خبرگزاری کار ایران

کرونا، فرصت جهانی برای توانبخشی و انسانی‌سازی سیاست

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۹۰۱

ظهور ویروس کرونا جهان را از نو خواهد ساخت و رویدادی است که چه‌بسا جهان را نیازمند بازگرداندن اولویت‌ها و روابط و مفاهیم خود کند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط، ظهور ویروس «کرونا» جهان را از نو خواهد ساخت و رویدادی است که چه‌بسا جهان را نیازمند بازگرداندن اولویت‌ها، روابط و مفاهیم خود کند. 

 باید اعتراف کنیم که در ابهام بی‌سابقه‌ای به سر می‌بریم و این واقعه باعث شکنندگی کشورها و ضعف ساختار داخلی را نمایان کرد.

اروپا، از نقاط حساس شیوع ویروس کرونا در یک بحران بی‌سابقه سلامتی قرار دارد. این وضعیت در مورد بسیاری از کشورها که فقط بر تولید ناخالص داخلی و نرخ یک‌جانبه رشد تمرکز کرده بودند، صدق می‌کند. 

توسعه فناوری راه کشف و رقابت در اختراعات را رقم زد، اما خود انسان مورد غفلت واقع شد و از آنجا که لیبرالیسم افراطی، اقتصاد جهانی را رهبری کرد، بر سودآوری و درآمد تمرکز شد و دولت‌ها وظیفه خود را در قبال مردم نادیده گرفتند. 

شاید انتخاباتی که هر چهار یا پنج سال انجام می‌شود به این روند کمک کرد. اهداف دولت‌ها موقت و محدود به بازه زمانی خاص شد، زیرا این نتیجه خودخواهی حاکمی است که می‌خواهد بدون در نظر گرفتن وسایل یا نتایج بلند مدت، نرخ رشد خود را بالا برد.

جهان از بحران‌هایی عبور کرده است که فرصتی برای تنظیم مجدد اولویت‌های آن بود و آخرین آن بحران مالی در سال ۲۰۰۸ بود، اما سیاستمداران به آن به‌اصطلاح اقتصاد سرگرم شدند و مردم را فراموش کردند. 

جهان پس از کرونا نباید مانند قبل از آن باشد. ویروسی کوچکی شکنندگی سیستم‌ها و میزان ناتوانی ما در مقابله با آن را نشان داد و همه پیشرفت‌ها در بوته نخستین آزمایش واقعی قرار گرفتند. 

منابع قدرت جهان در حال حاضر به منابع ضعف نیز تبدیل شده‌اند، ارتباط منافع در زمان رفاه باعث رشد می‌شود و در زمان آسیب باعث گوشه‌گیری و تاثیر پذیری. 

در حال حاضر پرسش‌های فراوانی مطرح است از جمله اینکه آیا سیستم لیبرال غرب تا این حد تکان خورده است؟ چین چگونه این بیماری را مهار کرده و اکنون به کشورهای دیگر نیز کمک می‌کند و پرسش‌های فراوانی از این دست.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز