خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تحولات اسرائیل در سالی که گذشت؛

تحلیلگر ارشد لبنانی: بحران تشکیل دولت، بازتاب بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی است/ اسرائیل با گردابی از بحران‌ها رو‌به‌رو خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۰۶۰

استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد لبنانی تاکید کرد که بحران تشکیل دولت، نشان‌دهنده وجود اختلاف و تفرقه میان طرف‌های مختلف در اسرائیل و چند قطبی بودن آنها و بازتاب شکست نظام سیاسی و وجود بن‌بست در این رژیم است.

«جمال واکیم» استاد دانشگاه لبنان و تحلیلگر برجسته عرب در تشریح تحولات یک سال گذشته اسرائیل و وقایع احتمالی در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: رژیم صهیونیستی با بحران سیاسی ساختاری مواجه است و این موضوع دلیل برگزاری سه انتخابات در دوره اخیر را تبیین می‌کند. 

واکیم تأکید کرد که برگزاری سه دوره انتخابات بازتاب‌دهنده یک بحران سیاسی واقعی حاکم بر اسرائیل است که در نتیجه شکست طرح رژیم صهیونیستی برای معرفی خود به عنوان یک طرف تاثیرگذار در منطقه و نیز فقدان یک چشم‌انداز سیاسی برای این رژیم به وجود آمده است.

وی در ادامه گفت: اسرائیل اساسا در منطقه به وجود آمده است تا ابزاری برای اجرای طرح‌های غربی در منطقه عربی و اسلامی باشد اما به دلیل ناکامی در ایفای این نقش بود که مشکلات و بحران‌های موجود برای این رژیم رقم خورد. 

این استاد دانشگاه لبنان تأکید کرد که شکست اسرائیل در تشکیل کابینه پس از برگزاری سه انتخابات، تنها بخش کوچکی از بحران رژیم صهیونیستی است. 

وی افزود: در واقع بحران تشکیل دولت نشان‌دهنده وجود اختلاف و تفرقه میان طرف‌های مختلف در اسرائیل و چند قطبی بودن آنها است. همه این موارد بازتاب شکست نظام سیاسی و وجود بن‌بست در این رژیم است و من معتقد هستم که این بحران در آینده عمیق‌تر خواهد شد. 

واکیم گفت: جدا از موفقیت یا ناکامی در تشکیل کابینه، حتی اگر کابینه‌ای هم تشکیل شود، دولت ضعیفی از لحاظ اکثریت خواهد بود و موازنه‌های سیاسی بسیاری آن را احاطه خواهد کرد. در نتیجه این دولت نیز قادر به حل مشکلات اساسی رژیم صهیونیستی نبوده و چندان پایدار نخواهد بود و یک ناکامی دیگر و به تبع، انتخابات مجدد و گردابی از بحران‌ها پیش روی این رژیم رقم خواهد خورد.

وی در ادامه درباره موضوع فساد در اسرائیل گفت: فساد در رأس هرم قدرت در رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نبوده و پدیده‌ای منحصر به فرد در اسرائیل نیز نیست. این معضل در همه رژیم‌هایی که مفهوم نئولیبرال بر آنها حاکم است و نقش دولت کمرنگ و فعالیت بخش خصوصی برجسته است، شایع است. این مشکل در اسرائیل علاوه بر آنچه گفته شد به یک بحران ساختاری نیز باز می‌گردد. 

واکیم گفت: درباره آینده «بنیامین نتانیاهو» نیز لزوما نمی‌توان حکم کرد که این مرحله، پایان حیات سیاسی او باشد. به یاد داریم که او از ۲۰ سال پیش در شاکله سیاسی رژیم صهیونیستی حضور داشته و سه دوره پیاپی نخست وزیر بوده است. چنانکه وی پیش از این نیز برای مدتی از صحنه سیاسی خارج شد و پس از حدود یک دهه دوباره به عرصه سیاسی بازگشت و نخست‌وزیر رژیم اسرائیل شد. 

وی تاکید کرد: بنابراین پرونده فساد و ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه نمی‌تواند پایان زندگی سیاسی او باشد. اما به هر حال باید گفت که مسئله فساد یکی از مشکلات ساختاری رژیم صهیونیستی است. 

این تحلیلگر لبنانی در ادامه افزود: در ارتباط با معامله قرن باید بگویم که یک معامله مرده متولد شده، چرا که نه تنها به دنبال نابودی مسئله فلسطین است، بلکه هیچ یک از طرف‌های فلسطینی، نه مردم و نه گروه‌های فلسطینی آن را نخواهند پذیرفت. 

وی ادامه داد: افزون بر این یکی از شروط اجرای معامله قرن توافق جمعی کشورهای عربی و اسلامی و گروه‌های فلسطینی است که این شرط در سایه پایداری سوریه و حمایت معنوی ایران از سوریه و مخالفت گروه‌های مقاومت با معامله قرن، فراهم نیست. در نتیجه این معامله یک معامله مرده است. 

واکیم در پایان تاکید کرد که موضوع ناتوانی رژیم صهیونیستی در تنش‌زایی با نوار غزه و در درگیری‌های اخیر نیز به قدرت و پایداری گروه‌های مقاومت در نوار غزه به رغم وجود مشکلات و نیز توانمندی آن‌ها در تحمیل خسارت به رژیم صهیونیستی باز می‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز