ کرسی در پارلمان دارند. بنابراین به اعتقاد من اکثریت ۵۰ درصد به اضافه یک برای تکلیف الکاظمی حاصل می‌شود. 

وی ادامه داد: در واقع در حال حاضر بزرگ‌ترین ائتلاف شیعی در عراق از تکلیف الکاظمی حمایت کرده است و نسبت به الزرفی که طی دو هفته گذشته نامزد نخست‌وزیری شده است، اعلام عدم حمایت کردند.  بنابراین با توجه به اعلام حمایت ائتلاف ملی که ۴۰ کرسی داشته و گروه‌های شیعی که جمعا ۱۰۶ کرسی از مجموع کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند ، کاظمی شانس بالایی برای نخست‌وزیری دارد.

غرباوی در ادامه افزود: اما این پرسش‌ها مطرح می‌شود که چرا چنین رویدادها و توافق‌هایی به یکباره رخ داده است. آیا این ادامه سریال رفت و آمدهای نامزدهاست و منتهی به همان تسلسل باطل می‌شود که گروه‌های سیاسی با این کار به دنبال کسب وقت بیشتر هستند تا مدت حکومت «عادل عبدالمهدی» به پایان رسد و از این طریق امتیازهایی را که دارند از دست ندهند و این تکرار سریال ادامه داشته باشد.

وی گفت: به اعتقاد من الزرفی از زمانی که به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، از برخی موضوعات مانند کاهش ۵۰ درصدی حقوق کارمندان و امثال آن صحبت کرد و این موضوع از محبوبیت مردمی او یا نزد گروه‌های سیاسی شیعه کاست . ولی من معتقد هستم که دلیل اصلی و مهمتر این تحولات همان تمرکز بر خرید زمان و کسب فرصت بوده و صرف این است که نام شخصیت‌های مختلف همچنان در دوری باطل عنوان شود و به تبع، یک شخصیت واقعی و حقیقی انتخاب و معرفی نمی‌شود.

این تحلیلگر عراقی در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم حمایت از الزرفی به دلیل حمایت واشنگتن از وی افزود: طبیعتا اگر امروز بخواهیم صحنه سیاسی عراق را ترسیم کنیم، ممکن است که الزرفی از طرف واشنگتن مورد قبول و حمایت باشد ولی به نظر نمی‌رسد که این گزینه چندان محتمل باشد. باید تاکید کنم که الزرفی از طرف کشورهای منطقه هم مورد قبول نبود.

وی افزود: امروز عراق زمانی که می‌خواهد دولتی تشکیل دهد باید این دولت مورد قبول کشورهای منطقه نیز باشد. در واقع ما با انتخاب افرادی که برای نخست‌وزیری روی کار می‌آیند، این پیام را به کشورهای منطقه ارسال می‌کنیم که خواهان ثبات در منطقه مبتنی بر حاکمیت و استقلال خود هستیم. 

الغرباوی تاکید کرد:به روابط با جمهوری اسلامی ایران به اعتبار یک کشور قوی که نیازمند حمایت آن هستیم احترام می‌گذاریم و حمایتی که از ما طی جنگ و مبارزه علیه گروه ترریستی داعش به عمل آورد را فراموش نمی‌کنیم، چرا که سیاست خارجی ایران مبتنی بر ثبات در منطقه به عنوان بخشی از امنیت داخلی خود است.

وی افزود: به همین دلیل من معتقد هستم فردی که امروز نخست‌وزیر عراق می‌شود باید بتواند توازن بین روابط کشورش با دیگران را ایجاد کند. بنابراین به نظر می‌رسد مصطفی الکاظمی که یک شخصیت امنیتی و دولتی است، قادر به قراری این توازن باشد. 

این تحلیلگر عراقی در پایان گفت: به نظر من اگر نامزدی الکاظمی محقق شود، ممکن است عراق به ثبات نسبی برسد البته این بستگی به برنامه دولتی دارد که توسط وی اعلام می‌شود، آیا این برنامه به خواسته‌های مردمی پاسخ می‌دهد؟ بنابراین چالش‌های پیش رو بزرگ و فراوان است و منتظر هستیم تا ببینیم روزهای آتی برای ما چه رقم خواهد زد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز